יתרו- עשרת הדיברות חטיבה אחת!

"פרשת יתרו דבר תורה". רעיון נפלא לפרשת השבוע פרשת יתרו, המסביר מדוע שני לוחות הברית הם חטיבה אחת - והעובר על עבירות שבין אדם לחברו בדרור עובר גם על עבירות שבין אדם למקום. ראיה לכך שמביא הרב אברמסקי בספרו חזון יחזקאל...

עשרת הדיברות – חטיבה אחת!

אומרים רבותינו – עשרת הדיברות מתחילים בדיברה של 'אָנֹכִי', והדיברה האחרונה מסתיימת בְ – 'לְרֵעֶךָ'.

לכן צריך שיהיה חצי-חצי בדיוק. כי אם היה יותר בצד אחד, היינו אומרים שיש יותר ב'בין אדם למקום', מבין אדם לחברו, או להיפך!


רבותינו מבארים ע"י זה, דברי ירושלמי במסכת שקלים:

"זֶה יִתְּנוּ כָּל הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ עֶשְׂרִים גֵּרָה הַשֶּׁקֶל מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל תְּרוּמָה לַה'. כֹּל הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמָעְלָה יִתֵּן תְּרוּמַת ה'".

 

נשאלת השאלה:

למה כל העובר על הפקודים, ייתן מחצית השקל?

 

חז"ל מביאים כמה שיטות:

אחת השיטות סוברת, שמביאים דווקא מחצית השקל כיון שעשו את העגל  במחצית היום, שנאמר (שמות לב, א): "וַיַּרְא הָעָם כִּי בשֵׁשׁ משֶׁה" - אל תקרי בשֵׁשׁ אלא בא שש.

 

מביא הירושלמי במסכת שקלים ו, א:

ר' יהושע בר' נחמיה בשם ר' יוחנן בן-זכאי  לפי שעברו על עשרת הדברות יהיה נותן כל אחד ואחד עשרה גרה.

 

השקל זה עשרים גרה. מחצית השקל זה עשרה גרה. עשרה גרה, כנגד עשרת הדיברות!

 

שואלים המפרשים בירושלמי:

עברו על עשרת הדיברות?! איפה מצינו שעברו על עשרת הדיברות, בעשיית העגל?!

 

התשובה כעת ברורה:

שעשרת הדיברות הם יחידה אחת ואי אפשר להפריד אותם, לכן אם עברת על "אָנֹכִי" "וְלֹא יִהְיֶה לְךָ..." , אז עברת גם על "לא תרצח" ... ו"לא תנאף", כי הכול מחובר כיחידה אחת שלא ניתנת להפרדה!

 

הרב אברמסקי כותב בספרו חזון יחזקאל ראייה נוספת:

 

 "הַכֹּל סָר יַחְדָּו נֶאֱלָחוּ אֵין עֹֽשֵׂה-טוֹב אֵין גַּם-אֶחָֽד" (תהילים יד , ג)

אם אתה רואה בן-אדם, שלא עושה טובות, הוא גם לא מאמין שיש ה' אחד!.

 

אם הוא לא עושה טוב, שלא תגיד "הוא רק בבין אדם לחברו לא בסדר". גם בבין אדם למקום הוא לא בסדר. אם אֵין עֹֽשֵׂה-טוֹב אֵין גַּם-אֶחָֽד, כי שני הדברים הללו מחוברים יחד!...


© כל הזכויות שמורות ל"דבר תורה" - שיעורי תורה | צור קשר | סליקה בכרטיס אשראי
‪Google+‬‏