פינחס- ההנהגה והרוח שמאחריה

"וורט קצר לפרשת פינחס". מדוע משתמש משה (בפעם היחידה בתנ"ך) בכינוי "אלוקי הרוחות"? ומדוע פינחס לא נבחר למנהיג? הסבר במאמר חז"ל: "כל שרוח הבריות נוחה הימנו רוח המקום נוחה הימנו, וכל שאין רוח הבריות נוחה הימנו אין רוח המקום נוחה הימנו".

ההנהגה והרוח שמאחריה

  

"יפקוד ה' אלוקי הרוחות איש על העדה"


זו הפעם השנייה שה' מופיע כאלוקי הרוחות (בפרשת קורח פרק ט"ז פסוק כ"ב כתוב:

"וַיִּפְּלוּ עַל פְּנֵיהֶם וַיֹּאמְרוּ אֵל אֱלֹהֵי הָרוּחֹת לְכָל בָּשָׂר הָאִישׁ אֶחָד יֶחֱטָא וְעַל כָּל הָעֵדָה תִּקְצֹף").


 מה פירוש הדברים?


רבנו בחיי מבאר:  

משה ואהרון כינו את הקב"ה אלוקי הרוחות (= 4 רוחות) והקב"ה רצה להראות שהוא גם אלוקי השמיים והארץ כמו שכינו אותו האבות.




אחד מתלמידי הבעש"ט הסביר זאת על פי הסיפור בגמרא:

 

ששני אמוראים ראו אמורא שלישי מתקרב אליהם, והם התלבטו האם לקום בפניו או לא.

מצד אחד הוא תלמיד חכם, מאידך טען השני שהוא בר פלוגתא ואוהב להתווכח.

 

בינתיים הרב הגיע ושאל במה הם עוסקים והם ענו: "ברוחות."

 

כוונתם הייתה שהם עוסקים במשנה: "כל שרוח הבריות נוחה הימנו רוח המקום נוחה הימנו, וכל שאין רוח הבריות נוחה הימנו אין רוח המקום נוחה הימנו."

 


משה מבקש מנהיג


לכן ביקש משה שה' אלוקי הרוחות ימנה אחד כזה שגם רוח הבריות וגם רוח המקום תהיה נוחה ממנו (לכן פנחס ירד מהפרק שכן קיצוני וקנאי אינו יכול לשמש בתור מנהיג) וה' אומר למשה לקחת את יהושע שהיה חביב על האנשים וירא שמים.


זה בא ללמדנו שלא מספיק להתפלל לה' ולהסתכסך עם החברים. מאידך, להיות אהוב על הבריות ללא עבודת ה' גם זה איננו רצון ה'.



ההוראה לחופש הגדול>>>לקריאה לחץ כאן


© כל הזכויות שמורות ל"דבר תורה" - שיעורי תורה | צור קשר | סליקה בכרטיס אשראי
‪Google+‬‏