קשב וריכוז- שיטת "עשה טוב"

התמודדות עם "בעיות של קשב וריכוז" טיפ מספר 2: שיטת "עשה טוב", "ההבנה בצורך של תגמול". הצורך של ילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז להיות מתוגמלים בשעה שהם עושים דברים נכונים והדרך לעזור להם בזה...

דוד המלך אומר בתהילים פרק ל"ד פסוק ט"ו: "סוּר מֵרָע וַעֲשֵׂה טוֹב". ישנם שני אופנים של התייחסות ושיטה בחינוך:

שיטה אחת: "סוּר מֵרָע"

בשיטה זו אנו מענישים על דברים לא טובים או לא נכונים שהילד עשה, בשיטת המקל והגזר – זהו המקל...

 

השיטה השנייה: "עֲשֵׂה טוֹב"

בשיטה זו אנו מעודדים את הילד על הדברים הטובים שהוא ביצע או עשה. בשיטת המקל והגזר – זהו הגזר...

 

לילדים הסובלים מבעיות קשב וריכוז השיטה הראשונה היא הרסנית. הקו המנחה של ההורים או המורים צריך להיות סבלני מאוד. נדרש כל הזמן לתת הדרכה ולבצע תרגולים.

אסור בשום פנים ואופן לעשות השוואות או חלילה למתוח ביקורת.

במקום לפעול בשיטת "סוּר מֵרָע" המביאה עימה גם שלא באמת כעס וענישה, בחרו בשיטת "עֲשֵׂה טוֹב" ובכל הזדמנות תגמלו את הילד על התנהגות טובה.

 

ברגע שנתעמק בדברים החיוביים הילדים יקדישו תשומת לב וינסו לעקוב אחרי הדברים הנכונים או הטובים שהם נתבקשו לעשות (במקום "לבזבז" את הזמן בלהבין מה הם עשו בצורה לא נכונה). הילד חייב להבין שהתוצאות של המעשים שלו נמצאות אך ורק בידיים שלו...

 

ניתן דוגמה:

ברגע שאני מבקש מהילד לסדר את המיטה (ואני מסביר לו למה אני מתכוון...) ואני מבטיח לו להיות עוד רבע שעה למטה בתמורה, הוא כעת יודע שהוא מתוגמל על התנהגות טובה, והוא גם מרגיש שיש תמורה לעשייה החיובית שלו.

(נתנו דוגמה של רבע שעה למטה אבל זה יכול להיות כל דבר שהילד רוצה מאוד ובזמן רגיל איננו מאפשרים לו... כל אחד מכיר את ילדיו...)


© כל הזכויות שמורות ל"דבר תורה" - שיעורי תורה | צור קשר | סליקה בכרטיס אשראי
‪Google+‬‏