לך לך- בחזרתו פרע הקפותיו

"וורט לפרשת לך לך" ביאור נפלא של החתם סופר, והאדמו"ר מקלויזנבורג זצ"ל שאין הכוונה כאן לחובות שהשאיר בבתי המלון אלא לתשובות שהיה חייב להשיב להם.

בחזרתו פרע הקפותיו

 

"וַיֵּלֶךְ לְמַסָּעָיו מִנֶּגֶב וְעַד בֵּית אֵל עַד הַמָּקוֹם אֲשֶׁר הָיָה שָׁם אָהֳלוֹ בַּתְּחִלָּה בֵּין בֵּית אֵל וּבֵין הָעָי(בראשית י"ג, י"ג)

מבאר רש"י על פי בראשית רבה: בחזרתו פרע הקפותיו

 

מבאר החתם סופר, וכך נמצא בדברי האדמו"ר מקלויזנבורג זצ"ל שאין הכוונה כאן לחובות שהשאיר בבתי המלון אלא לתשובות שהיה חייב להשיב להם.

 

לכל מלון שאברהם אבינו נכנס, כבר בכניסה ללובי המלון ראה אנשים משחקים ואליליהם בידהם.

התחיל אברהם אבינו לשאת דרשות וללמד אותם מי זה הקב"ה. הוא מתריס בהם שכולם טפשים - עובדים לשמש ולירח, שהקב"ה ברא בעצם ברא את השמש והירח. לא זו בלבד אלא שהקב"ה זן ומפרנס מקרני ראמים ועד ביצי כנים!.

לאור דרשתו הנלהבת אמרו לו השומעים:  "כבוד הרב, לאיפה אתה ממשיך מכאן?"

השיב להם אברהם: "אני הולך למצרים!".

הם המשיכו להתעניין: "ולמה כבוד הרב הולך למצרים?"

"כי אין לנו מה לאכול" – השיב אברהם בכנות.

לתשובה זו חיכו הכופרים ושאלו בבוז: "מה קרה? וכי זה הקב"ה שעליו אתה מדבר, זה שאמרת שהוא זן ומפרנס מקרני ראמים ועד ביצי כנים, למה הוא לא נותן לך לאכול?! איפה הפרנסה שהוא נותן לך?!"

כאן לאברהם אבינו לא הייתה תשובה. הוא נישאר חייב להם תשובה על השאלה הזאת.

 

כשאברהם אבינו חוזר בחזרה כבר נאמר עליו: "וְאַבְרָם כָּבֵד מְאֹד בַּמִּקְנֶה בַּכֶּסֶף וּבַזָּהָב". לאחר שהוא מזמין את הסוויטה הנשיאותית הוא פרע את הקפותיו בכל בית מלון שהיה בו. לא בכסף!

הוא ראה את כל אלו ששאלו אותו "למה אתה יורד למצרים?! – היכן הקב"ה שדיברת עליו?!"

כעת יש לו את התשובה: "ההבטחה של הקב"ה הייתה במצרים, הלכתי לאסוף אותה!..."

כעת כולם הבינו את גודלו של הקב"ה והצטרפו לאברהם ושרה.

את כל אלו שהוא השאיר מאחור כעת הוא פורע את חובו להקב"ה ומחזיר אותם תחת כנפי השכינה

 


© כל הזכויות שמורות ל"דבר תורה" - שיעורי תורה | צור קשר | סליקה בכרטיס אשראי
‪Google+‬‏