דקדוק ברש"י- במדבר פרק לה, פסוק לבביאור הדקדוק ברש"י חומש במדבר פרק לה פסוק לב. ביאור פשוט ונפלא של הרב פינחס כהן המנגיש את כוונת רש"י לכל מורה ותלמיד בקטעים שרש"י קשה להבנה ויש בו סוגיות דקדוק. והפעם לחומש במדבר פרק לה פסוק לב...דקדוק ברש"י לפרשת מסעי
במדבר פרק לה פסוק לב "וְלֹא תִקְחוּ כֹפֶר לָנוּס אֶל עִיר מִקְלָטוֹ לָשׁוּב לָשֶׁבֶת בָּאָרֶץ עַד מוֹת הַכֹּהֵן"
לָנוּס, מבאר רש"י: כְּמוֹ לְנָס (בִּשְׁוָא וְקָמָץ) כְּמו שׁוּבֵי מִלְחָמָה (מִיכָה ב' ח') שֶׁשָּׁבוּ מִן הַמִּלְחָמָה. וְכֵן נוֵּגי מִמּוֹעֵד (צפניה ג' י"ח) וְכֵן כִּי מֻלִים הָיוּ (יהושע ה' ה') כַּאֲשר תּאמַר שׁוּב עַל מִי שֶׁשָּׁב כְּבָר וּמוּל עַל מִי שֶׁמָּל כְּבָר, כֵּן תֹּאמַר לָנוּס עַל מי שֶׁנָּס כְּבָר ְוקוֹרְאוֹ נוּס כְּלוֹמַר מֻבְרָח, וְאִם תֹּאמַר לָנוּס, לִבְרֹחַ, וּתְפָרְשֵׁהוּ לֹא תִקְחוּ כֹפֶר לְמִי שֶׁיֵּשׁ לוֹ לִבְרֹחַ לְפָטְרוֹ מִן הַגָּלוּת לֹא יָדַעְתִּי הֵיאַךְ יֹאמַר לָשׁוּב לָשֶׁבֶת בָּאָרֶץ הֲרֵי עֲדַיִן לֹא נָס וּמֵהֵיכָן יָשׁוּב?! ביאור: פָּסוּק זֶה קְצָת קָשֶׁה לַהֲבָנָה, כִּי הוּא אוֹמֵר: "וְלֹא תִקְחוּ כֹפֶר לָנוּס אֶל עִיר מִקְלָטוֹ לָשׁוּב לָשֶׁבֶת בָּאָרֶץ" וּמַה פֵּירוּשׁ לָקַחַת כֹּפֶר לָנוּס אֶל עִיר מִקְלָט? הַאִם רוֹצֵחַ בְּשׁוֹגֵג זָקוּק לְתַשְׁלוּם כֹּפֶר?, הֲרֵי הוּא זַכָּאי לָנוּס לְעִיר מִקְלָט לְלֹא כָל תְּנַאי?!
וְלָכֵן רש"י מַסְבִּיר שֶׁכָּאן הַמִּלָּה לָנוּס מַשְׁמָעוּתָהּ לַנָּס, וְאִם תִּשְׁאַל אֵיךְ יִתָּכֵן לְפָרֵשׁ כַּךְ? בשל כך רש"י מֵבִיא דֻגְמָאוּת מהתנ"ך שֶׁמִּי שֶׁשָּׁבוּ מֵהַמִּלְחָמָה, נִקְרְאוּ "שוּבֵי מִלְחָמָה", וְאֵלֶּה שֶׁנִּמּוֹלוּ כְּבָר נִקְרְאוּ מוּלִים, וְכַךְ גַּם כָּאן לָנוּס- הַכַּוָּנָה לְמִי שֶׁכְּבָר נָס לְעִיר מִקְלָט, שֶׁאֵין לְקַבֵּל מִמֶּנּוּ כֹּפֶר לָשׁוּב לָשֶׁבֶת בָּאָרֶץ. וְאִם תִּרְצֶה לְפָרֵשׁ אֶת הַמִּלָּה לָנוּס כִּפְשׁוּטָהּ כְּלוֹמַר לִבְרֹחַ, זֶה לֹא יִתָּכֵן, כִּי אִם כֵּן אֵיךְ הַפָּסוּק הִמְשִׁיךְ לוֹמַר "לָשׁוּב לָשֶׁבֶת", הֲרֵי הוּא עֲדַיִן לֹא נָס וּמֵהֵיכָן הוּא יִרְצֶה לָשׁוּב לָאָרֶץ?! |