המשמעות של התחפושות בפורים

"רעיון לפורים". "מדוע מתחפשים בפורים"? מהו הרובד הפנימי שיש בתחפושות - להיות אדם אחר?! מהיכן שאבו חז"ל את הרעיון? והאם חג הפורים הוא באמת זמן להתבוננות וחשבון נפש?... משל ונמשל מאלפים...

המשמעות של התחפושות בפורים

להוריד את המסכות 

חג הפורים מתקרב, ועמו מגיע מנהג אהוב על כולנו- התחפושות. 

מהי אם כן המשמעות של התחפושות בחג הזה? 

והלא אם זהו מנהג חז"ל הרי שטומן הוא בחובו מעבר לרובד החיצוני – תחפושות גם משהו ברובד הפנימי (כך שהסמליות היא בהתחזות לאדם אחר – לדמות אחרת). 

אך מכיוון שבכל מנהג של חז"ל ישנה הוראה לגבינו מהי אם כן ההוראה בלהתחפש מעבר לשינוי החיצוני? 
 
ישנם הטוענים כי למעשה פורים הוא היום היחיד בשנה בו אנו לא מתחפשים. אנו בוחרים להתחפש בחיינו לדמות מוערצת אותה אנו רוצים לחקות, או למשאלה כמוסה שמעולם לא הצלחנו להגשים. 


מסופר על אדם עצוב שלא ידע את נפשו מרוב צער עד שנאלץ להגיע לפסיכולוג. הפסיכולוג ישב עמו שעות ארוכות, הציע תרופות ופעילויות שונות, אך לשווא - כלום לא הועיל. 

לבסוף אמר המומחה: "הייתי מציע לך להשתתף במופע הקרוב בהיכל התרבות בעיר. בדחן מפורסם מאוד הולך להופיע שם. כל מי שהשתתף חזר עם בטן כואבת מרוב צחוק. כדאי לך להשתתף במופע... אולי הוא יוציא אותך מעצבותך התמידית". 

הרים הפציינט עיניים מלאות כאב: "אדוני הדוקטור, הבדחן ההוא - זה אני!"... 


נגיע אם כן למסקנה: 
אין לשפוט אדם לפי מראהו החיצוני. תמיד נסה להביט לעומק. זהו בדיוק מה שביקשו חז"ל להטמיע בנו. חג הפורים הוא הזמן להסתכלות – לירידה אל העומק. 

ניתן ללמוד המון על הפרצוף הנמצא מאחורי המסכה, ולשאול את עצמנו: האם באמת אני מצליח בחיים? בחינוך ילדיי? האם זו הדרך שמובילה אל תכלית חיי?... 

חג הפורים הוא זמן להתבוננות וחשבון נפש, דהיינו לגלות את הנסתר

לא בכדי נקרא ביום זה את "מגילת אסתר" שמשמעותה גילוי הנסתר... 

הבה ננסה לקחת את עצמינו ברצינות דווקא ביום ה"מבדח" הזה... 

פורים שמח!



© כל הזכויות שמורות ל"דבר תורה" - שיעורי תורה | צור קשר | סליקה בכרטיס אשראי
‪Google+‬‏