דקדוק- הדיוק בברכות ובתפילה

"הדיוק והדקדוק בתפילה ובברכות". ידועה קביעת חז"ל על חשיבות הדיוק וההגייה הנכונה בתפלה, בקריאת התורה ובברכות, וכך נקבע גם להלכה. במאמר זה כמה הערות הנוגעות לברכות... "ממה להיזהר בזמן הברכות"

דיוק בברכות ובתפילה



ידועה  קביעת  חז"ל  על  חשיבות  הדיוק  וההגייה  הנכונה  בתפלה, בקריאת  התורה  ובברכות, וכך  נקבע  גם  להלכה.  


להלן נביא  הערות  הנוגעות  לברכות.   


ההערות  דלהלן  נוגעות   הן  לברכות  התפלה (ברכות השחר, היוצר,  תפלת  שמונה  עשרה  החזרה וכו') והן  לברכות  הנהנין  ושאר  הברכות. 

 

מאחר שלמרבית הצער, השגרה  גוברת על  כל  ההזהרות  ודרישות  ההלכה,   נביא סוגי  שבושים  הנפוצים  ואין  איש  שם  על  לב  וחש  בכך.

 

א)    עקב  המהירות  במקום  לומר  ברוך  אתה,  אומרים  בפועל  ברוכתה.

ב)     גם  בין אלה  ששמים  לב  לשיבוש  הקודם,  יש  הנופלים  בשיבוש  יותר  חמור  באמרם  ברוך  אתדני,  וכמובן  שיש  כאלה  שלמרבית  הצער, מרוב  המהירות,  עושים  את  שתי  השגיאות  גם  יחד.

ג)      בתוכן  הברכה, צריך  לשים  לב  היכן  עוצרים  והיכן  מחברים, כי  אם  לא  שמים  לב  למשמעות המלים,  הרי  לפתח  חטאת  רובץ,  וייתכנו  טעויות  חמורות, לדוגמא:          

ד)     ידוע  שהשומעים  ברכה  כלשהי  מפי  שליח הצבור, מפי  מתפללים, קרובים  או  אורחים,  צריכים  לענות  ברוך הוא  וברוך שמו,  אחרי שמיעת המלים ברוך  אתה   ה',  והנה  פשתה  המספחת  ברבים,  אשר  מחוסר  תשומת  לב  עונים:  "ברוך וברוך  שמו" בלבד(שהיא  שגיאה  חמורה  כי  על מי  אמרו  "ברוך"  תחלה, שהם עונים "וברוך  שמו" הרי  לא  אמרו  ברוך  הוא, אחרי  הזכרת  ה').  ואם לא די  בכך, הרי  יש  המסתפקים  בעניית  "וברוך  שמו"  בלבד,  ואינם  מרגישים  וחשים  שהעיקר  חסר,  שהרי הוי"ו באה  להוסיף  על  מה  שנאמר  קודם,  והם  אמרו  רק  וברוך  שמו,  על  מה  הם  מוסיפים  ענייה  זו?   הרי  את  העיקר "ברוך  הוא" הם לא  אמרו, ועל  מה בדיוק הם  מוסיפים  "וברוך  שמו"?


© כל הזכויות שמורות ל"דבר תורה" - שיעורי תורה | צור קשר | סליקה בכרטיס אשראי
‪Google+‬‏