דקדוק ברש"י- בראשית פרק מט, פסוק יט

ביאור הדקדוק ברש"י חומש בראשית פרק מט פסוק יט. ביאור פשוט ונפלא של הרב פינחס כהן המנגיש את כוונת רש"י לכל מורה ותלמיד בקטעים שרש"י קשה להבנה ויש בו סוגיות דקדוק. והפעם לחומש בראשית פרק מט פסוק יט.

דקדוק ברש"י לפרשת  ויחי

 

 

בראשית פרק מט פסוק יט

 

"גָּד גְּדוּד יְגוּדֶנּוּ וְהוּא יָגֻד עָקֵב"

        

 

גָּד גְּדוּד יְגוּדֶנּוּ, מבאר רש"י:

 

 

 

ביאור:

כֻּלָּם לְשׁוֹן גְּדוּד הֵם, וְכַךְ חִבְּרוֹ מְנַחֵם. וְאִם תֹּאמַר אֵין גְּדוּד בְּלֹא שְׁנֵי דלתי"ן, יֵשׁ לוֹמַר גְּדוּד- שֵׁם דָּבָר צָרִיךְ שְׁנֵי דלתי"ן, שֶׁכֵּן דֶּרֶךְ תֵּיבָה בַּת שְׁתֵּי אוֹתִיּוֹת לִכְפּוֹל בְּסוֹפָהּ ,וְאֵין יְסוֹדָהּ אֶלָּא שְׁתֵּי אוֹתִיּוֹת.

 

וְכֵן אָמַר: כַּצִּפּוֹר לָנוּד (משלי כ"ו ב'), מִגִּזְרַת וְשָׂבַעְתִּי נְדֻדִים (איוב ז' ד') שָׁם נָפַל שָׁדוּד (שופטים ה' כ"ז), מִגִּזְרַת יָשׁוּד צָהֳרַיִם (תהילים צ"א ו'),  אַף יָגוּד, יְגוּדֶנּוּ, וּגְדוּד, מִגִּזְרָה אַחַת הֵם.

 

וּכְשֶׁהוּא מְדַבֵּר בִּלְשׁוֹן יִפְעַל אֵינוֹ כָפוּל, כְּמוֹ: יָגוּד, יָנוּד, יָרוּם, יָשוּד, יָשׁוּב. וּכְשֶׁהוּא מִתְפַּעֵל אוֹ מַפְעִיל אֲחֵרִים הוּא כָפוּל, כְּמוֹ: יִתְגּוֹדֵד, יִתְרוֹמֵם, יִתְבּוֹלֵל, יִתְעוֹדֵד. וּבִלְשׁוֹן מַפְעִיל: יָתוֹם וְאַלְמָנָה יְעוֹדֵד (תהילים קמ"ו ט') לְשׁוֹבֵב יַעֲקֹב אֵלָיו (ישעיה מ"ט ה') מְשׁוֹבֵב נְתִיבוֹת (שם נ"ח י"ב)  יְגוּדֶנּוּ הָאָמוּר כּאן אֵין לְשׁוֹן שֶׁיַּפְעִילוּהוּ אֲחֵרִים, אֶלָּא כְּמוֹ יָגוּד הֵימֶנּוּ, כְּמוֹ בָּנַי יְצָאֻנִי (ירמיה י' כ'), יָצְאוּ מִמֶּנִּי. גָּד גְּדוּד יְגוּדֶנּוּ. גְּדוּדִים יָגוֹדּוּ הֵימֶנּוּ, שֶׁיַּעַבְרוּ הַיַּרְדֵּן עִם אֲחֵיהֶם לַמִּלְחָמָה כָּל חָלוּץ עַד שֶׁנִּכְבְּשָׁה הָאָרֶץ.

 

 

ביאור:

רש"י מַסְבִּיר שֶׁהַמִּלִּים "גְּדוּד" ו- "יְגוּדֶנּוּ" הֵם לֹא רַק לָשׁוֹן נוֹפֵל עַל לָשׁוֹן, אֶלָּא שֶׁשְּתֵּיהֶן זֵהוּת בְּמַשְׁמָעוּתָם.

 

וְאִם נִתְמַהּ שֶׁהַמִּלָּה "גְּדוּד" יֵשׁ בָּהּ פַּעֲמַיִם דָלֶ"ת וְהַמִּלָּה "יְגוּדֶנּוּ" יֵשׁ בָּּהּ רַק דָּלֶ"ת אַחַת, מַסְבִּיר רש"י שֶׁבַּמִּלִּים שֶׁיְּסוּדָם שְׁתֵּי אוֹתִיּוֹת (נְצַיֵּין שרש"י נִמְנָה עַל הַמְדַקְדְּקִים הַסּוֹבְרִים שֶׁיֵּשׁ שָׁרָשִׁים בַּעֲלֵי שְׁתֵּי אוֹתִיּוֹת בִּלְבַד) כַּאֲשֶׁר הֵן מְדַבְּרוֹת עַל פְּעֻלָּה רְגִילָה (בִּלְשׁוֹנוֹ שֶׁל רש"י: בִּלְשׁוֹן יִפְעַל) אָז מוֹפִיעָה אוֹת  אַחַת, כְּגוֹן : יָנוּד, יָשׁוּד.

 

וְאִלּוּ כַּאֲשֶׁר מְדַבְּרוֹת בִּלְשׁוֹן יִתְפַּעֵל אָז הָאוֹת נִכְפֶּלֶת, כְּגוֹן: יִתְגּוֹלֵל, יִתְעוֹדֵד וְכַדּוֹמֶה, וְכֵן כַּאֲשֶׁר מְדַבְּרות בִּלְשׁוֹן יַפְעִיל גַּם אָז הָאוֹת נִכְפֶּלֶת. כְּגוֹן: יְעוֹדֵד, מְשׁוֹבֵב וְדוֹמֵיהֶן.

 

וְלָכֵן בִּפְסוּקֵנוּ הַכַּוָּנָה הִיא שֶׁמִּ"גָּד" יָצְאוּ גְּדוּדִים שֶיִּתְגּוֹדְדוּ חֲלוִּצים לַמִּלְחָמָה עִם עַמְמֵי הָאָרֶץ,וְרַק אַחֲרֵי שֶׁהָאָרֶץ נִכְבֶּשֶׁת יָשׁוּבוּ לְנַחֲלָתָם.

 





© כל הזכויות שמורות ל"דבר תורה" - שיעורי תורה | צור קשר | סליקה בכרטיס אשראי
‪Google+‬‏