תשעה באב- חטא אדם הראשון והחורבן

"תשעה באב דרשה קצרה". מה הקשר בין חטא אדם הראשון לחורבן בית המקדש?. ביאור נפלא מהיכן נובע שורשו של חורבן בית המקדש? – מהו הגורם לחטא החמור?...

חטא אדם הראשון והחורבן

 

"עַל זֶה הָיָה דָּוֶה לִבֵּנוּ עַל אֵלֶּה חָשְׁכוּ עֵינֵינו".

 

נשאלת השאלה:

כידוע כל חטא שקיים בבריאה יש לו שורש קדמון. מהו אם כן שורשו של חורבן בית המקדש? – מהו הגורם לחטא החמור שכל החכמים ישבו וראו את המארח מגרש את בר קמצא ולא הזדעזעו?!

 

מהיכן זה יונק?

 

כותב החיד"א (מדבר קדמות):

חטא אדם הראשון, היה עיקר הפגימה בעיניים. דע לך, שעיקר החטאים של האדם, הם בעיניו ובפיו, ובזה עיקר התביעה על האדם - עיניים ודיבור. ולכן קבע הקב"ה, שבשמע ישראל ה' אלהינו ה' אחד , ייחוד ה' שאנחנו אומרים אותו בכל יום.

 
בתורה הקדושה, כתב הקב"ה את האות ד' ע' רבתי (האותיות ד' ועין גדולות), ללמדך, שאם אתה רוצה להתייחד ולהתקרב לקב"ה , הראשון הוא עין גדולה – תשמור על העיניים שלך, והדבר השני – תשמור על הדיבור שלך, זו האות ד'.

אנשים שפגומים בשני הדברים האלה, כותב החיד"א – קשה להם, להגיע ולהדבק בבורא יתברך, ולכן אומר הנביא (הושע יד, ב): "שׁוּבָה יִשְׂרָאֵל עַד ה' אֱלֹהֶיךָ".

 

אם יהיו לך ע' = העיניים והדיבור - ד' מתוקנים (=תהיה מתוקן מחטא העיניים ומתוקן בחטא הדיבור), תוכל לשוב עד ה' אלוקיך.

 

בית המקדש הוא המקום שנקרא עיניים. זו גמרא (מסכת בבא-בתרא ד):

לאחר שהורדוס הרג את החכמים, הוא בא לבבא בן בותא וביקש ממנו דרך תשובה. בבא בן בותא אמר לו, שילך ויבנה את בית המקדש.

 

מדוע?

 

דעה אחת:

אתה כיבית אורו של עולם, אתה תבנה את אורו של עולם. אתה הרגת את החכמים, שחכמים נקראים "אור" דכתיב (משלי ו-כג): "כי נר מצוה ותורה אור", אתה תבנה את אורו של עולם, שנאמר (ישעיה ב-ב) ונהרו אליו כל הגוים. [].

 

דעה שניה:

אמר לו – אתה כיבית נרו של עולם, אלה החכמים , שנאמר (במדבר טו, כד): "וְהָיָה אִם מֵעֵינֵי הָעֵדָה" ואתה תבנה את בית המקדש, שנאמר (יחזקאל כד-כא): "הנני מחלל את מקדשי גאון עוזכם מחמד עיניכם".

 

יוצא, שבית המקדש נקרא בשם "מחמד עיני", אז הוא הרג את החכמים, שנקראים בשם עיניים , והתיקון שלו, הוא בית המקדש, שנקרא "מחמד עיני".

 

אומר לנו היפה תואר – מהיכן זה התחיל?

זה מתחיל מהעיניים של חוה, שראתה  את העץ "וְכִי תַאֲוָה הוּא לָעֵינַיִם", הוא היסוד של (איכה ה, יז): "עַל זֶה הָיָה דָּוֶה לִבֵּנוּ עַל אֵלֶּה חָשְׁכוּ עֵינֵינו".

 

העיניים שלנו חשכו בסוף, בית המקדש שנקרא עיניים, כמו שאומרת הגמרא (מסכת בבא-בתרא).

עבודת העיניים, זו העבודה שלנו בחודשים האלה ימי החופש הגדול.


מוסיף החיד"א – ומי ששומר על עיניו, יקוים בו הכתוב (ישעיה נב , ח): "יְרַנֵּנוּ כִּי עַיִן בְּעַיִן יִרְאוּ בְּשׁוּב ה' צִיּוֹן במהרה בימינו" אמן ואמן!!!

 





© כל הזכויות שמורות ל"דבר תורה" - שיעורי תורה | צור קשר | סליקה בכרטיס אשראי
‪Google+‬‏