טשטוש הגבולות
"את כל גבולך בצפרדעים"
במדרש מסופר:
שהייתה מחלוקת בין מצרים לשכנותיה היכן עובר קו הגבול בין המדינות.
כשהגיעה מכת צפרדע הסתיימו הסכסוכים, הקב"ה מילא רק את גבול מצרים בצפרדעים ואם כך, מיקום הצפרדעים גילה היכן בדיוק עובר הגבול בין מצרים לשכנותיה.
אך עדיין נשאלת השאלה:
אם קו הגבול כעת ברור לכולם, מדוע במכת הארבה מוזכר שוב עניין סימון הגבול, שנאמר: "הנני מביא מחר ארבה בגבולך" (פרק י פסוק ד)?!
מבאר הרב מטשעבין זצ"ל:
דוד המלך בתהלים (פרק קה, לב- לג) אומר: "נתן גשמיהם ברד, אש להבות בארצם. ויך גפנם ותאנתם וישבר עץ גבולם".
כלומר, סימני הגבול ("עץ גבולם") נשברו בברד, ושוב נטשטש הגבול בין מצרים לשכנותיה…
לכך מודיע משה רבינו "הנני מביא מחר ארבה בגבולך"…