לך לך- "למען שמו באהבה"

"דבר תורה לפרשת לך-לך". לאחר ניצחון מוחץ במלחמה שניהל אברהם אבינו, הוא לא מוכן לקחת ממלך סדום מאומה ונשאלת השאלה: מדוע?! ביאורו הנפלא של ה"משך חכמה לפרשת לך לך" בדרך של "משל ונמשל לשבת לך לך" המבאר מדוע זכה אברהם אבנו במתנה כל כך גדולה - בארץ ישראל...

"למען שמו באהבה"

"וַיֹּאמֶר אַבְרָם אֶל מֶלֶךְ סְדֹם הֲרִימֹתִי יָדִי אֶל ה' אֵ-ל עֶלְיוֹן קֹנֵה שָׁמַיִם וָאָרֶץ. אִם מִחוּט וְעַד שְׂרוֹךְ נַעַל וְאִם אֶקַּח מִכָּל אֲשֶׁר לָךְ וְלֹא תֹאמַר אֲנִי הֶעֱשַׁרְתִּי אֶת אַבְרָם"

נשאלת השאלה: 
הרי אברהם הציל את מלך סדום מארבעת מלכים ומגיע לו לקבל על כך תמורה. מדוע  אם כן, מסרב הוא לקחת מתנות ממלך סדום?!

כמו כן, חשש אברם שמלך סדום יאמר: "אני העשרתי את אברם", והלא אברהם אבינו היה עשיר עוד הרבה לפני כן כפי שנאמר (בראשית יג', ב'): "וְאַבְרָם כָּבֵד מְאֹד בַּמִּקְנֶה בַּכֶּסֶף וּבַזָּהָב" מה החשש הגדול?!

רש"י מסביר:  
"וְלֹא תֹאמַר אֲנִי הֶעֱשַׁרְתִּי אֶת אַבְרָם" - שהקב"ה הבטיחני לעשרני שנאמר ואברכך...

המשך חכמה מבאר:
אברהם פחד שיכנס בו שמץ של גאווה וחלילה יחשוב הוא: "כוחי ועוצם ידי עשה לי את החיל הזה"... ובשל כך אברהם לא וקח מאומה ממלך סדום ומיד אומר: "הֲרִימֹתִי יָדִי אֶל ה' אֵ-ל עֶלְיוֹן קֹנֵה שָׁמַיִם וָאָרֶץ"...

הראה אברהם לכלם שכל הניצחון הוא בזכות ה' והוא איננו קשור לזה בכלל. בכך למעשה גידל אברהם אבינו את שמו של ה' בעולם.

משל למה הדבר דומה:

למלך שאמר לבנו: "לך וחסל את בירת הלסטים שמטילה פחד על ישובי הארץ, והנני מזהירך שלא תיקח מאומה מהם שלא יאמרו שלשם כסף עשית זאת". בן המלך עשה כדבר אביו הכניע את כל העיר וחזר לממלכה שידיו רקניות מן החרם. מה עשה האב הלך ונתן לו מתנות רבות על שהגדיל את שמו בעיני המדינה...

כן הוא הנמשל:

לאחר שאברהם אבינו מנצח ומתעקש שלא לקחת כלום בעבור המלחמה, הוא בעצם מכריז קבל עם ועדה: "הֲרִימֹתִי יָדִי אֶל ה' אֵ-ל עֶלְיוֹן קֹנֵה שָׁמַיִם וָאָרֶץ" מיד הקב"ה נגלה אליו ונותן לו את המתנה הגדולה ביותר - ארץ ישראל...

© כל הזכויות שמורות ל"דבר תורה" - שיעורי תורה | צור קשר | סליקה בכרטיס אשראי
‪Google+‬‏