נביא- ספר יְהוֹשֻׁעַ פרק ט פסוקים טז-כז

"הדרכה פדגוגית בספר יְהוֹשֻׁעַ". יחידת לימוד 24 "תרמית הגיבעונים מתגלית", היו אלו החיוי יושב הארץ. לא הורגים אותם למרות השקר ויהושע מקלל אותםשיהיו חוטבי עצים ושואבי מים. הסבר לספר יהושוע פרק ט פסוקים: טז-כז. בֵּאוּרֵי מִלִּים וְעִנְייָנִים - בְּתוֹךְ הַפְּסוּקִים שְׁזוּרִים בֵּאוּרֵי מִלִּים וְעִנְייָנִים בְּסוֹגְרַיִם, הַמְאַפְשְׁרִים לְהָבִין אֶת הַפְּסוּקִים תּוֹךְ כְּדֵי קְרִיאָתָם. ביאור ספר יְהוֹשֻׁעַ של הרב שלמה הלוי...

תרמית הגיבעונים מתגלית

 

שלשה ימים לאחר כריתת הברית מתברר שכורתי הברית אין הם רחוקים כלל וכלל אלא הם יושבי הארץ – החיוי.

העם מאשים את נשיאי העדה בכך שכרתו עימם ברית, ונשיאי העדה מבהירים כי הגם שהייתה זו טעות אין אפשרות לנגוע בהם לרעה בשל הברית שנכרתה והשבועה שנשבעו להם.

 

נראה זאת בתוך הפסוקים:

טז. וַיְהִי מִקְצֵה (לאחר) שְׁלֹשֶׁת יָמִים אַחֲרֵי אֲשֶׁר כָּרְתוּ לָהֶם בְּרִית וַיִּשְׁמְעוּ כִּי קְרֹבִים הֵם אֵלָיו וּבְקִרְבּוֹ הֵם יֹשְׁבִים.

 

יז. וַיִּסְעוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל וַיָּבֹאוּ אֶל עָרֵיהֶם בַּיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי וְעָרֵיהֶם (שמות הערים) גִּבְעוֹן וְהַכְּפִירָה וּבְאֵרוֹת וְקִרְיַת יְעָרִים.

 

יח. וְלֹא הִכּוּם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל כִּי נִשְׁבְּעוּ לָהֶם נְשִׂיאֵי הָעֵדָה בַּה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל וַיִּלֹּנוּ (התלוננו)  כָל הָעֵדָה עַל הַנְּשִׂיאִים.

 

יט. וַיֹּאמְרוּ כָל הַנְּשִׂיאִים אֶל כָּל הָעֵדָה אֲנַחְנוּ נִשְׁבַּעְנוּ לָהֶם בַּה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל וְעַתָּה לֹא נוּכַל לִנְגֹּעַ בָּהֶם (לרעה).

 

כ. זֹאת נַעֲשֶׂה לָהֶם וְהַחֲיֵה אוֹתָם וְלֹא יִהְיֶה עָלֵינוּ קֶצֶף (כי לא ינקה ה' את אשר יישא את שמו לשווא) עַל הַשְּׁבוּעָה אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְנוּ לָהֶם.

 

כא. וַיֹּאמְרוּ אֲלֵיהֶם הַנְּשִׂיאִים יִחְיוּ וַיִּהְיוּ חֹטְבֵי עֵצִים וְשֹׁאֲבֵי מַיִם לְכָל הָעֵדָה כַּאֲשֶׁר דִּבְּרוּ לָהֶם הַנְּשִׂיאִים.

 

יהושע מקלל את הרמאים

כב. וַיִּקְרָא לָהֶם יְהוֹשֻׁעַ וַיְדַבֵּר אֲלֵיהֶם לֵאמֹר לָמָּה רִמִּיתֶם אֹתָנוּ לֵאמֹר רְחוֹקִים אֲנַחְנוּ מִכֶּם מְאֹד וְאַתֶּם בְּקִרְבֵּנוּ יֹשְׁבִים.

 

כג. וְעַתָּה אֲרוּרִים אַתֶּם וְלֹא יִכָּרֵת מִכֶּם (לעולם ילדכם יהיו) עֶבֶד וְחֹטְבֵי עֵצִים וְשֹׁאֲבֵי מַיִם לְבֵית אֱלֹהָי (לאוהל מועד שהיה בגלגל והועבר אחר כך לשילה).

 

כד. וַיַּעֲנוּ אֶת יְהוֹשֻׁעַ וַיֹּאמְרוּ כִּי הֻגֵּד הֻגַּד לַעֲבָדֶיךָ אֵת אֲשֶׁר צִוָּה ה' אֱלֹהֶיךָ אֶת מֹשֶׁה עַבְדּוֹ לָתֵת לָכֶם אֶת כָּל הָאָרֶץ וּלְהַשְׁמִיד אֶת כָּל יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ מִפְּנֵיכֶם וַנִּירָא (פחדנו) מְאֹד לְנַפְשֹׁתֵינוּ מִפְּנֵיכֶם וַנַּעֲשֵׂה אֶת הַדָּבָר הַזֶּה.

 

כה. וְעַתָּה הִנְנוּ בְיָדֶךָ כַּטּוֹב וְכַיָּשָׁר בְּעֵינֶיךָ לַעֲשׂוֹת לָנוּ עֲשֵׂה.

 

כו. וַיַּעַשׂ לָהֶם כֵּן וַיַּצֵּל אוֹתָם מִיַּד בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְלֹא הֲרָגוּם.

 

כז. וַיִּתְּנֵם יְהוֹשֻׁעַ בַּיּוֹם הַהוּא חֹטְבֵי עֵצִים וְשֹׁאֲבֵי מַיִם לָעֵדָה וּלְמִזְבַּח ה' עַד הַיּוֹם הַזֶּה אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחָר.

 

לסיכום:

בני ישראל קיבלו את הברית למרות שהייתה בעורמה. לפי הרמב"ם אם בן שבעת העמים מקבל עליו את 7 מצוות בני נוח – אין הורגים אותו, כנראה שקיבלו עליהם 7 מצוות בני נוח ובשל קבלה זו לא הרגו אותם.

לדברי חז"ל במעשה החיוי התקיימה ברכת משה: "ויכחשו אויביך לך"...




© כל הזכויות שמורות ל"דבר תורה" - שיעורי תורה | צור קשר | סליקה בכרטיס אשראי
‪Google+‬‏