חנוכה- החכמה ופך השמן

"שיעור תורה לחג החנוכה". המונח "מהדרין מן המהדרין" מופיע בחז"ל רק בחנוכה. מדוע?! וכי אין צריך להדר בתכלית ההידור גם ביתר המצוות?! משמעות ההידור באור החנוכה כמשל לאור התורה. הפצת האור מוטלת על כתפם של תלמידי החכמים... "מהדרין מן המהדרין"

החכמה ופך השמן

 

המושג "מהדרין מן המהדרין" מופיע בהקשרו לחג החנוכה. באף חג או מצווה לא הזכירו חז"ל את הביטוי: "מהדרין מן המהדרין" שמשמעותו – תוספת להידור הרגיל.

 

כדי להבין מה מייחד את חג החנוכה, נקדים תחילה:


במנורה הדליקו בשמן זית זך. עם ישראל וחוכמתו נמשלו לזית לומר: כשם שהשמן אינו מתערב בשאר משקים וצף - הוא תמיד למעלה מהם, כך חכמת ישראל אינה מתערבת בשאר חכמות העולם ונישאת על גביהם.

 

בבית המקדש הקפידו ששמן הזית יהיה זך ושלא יהיה בו שמרים. (שמרים הם סמל הגאווה כשם שהם מתפיחים את הבצק כך הגאווה מתפיחה את האדם...) להורות שחלילה לא תתערבב החכמה עם גאווה...

 

כשבאו החשמונאים וגילו שהיוונים טימאו את כל השמנים - החכמות, החדירו ארס וחושך של חכמתם למוחנו הזך והטהור. 


ורק לאחר שמתיתיהו ובניו ניקו את בית המקדש הם פעלו בכך שע"י שמצאו פך שמן זית זך אחד – את חכמה אמיתית, האירו בו ופיזרו את החושך...


הם האירו בשמן הזה אף מעבר ליכולתו (פך שהספיק ליום אחד בלבד דלק שמונה ימים) כיוון שהתורה מאירה את זה שלמד בה גם בחכמות האחרות...

 


משל למה הדבר דומה:

 

לאחד שנכנס לחדר חשוך לחלוטין ומדליק נר קטן על מנת להאיר ולפזר את החושך. והנה לאחר שהנר דולק זוהרו של הנר הקטן ממלא את כל החדר. כמאמר חז"ל: "נר אחד קטן דוחה הרבה מהחושך" ויתרה מזו כל הנמצאים בחדר נהנים מאורו "נר לאחד – נר למאה".

 

הנמשל:

 

"אורה זו – תורה". תלמידי החכמים מאירים את העולם בחכמת התורה. 


וזהו שטבעו חז"ל בחג הזה דווקא את המושג של "מהדרין מן המהדרין" לומר לנו: 


תדעו! המהדרין הולכים ומוסיפים בתורה מידי יום ביומו, והמהדרין מן המהדרין מפיצים את אורם לאחרים עד היום הזה...

 

חנוכה שמח!





© כל הזכויות שמורות ל"דבר תורה" - שיעורי תורה | צור קשר | סליקה בכרטיס אשראי
‪Google+‬‏