שְׂפָתַי יְשַׁבְּחוּנְךָ- שיבושים נפוצים בברכות

"שְׂפָתַי יְשַׁבְּחוּנְךָ" - סדרת מאמרים בנוגע לתפילה נכונה, מדוייקת ורהוטה. שיבושים נפוצים בתפילה וטעיות נפוצות שאנשים עושים בזמן תפילה מבלי לשים לב. מפי הרב פינחס הכהן שליט"א

שיבושים נפוצים בברכות

רבים בטוחים שהם מברכים  או מתפללים  כראוי, אך מתוך הֶרְגֵּל וְשִׁגְרָה, אינם חשים בְּהַבְלָעַת אוֹתִיּוֹת, מִזּוּג מִלִּים בְּאֹפֶן הַמְשַׁנֶּה אֶת הַמַּשְׁמָעוּת,  הַטְעָמָה שְׁגוּיָה שֶׁגַּם הִיא מְשַׁנָּה אֶת הַמַּשְׁמָעוּת, אוֹ הַטְעָמָה הַנּוֹגֶדֶת כְּלָלֵי לְשׁון הַקֹּדֶשׁ.

נפתח  בשבושים נפוצים בברכות.  

הברכות השונות,בין הכלולות בתפלות לסוגיהן,ובין שהן ברכות הנהנין או ברכות  החובה השונות הִנָּן כַּר פּוֹרֶה לשיבושים, קיצורים, הבלעת אותיות ואף בליעת מלים ממש.

 

ונביא כאן סוגים אחדים של השבושים הנפוצים שאין איש שם על לב וחש בכך.

א)  עקב המהירות, במקום לומר בָּרוּךְ אַתָּה, אומרים בפועל בָּרוּכַתָּה (ויש אף האומרים בפועל  בָּרוּכְתָּה).


ב)    אך גם בין אלה ששמים לב לשיבוש הנזכר, יש הנופלים בשיבוש עוד יותר חמור  באמרם :  בָּרוּךְ אַתָּדֹנָי.

וְהֶחָמוֹּר מכֹּל, הוא שלמרבית הצער, ישנם כאלה שמרוב  המהירות, עושים את שתי השגיאות גם יחד.

 

ג)  כידוע שבזמן אזכרת ה' בברכות, בין ע"י שליח הצבור, בין ע"י המתפללים, הקרובים, או האורחים, הנוכחים צריכים לענות "בָּרוּךְ הוּא וּבָרוּךְ שְׁמוֹ" אחרי אזכרת שם ה'. וזה כולל כמובן הן ברכות התפלה (ברכות השחר, היוצר, תפלת שמונה עשרה, החזרה וכו') והן  ברכות הנהנין או שאר הברכות,  אלא  שלמרבית הצער, נפוצים שיבושים שונים בפי העונים ואין איש שָׂם לֵב או חָשׁ בְּכַך, עקב השגרה, הגוברת על  כל  ההזהרות  ודרישות  ההלכה.


ונביא להלן שני שבושים  נפוצים:

שיבוש ראשון - בו פָשְׂתָה הַמִּסְפַּחַת בָּרַבִּים (כּוֹלֵל יוֹדְעֵי-סֵפֶר וְלַמְדָנִים), שמחוסר תשומת לב עונים: "בָּרוּךְ וּבָרוּךְ שְׁמוֹ" כלומר ממזגים המלים "הוּא וּבָרוּךְ" למילה  אחת "וּבָרוּךְ", שזו כמובן שגיאה, כי מה פירוש כפל המלים "ברוך וברוך שמו"? מה בעצם משמעות הכפילות?! הרי אחרי מלת "ברוך" הראשונה, לא אמרו כלום ואם כן מה באה להוסיף המילה "וברוך" שהרי וי"ו החבור תפקידה לחבר, זאת אומרת להוסיף דבר נוסף  וכאן לא אמרו כלום).

 

שיבוש שני - אם לא די בכך, הרי יש המסתפקים בעניית "וברוך שמו" בלבד, וזו שגיאה חמורה, באשר ענייתם מתחילה בוי"ו שתפקידה להוסיף על מה שנאמר  קודם, וכאן לא אמרו כלום לפני כן. ואינם מרגישים או מבינים שהעיקר חסר שהרי הם אמרו רק "וברוך שמו", על מה הוסיפו בענייה זו של אמירת "וברוך"?! כי את העיקר "בָּרוּךְ  הוּא" הם לא אמרו, ומה באה להביע האמירה : "וברוך  שמו"?!

 

עלינו אם כן לשים ליבנו לענות "בָּרוּךְ הוּא וּבָרוּךְ שְׁמוֹ"  אחרי אזכרת שם ה' ללא קיצורים...




© כל הזכויות שמורות ל"דבר תורה" - שיעורי תורה | צור קשר | סליקה בכרטיס אשראי
‪Google+‬‏