דצ"ך עד"ש באח"ב
"בזאת תדע כי אני האלוקים"
בפרשת השבוע יש את שבע המכות הראשונות, מתוך עשרת המכות.
ובפרשת בא עוד שלוש מכות (בא=3).
ר' יהודה היה נותן בהם סימנים: דצ"ך עד"ש באח"ב.
נשאלת השאלה:
לשם מה נדרשו סימנים? כל מספר פלאפון יש לו 10 מספרים? מה הבעיה לזכור?!
אומרים בתור מליצה:
מכות בלי סימנים זה לא מכות…
כלי יקר בשם האברבנל מבאר:
כדי להחדיר אמונה בכל אחד משלושת סוגי האנשים שהיו במצרים:
- כאלו שאמרו שאין אלוקים – כנגדם היו שלשת המכות הראשונות: דצ"ך.
דם- שליטה באלילים.
צפרדע- שליטה בחיות.
כינים – שליטה של הקב"ה בגודל של פחות משערה.
- לכאלו שאמרו שיש אלוקים רק הוא לא משגיח על שפלים – על חיות ובני אדם כנגדם הביא ה' סידרה של עד"ש.
ערוב- שליטה בחיות.
דבר- שליטה בחיי החיות
שחין- שליטה בבני אדם.
- לכאלו שהאמינו שיש אלוקים והוא מתעסק עם שפלים אבל אין לו אפשרות לשנות מהטבע… כנגדם סידרה של באח"ב.
ברד – משליט סדר גם באש ומים.
ארבה- משליט סדר גם במעופפים וביבול.
חושך- שולט במאורות.
בכורות- שולט בחיי אדם.
תגובת ה' בכל אחת מהמכות תואמת אף היא את דעת האברבנל:
- "בזאת תדע כי אני האלוקים"– לאלו שאמרו שאין אלוקים.
- "בזאת תדע כי אני ה' בקרב הארץ"– לכאלו שאמרו שיש אלוקים רק הוא לא משגיח על שפלים.
- "בזאת תדע כי אין כמוני בכל הארץ"– לכאלו שהאמינו שיש אלוקים והוא מתעסק עם שפלים אבל אין לו אפשרות לשנות מהטבע…