מההגדה- המשמעות של "דיינו"הסבר על הפיוט "דיינו" הנמצא בהגדה של פסח. אנו אומרים בו: "אליו קרבנו לפני הר סיני ולא נתן לנו את התורה דיינו"!הייתכן?! מה להתקרבות להר סיני ללא קבלת התורה?!... 3 תרוצים נפלאים...המשמעות של "דיינו" "אליו קרבנו לפני הר סיני ולא נתן לנו את התורה דיינו"!
שאלה: מה דיינו בזה?! מה שווה ההתקרבות להר סיני ללא התורה?! תירוץ 1 על פי חז"ל: מספיקה האחדות שהייתה שם שנאמר "ויחן שם בני ישראל נגד ההר"...
תירוץ 2 על פי ר' הלוי יצחק מברדיצ'ב: הקדמה: על פי הפסוק: "עם נבל ולא חכם" אומר התרגום: "עם נבל" - "דקבילו אוריתא ולא חכימא" שואל הגאון מוילנא: איך יתכן לומר שעם נבל זה דקבילו אוריתא?!
שאצל האבות הם קיימו את התורה גם בלי לקבל אותה כיוון שהיו קדושים = חכמים ולמה יכולנו לעשות זאת? כיוון שאנחנו עם נבל ולכן היינו צריכים לתת לנו את התורה כי איננו מסוגלים לקדש את עצמנו כמו האבות הקדושים. והתירוץ על פי זה: שאבותינו הגיעו להר סיני - פסקה זוהמתן כך אומרים חכמינו זיכרונם לברכה ואם כך הקדושה שלהם הייתה מוחלטת ואם הקדושה מוחלטת ואנו בדרגת האבות - כבר אין צורך לקבל את התורה ולכן: "אילו קרבנו לפני הר סיני ולא נתן לנו את התורה דיינו.." ולמה ה' באמת נתן לנו בסוף את התורה? - זה בשביל הדורת הבאים...
תירוץ 3 בשם ילקוט שימעוני אין הכוונה בדיינו: שגם בלי זה היינו מסתדרים. אלא הפירוש הוא שאילו עשה בהם שפטים בלבד - דיינו= זה כבר היה מספיק בשביל לחייב אותנו להיות משועבדים אל ה' וזה שכבר הוא עשה לנו את כל זה אז על אחת כמה וכמה טובה כפולה ומכופלת למקום עלינו. הקדמה: יש ארבע דרכים להודות לה' וסימניך:"חיים" ח-בוש י-סורין י-ורדי ים מ-דבר. ולכן: "וכל החיים יודוך סלה" המילה דיינו היא הצורך בהודאה לה' והשיר מחולק ל-4 שחייבים להודות: 1. אילו הוציאנו ממצרים - חבוש - צריכים להודות לו שאר הדברים לא עשה באלוהיהם זה קשור לחבוש 2. אילו קרע לנו את הים - יורדי ים - צריכים להודות. 3. אילו סיפק צרכינו במדבר - מדבריות - צריכים להודות 4. אילו נתן לנו את התורה שכולם נתרפאו - יסורין - צריכים להודות
יוצא איפה, שכל 4 צריכים להודות ולנו היו את כולם... "על אחת כמה וכמה טובה כפולה ומכופלת" כפולה=2 , ומכופלת = 4 |