ואתחנן- למצווה דרוש תיאום!

"משל קצר לפרשת ואתחנן". משל ונמשל לפרשת ואתחנן המבארים את הסיבה לציווי: "לֹא תֹסִפוּ עַל הַדָּבָר אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם וְלֹא תִגְרְעוּ מִמֶּנּוּ..." מה אכפת לנו אם אדם רוצה להתעלות ולשים 5 מינים בלולב במקום ארבעת המינים?! ביאור נפלא בדרך של "משל ונמשל לפרשת ואתחנן"...

למצווה דרוש תיאום!


"לֹא תֹסִפוּ עַל הַדָּבָר אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם וְלֹא תִגְרְעוּ מִמֶּנּוּ לִשְׁמֹר אֶת מִצְו?ֹת ה' אֱלֹקֵיכֶם אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם"

 

רש"י מבאר "לא תספו":

כגון חמש פרשיות בתפילין חמשת מינין בלולב וחמש ציציות וכן לא תגרעו

 

אדם רוצה לקיים מצוות. אך מחליט הוא שאת חלקם, הוא יכול "לסדר" או "לשפר"...

חז"ל הגדירו לנו את הפעולות הנדרשות בכל מצווה – הם בראייתם הרוחנית והעמקה במצוות ה' הבינו ויצרו לנו את התיאום בין שורש המצווה לביצוע שלה.

עליו לדעת שלכל מצווה יש שורש שמחבר אותה למקומה הנכון. כל שינוי משפיע ולפעמים גורם את ההפך הגמור.

 

משל למה הדבר דומה:

לזוג אמיד שנהפך עליהם מזלם והפכו בין לילה לחסרי כל: מכרו את כל רכושם ועוד נשארו בחובות. בעת הגיע יום נישואיהם החליט כל אחד מהם להפתיע את בן זוגו.

כסף אין, אך רצון להעניק כבימים עברו יש גם יש... חשב כל אחד במה ישמח את השני?

 

כשמכר הגבר את כל רכושם השאיר את שעון הזהב היוקרתי  שלו, למרות שאת שרשרת הזהב שחיברה את השעון לחגורתו מכר בממון רב. הפעם החליט להפתיע את אשתו – מכר את השעון וקנה לה "מסרק משנהב" – סטאטוס המעיד על אישה עשירה באותה התקופה.

האישה רצתה גם היא להעניק משהו לבעלה, חשבה במה תוכל לשמח את בעלה לאחר הנפילה הגדולה? זכרה היא היטב שאין לו את השרשרת של השעון שכה אהב. מבלי לחשוב פעמיים גילחה את שערות ראשה ומכרה את שערה הארוך למרבה במחיר – מתוך מחשבה שאת הבושה יעלים כיסוי הראש.., בדמיו קנתה היא שרשרת זהב לשעוני יוקרה מרהיבה ומיוחדת.

 

בשעה טובה הגיע יום הנישואין– הבעל הוציא מתיקו את ההפתעה שלו ובעוד רעייתו אף היא היא שלפה את ההפתעה שלה.

בזמן הפתיחה כל אחד הציץ לראות את התגובה של בן זוגו.

רבה הייתה האכזבה כאשר התגלה שלבעל יש שרשרת זהב לשעון שמכר אך לפני רגע...

ולאישה הקרחת יש מסרק שנהב שכלל לא נצרך לה בשנת הנישואין הבאה...

 

הנמשל ברור מאליו:

אנו רוצים להתעלות  - לשים במקום 4 פרשיות בתפילין 5 כאלו. במקום ארבעת המינים שיהיו חמישה יש לנו לדעת שרוב הסיכויים שנחמיץ את המטרה – שהפעולה שלנו לא רק שתחטיא את המטרה אלא תעשה נזק בל ישוער...

 


© כל הזכויות שמורות ל"דבר תורה" - שיעורי תורה | צור קשר | סליקה בכרטיס אשראי
‪Google+‬‏