תשעה באב- למה בוכים בתשעה באב?

"תשעה באב דרשה". "דרשה ל-ט' באב" המבארת את הסיבה לבכי בתשעה באב. "מדוע צריכים לבכות בתשעה באב"? ומה יעזור הבכי לעניין הגאולה?...

למה בוכים בתשעה באב?

 

"עֵת לִבְכּוֹת וְעֵת לִשְׂחוֹק עֵת סְפוֹד וְעֵת רְקוֹד" (קהלת ג,ד).

 

 מבאר רש"י:

עת לבכות - בתשעה באב


ננסה לברר למה בכלל בוכים בתשעה באב?


כל דבר בבריאה יונק מהפעם הראשונה שהוא קרה. אם נדע מה היה הבכי הראשון ומה גרם לו? נדע למה אנו בוכים בתשעה באב.



הבכי הראשון מופיע במדרש ביום השני לבריאה:

לפני שנבראו בני האדם, בשעה שהקב"ה הפריד את המים העליונים והתחתונים, ואמר למים התחתונים לרדת לכאן, ולעליונים להישאר בשמים, התחילו המים התחתונים לבכות.

לא רק שהם התחילו לבכות, הם ניסו להתרומם למעלה והקב"ה גער בהם ואמר להם לשתוק, והמים בכו ואמרו: "ריבונו של עולם, אנחנו רוצים להיות לידך. אנחנו לא רוצים לרדת למקום טומאה וזוהמה!".

אמר להם הקב"ה – אתם בכיתם, כי רציתם להיות לידי, חייכם, אין רשות למים העליונים לומר שירה, עד שמים תחתונים אינם אומרים שירה, ולא עוד אלא שעתידים אתם להיקרב על גבי המזבח, במלח ובניסוך המים.

 

במדרש אחר, שמובא ברבינו בחיי שהמים התחתונים קיבלו תשובה:

אמר להם הקב"ה – אתם תקבלו ניסוך המים, כל יום מחג הסוכות ינסכו ליטר וחצי מים, במקום שמנסכים את היין ינסכו מים .

אמרו לו – ריבונו של עולם, זה פיצוי? שבעה ימים בשנה?!

אמר להם הקב"ה – אני אתן לכם פיצוי לכל השנה (ויקרא ב, יג): "וְכָל קָרְבַּן מִנְחָתְךָ בַּמֶּלַח תִּמְלָח"

 

מסקנה: הבכי הראשון בבריאה, היה כשהמים התחתונים בכו.

והפיצוי שה' נתן להם: "יקחו ממכם ליטר וחצי מים כל יום בימות חג הסוכות, ויעשו ממכם ניסוך המים ויקחו ממכם מלח, וישימו כל יום על הקרבנות".

 

יוצא אם כן, שהדמעות  האלה הביאו לנו שתי פעולות בבית המקדש – ניסוך המים בבית המקדש, והביאו וְכָל קָרְבַּן מִנְחָתְךָ בַּמֶּלַח תִּמְלָח.

 

 

אומר דוד המלך: "עַל נַהֲרוֹת בָּבֶל שָׁם יָשַׁבְנוּ גַּם בָּכִינוּ בְּזָכְרֵנוּ אֶת צִיּוֹן".  

 

שואלים רבותינו:

עַל נַהֲרוֹת בָּבֶל שָׁם יָשַׁבְנוּ גַּם בָּכִינוּ? משמע שכשהם הגיעו כבר מישהו בכה. אם לא, אז היה צריך להיות כתוב עַל נַהֲרוֹת בָּבֶל שָׁם יָשַׁבְנוּ וְבָּכִינוּ . למה כתוב גַּם בָּכִינוּ, מי עוד בכה?

 

אומר הנביא ירמיהו במגילת איכה (פרק ב, יג): "כִּי גָדוֹל כַּיָּם שִׁבְרֵךְ מִי יִרְפָּא לָךְ".

 

מובא במדרש איכה רבה, פרשה ב:

"כִּי גָדוֹל כַּיָּם שִׁבְרֵךְ" - אָמַר רַבִּי חוֹלְפָאי מִי שֶׁהוּא עָתִיד לְרַפְּאוֹת שִׁבְרוֹ שֶׁל יָם, הוּא יִרְפָּא לָךְ...

 

שואל הרב רוזנבלום:

איזה שבר יש לים שהוא ירפא את השבר של כלל ישראל?

 

וכעת התשובה פשוטה מאוד:

כשנחרב בית המקדש ועם ישראל גורש מירושלים, לא רק עם ישראל בוכה, הים בוכה וגם הנהרות בוכים – הים בוכה, שעכשיו אין לו מלח על המזבח, והנהרות בוכים שאין ניסוך המים...

 

 

כולם בוכים, אומר הנביא - כִּי גָדוֹל כַּיָּם שִׁבְרֵךְ  השבר שלך על בית המקדש, הוא בדיוק השבר של הים, גם הוא רוצה בית המקדש.

מִי שֶׁהוּא עָתִיד לְרַפְּאוֹת שִׁבְרוֹ שֶׁל יָם, ויחזיר את המלח לבית המקדש הוּא יִרְפָּא לָךְ.

 

באים עם ישראל לנהרות בבל, שָׁם יָשַׁבְנוּ גַּם בָּכִינוּ – בכו גם המים של ניסוך המים – ריבונו של עולם, עד עכשיו לקחו מאיתנו מים וניסכו על המזבח, עכשיו ריבונו של עולם, אין לנו את זה!, המים בוכים! באים עם ישראל לנהרות בבל, מצטרפים לבכי של המים!

 

מסכם הרב ברוך רוזנבלום:

הבכי הראשון בבריאה הביא את ניסוך המים, והבכי הראשון בבריאה הביא את המלח – שני דברים לבית המקדש!

 

הבכי מבטא את הרצון להיות לפני הקב"ה... הרי למה הם בכו? - רצוננו להיות לפני הבורא!

 

אומר רש"י על דברי שלמה המלך (קהלת ג,ד): "עֵת לִבְכּוֹת וְעֵת לִשְׂחוֹק עֵת סְפוֹד וְעֵת רְקוֹד"

עת לבכות - בתשעה באב.


למה עת לבכות בתשעה באב?

כי הבכי מבטא את הרצון שלנו להיות לפני הקב"ה.

 

בעצם הבכי בתשעה באב יהודי אומר להקב"ה: "ריבונו של עולם, אנחנו רוצים אותך!"

 

אומר הקב"ה – אתם רוצים אותי? תקבלו בית המקדש! מי שרוצה אותי באמת מקבל בית המקדש!. 




© כל הזכויות שמורות ל"דבר תורה" - שיעורי תורה | צור קשר | סליקה בכרטיס אשראי
‪Google+‬‏