דיוקים בתפילה- "קַדִּישׁ על ישראל"

"ביאור קַדִּישׁ על ישראל". "מתי אומרים קַדִּישׁ על ישראל"?. מהם הדברים שצריך לשים לב אליהם שאומרים את "קַדִּישׁ על ישראל"? ביאור נפלא ופשוט מתוך "שְׂפָתַי יְשַׁבְּחוּנְךָ" - סדרת מאמרים בנוגע לתפילה נכונה, מדויקת ורהוטה. שיבושים נפוצים בתפילה וטעיות נפוצות שאנשים עושים בזמן תפילה מבלי לשים לב. מפי הרב פינחס הכהן שליט"א

קַדִּישׁ  על ישראל

 

קדיש  זה  נאמר במקומות מסוימים בתפלת שחרית וכן לפני עלינו לשבח  בכל התפלות, ואומרים אותו אחרי קריאת משניות, תלמוד  או זוהר וכן אחרי  דברי תורה.


נֹסַח הַקַּדִּישׁ: 

אוֹמְרִים תְּחִלָּה: חצי הקדיש מ- "יִתְגַּדַּל וְיִתְקַדַּשׁ" עד "לְעֵילָא מִן כָּל בִּרְכָתָא, שִׁירָתָא  וְתִשְׁבְּחָתָא  וְנֶחָמָתָא דַּאֲמִירָן בְּעָלְמָא  וְאִמְרוּ  אָמֵן".


אחרי כן  אומרים:

עַל יִשְׂרָאֵל  וְעַל רַבָּנָן וְעַל תַּלְמִידֵיהוֹן וְעַל כָּל תַּלְמִידֵי תַלְמִידֵיהוֹן דְּיָתְבִין וְעָסְקִין בְּאוֹרַיְתָא קַדִּישְׁתָא דִי בְאַתְרָא הָדֵין וְדִי בְכָל אֲתַר וַאֲתַר, יְהֵא לָנָא וּלְהוֹן וּלְכוֹן חִנָּא  וְחִסְדָּא  וְרַחֲמֵי מִן קֳדָם מַארֵי  שְׁמַיָּא וְאַרְעָא וְאִמְרוּ אָמֵן.


יְהֵא שְׁלָמָא רַבָּא מִן שְׁמַיָּא, חַיִּים וְשָׂבָע וִישׁוּעָה וְנֶחָמָה וְשֵׁיזָבָא וּרְפוּאָה וּגְאֻלָּה וּסְלִיחָה וְכַפָּרָה וְרֶוַח וְהַצָּלָה לָנוּ וּלְכָל עַמּוֹ יִשְׂרָאֵל וְאִמְרוּ אָמֵן.


עוֹשֶׂה שָׁלוֹם בִּמְרוֹמָיו, הוּא בְרַחֲמָיו יַעֲשֶׂה שָׁלוֹם עָלֵינוּ וְעַל כָּל עַמּוֹ יִשְׂרָאֵל וְאִמְרוּ אָמֵן. 

   

התרגום לעברית:

עַל יִשְׂרָאֵל, וְעַל חֲכָמֵינוּ, עַל תַּלְמִידֵיהֶם וְעַל תַּלְמִידֵי תַלְמִידֵיהֶם הַיּוֹשְׁבִים וְעוֹסְקִים בַּתּוֹרָה הַקְּדוֹשָׁה, אֲשֶׁר בַּמָּקוֹם הַזֶּה וַאֲשֶׁר בְּכָל מָקום וּמָקוֹם, יְהִי לָנוּ וְלָהֶם וְלָכֶם חֵן וְחֶסֶד וְרַחֲמִים, מִלִּפְנֵי אֲדוֹן הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ וְאִמְרוּ אָמֵן.


יְהִי שָׁלוֹם רַב מִן הַשָּמַיִם, חַיִּים וְשָׂבָע וִישׁוּעָה וְנֶחָמָה וּפְדוּת וּרְפוּאָה וּגְאֻלָּה וּסְלִיחָה וְכַפָּרָה וְרֶוַח וְהַצָּלָה לָנוּ וּלְכָל עַמּוֹ יִשְׂרָאֵל וְאִמְרוּ אָמֵן.


דיוקים  בקריאה:

 המלים: יִשְׂרָאֵל, רַבָּנָן, תַּלִמידֵיהוֹן, תַּלְמִידֵי, תַּלְמִידֵיהוֹן דְּיָתְבִין וְעָסְקִין, בְּאוֹרַיְתָא, קַדִּישְׁתָא, אַתְרָא, הָדֵין, אֲתָר, וּלְהוֹן, וְּלכוֹן, חִנָּא, וְחִסְדָּא, וְרַחֲמֵי, קֳדָם, מַארֵי, שְׁמַיָּא וְאַרְעָא – כולן  קריאתן מלרע. 


וְכֵן הַמִּלִּים: שְׁלָמָא, רַבָּא, שְׁמַיָּא, חַיִּים, וְשָׁבָע, וִישׁוּעָה, וְנֶחָמָה, וְשֵיזָבָא, וּרְפוָּאה, וּגְאֻלָּה, וּסְלִיחָה, וְכַפָּרָה, וְהַצָּלָה, - כולן קריאתן מלרע.

אבל, המלים:  לָנָא,  וְרֶוַח, לָנוּ – קריאתן מלעיל.


שִׁנּוּיֵי נֹוסַח:  

יש המדלגים על המילה דְּיָתְבִין, כלומר אחרי המלים "וְעַל כָּל תַּלְמִידֵי תַלְמִידֵיהוֹן", אומרים  רק: "דְּעָסְקִין בְּאוֹרַיְתָא קַדִּישְׁתָא".


יש האומרים במקום "לָנָא וּלְהוֹן וּלְכוֹן", רק  "לָנָא וּלְהון"  

ויש ההופכים את הסדר דהיינו אומרים: "לָנָא וּלְכוֹן וּלְהוֹן".


כמו כן יש המוסיפים לפני המלים "חִנָּא וְחִסְדָּא וְרַחֲמֵי"  את המלה  : "שְׁלָמָא"

ויש המוסיפים אחריהן  את המלים : "וְחַיֵּי אֲרִיכֵי וּמְזוֹנֵי רְוִיחֵי".



© כל הזכויות שמורות ל"דבר תורה" - שיעורי תורה | צור קשר | סליקה בכרטיס אשראי
‪Google+‬‏