במדבר- להפנים את התורה

"מוסר השכל לפרשת במדבר"ביאור נפלא אודות הסמיכות של פרשת במדבר לחג השבועות מתוך סיפור שהובא במוסף ש"ק יתד נאמן ב'צידה לדרך שנתן רבי יחיאל מיכל גורדון לתלמידיו בסוף הזמן של לימודיהם בישיבה....

להפנים את התורה

 

"במדבר סיני"

 

מדוע ניתנה התורה במדבר?

 

באחת השנים, לקראת 'סוף הזמן' בישיבת לומז'א, ניגשו עשרים ושישה תלמידים להיפרד ממורם ורבם מרן הגאון רבי יחיאל מיכל גורדון זצוק"ל.

כל אחד מהם היה אמור לפנות לדרכו, למקומו ולחייו. ביקש ראש ישיבת לומז'א לצייד אותם בצידה לדרך, משהו שיתאים לכל אחד ואחד מהם. חיפש ומצא!

 

בני – פנה לתלמידיו האהובים – רבים מכם יזכו בוודאי לקבל מישרות רבנות, ואחרים לא יזכו.

הבה ואספר לכם סיפור שישמש לכם כעין מורה דרך לחיים:

הצאר הרוסי, ניקולאי הראשון, יצא פעם לערוך סיור במדינות מלכותו. כשהגיע אל המדינה הראשונה ונתקבל בברכה על ידי המושל המקומי, פנה אליו הצער ושאל: "איך אתה מנהל את ענייני המדינה? - "לפי החוק ככתבו וכלשונו!" – השיב המושל.

 

נתן בו הצאר מבט מאיים וקבע: אתה מפוטר!"

אלפי האזרחים הוכו בתדהמה. נבצר מהם להבין: במה חטא המושל?! אך איש לא העז לערער על דברי הצאר – במיוחד לא על ניקולאי הראשון שנודע כעריץ קשה לב וכונה "צאר הברזל".

 

בערב, בעת המשתה החגיגי, לאחר שהצאר לגם כמה כוסות 'וודקה' ורוחו הייתה טובה עליו, אזר עוז אחד מאנשי הפמליה המלכותית, ושאל אותו לפשר החידה המוזרה, ומדוע הדיח את המושל מכהונתו רק משום שהוא מדקדק בספר החוקים?!.

 

השיב הצאר ואמר:  "כדי לנהל מדינה לפי החוק ככתבו וכלשונו – אין צורך במושל בשביל זה יספיק סמל משטרה!"....

 

עד כאן ה'צידה לדרך' בו צוידו בוגרי לומז'א (כעדות אחד מבוגרי הישיבה בספרו 'ברכתו של הרבי')

 

המסר שעולה מן סיפור ה'צידה לדרך' הוא חד וברור:

כדי להתנהל כיהודי מוכרחת התורה להיהפך ל'תורת חיים'. שכן השולחן ערוך החמישי, מעולם לא הודפס, וכדי לדעת כיצד להתנהל על כל צעד ושעל אי אפשר להתנהג כסמל משטרה, בעל ראש קטן, שפוטר את עצמו בכך שנוהג "על פי הספר", אלא יש להפעיל גם את הרגש היהודי...

 

יוצא איפה, שיש כאן ביאור חדש אודות הסמיכות של פרשת במדבר לחג השבועות. 


כאשר אדם יושב בעיר, תחת גפנו ותאנתו, וחי כיהודי, הוא עדיין לא עמד במבחן התורה האמיתי. דווקא במדבר, אי שם בין הגאיות, ללא ספרים (וללא תקליטורים ממוחשבים...), דווקא שם עומדת למבחן מהותו של יהודי.

 

אם הוא יהודי של תורה במלוא מובן המילה, אזי גם במדבר הוא ימשיך לחיות כיהודי. אך אם התורה שלו אינה מופנמת בעומק הנפש, אזי ימצא את עצמו במדבר ערום ועריה...





© כל הזכויות שמורות ל"דבר תורה" - שיעורי תורה | צור קשר | סליקה בכרטיס אשראי
‪Google+‬‏