המנורה ושמן הזית
"המנורה ושמן הזית כסמל החכמה בחנוכה"
במסכת בבא בתרא דף כה נאמר: "הרוצה שיחכים – ידרים, וסימנך: מנורה בדרום"
רמזי חכמה רבים יש במנורה:
- על המנורה להיות מקשה אחת, ללמדנו, שאין לחלק את התורה, אלא, כולה מקשה אחת.
- שבעת הקנים הם סמל לשבעת החכמות שיש בתורה. ורמז לכך מצאנו במשלי ט' א': "חָכְמוֹת בָּנְתָה בֵיתָהּ, חָצְבָה עַמּוּדֶיהָ שִׁבְעָה"
אף "שמן הזית מסמל חכמה" משום שהוא מובא אל המנורה.
במסכת הוריות דף יג נאמר:
"חמישה דברים משיבים את הלימוד… הרגיל בשמן זית, דאמר ר' יוחנן: כשם שהזית משכח לימוד של שבעים שנה, כך, שמן זית משיב לימוד של שבעים שנה".
וכן, מצינו במסכת מנחות (דף פה, על הפסוק משמואל ב' יד):
"וישלח יואב תקועה וייקח משם אישה חכמה", שואלת הגמרא: במה שונה העיר תקועה?
עונה ר' יוחנן: "מתוך שרגילין בשמן זית, חכמה מצויה בהן".
רמזים נפלאים מובאים בספרים על המילה "שמן" "ראשי תיבות של שמן":
שלמים מסרו נפשם – זכר לכך שמסרו עצמם על קידוש ה'.
שלשה מצוות נצרו – רמז לכך שחירפו נפשם לקיים חודש, שבת ומילה. למרות שהיוונים גזרו
שמרם מלך נאמן – ה' הצילם מ: אנטיוכוס הרשע, ניקנור- שהיה משנהו ובגריס שר הצבא.
שני משחיתים נהרגו – הם ניקנור ובגריס שהרגום ישראל.
מלך שלהם נס – זה אנטיוכוס הרשע, שנס וברח מעיר ממלכתו באישון ליל.
שמן מזית נבחר – שמן זית הוא הראוי והמהודר ביותר להדלקה, כיוון שבו נעשה הנס.
שמונה נרות מדליקים – זכר לנס שנעשה בפך השמן.
שמש מעל נרות – את השמש יש להניח רחוק ומובדל משאר הנרות.
שיברך מנר נוסף – לאחר שבירך "להדליק נר" ו"שעשה ניסים", מתחיל להדליק מהנר החדש.
מצד שמאל נדלקים – אופן ההדלקה הוא משמאל לימין.
שמאל נכנס מניחם – מקום הנחת נר חנוכה הוא מצד שמאל, כדי שיהיה וכך מסובב במצוות.
שיעור מצוותן נאסרים – בחצי השעה הראשונה, שהוא שיעור ההדלקה, אסור ליהנות מאורם.
שימנעו נשים ממלאכה – מצווה על הנשים להימנע ממלאכה בעוד הנרות דולקים.