תצווה- לא עשה כן לכל גוי

ישראל לאומות העולם, בכך שהוא מצווה ונותן לבני ישראל לבנות משכן בעוד שאת אומות העולם הוא מזניח?! ביאור נפלא של ה"חתם סופר" בדרך של "משל ונמשל"

לא עשה כן לכל גוי

                         

"ואתה תצווה את בני ישראל"

 

נשאלת השאלה:

לכאורה נראה שבעצם הציווי על עשיית המשכן הקב"ה יוצר קנאה בין ישראל לאומות העולם, בכך שהוא מצווה ונותן לבני ישראל בעוד שאת אומות העולם הוא מזניח?!

 


ה"חתם סופר" מבאר זאת בדרך משל:


לאב אחד היו לו בנים הרבה או לאדון שהיה לו עבדים הרבה, והאחד היה לו אהוב וחביב ביותר, והיה לו מחצב בקצה שטחו שמוציאים ממנו זהב ומתכות יקרות  והיה רוצה ליתנה לבן האהוב.

 

אמנם הוא לא היה מעוניין לשנות בין הבנים שלא להטיל קנאה על בנו  ושלא יתרעמו עליו...

מה עשה?

מסר להבן האהוב בצנעה כלי מלאכה ולמד לו חכמת הוצאות האבנים מהחפירה והיתוך אבנים לעשות מהם זהב וכסף וכל חפץ ואח"כ קרא לבניו בכלל ואמר להם: "בני, יש לי כאן שטח עם מחצב שיכולים להפיק ממנו זהב מי הוא הרוצה בה?"

 

כולם ראו והבינו שבטורח גדול יוציאו משם אם בכלל ואח"כ לא ידעו להתיכו ולעשות ממנו זהב כי לא היה להם שום חכמה בהוצאת הזהב וההיתוך וגם לא היה להם לזה שום כלי ושום תחבולה

על כן מיאנו כולם ולא חפץ להם במתנה ההיא וממילא לקחה בן החביב ולא היה ביניהם קנאה...

 

והנמשל מובן מאליו:


 כי במשכן ובתורה הקדושה טמונים בתוכם כל טוב ה' וכל אוצרותיו, אך התחבולה להוציא המטמונים האלה מסר הקב"ה בחשאי לישראל רצה לומר, שנטע הקב"ה בטבע תולדותם בינה יתירה מה שלא נמצא, ולהם לא הראה כי אם פשוטי התורה, על כן, לא יחפצו לקחתה...

 

וידוע כי דבר בלי מובן נקרא חוק, והדבר המובן לאשורו נקרא משפט, והיינו (תהלים קמ"ז) "חוקיו ומשפטיו לישראל לא עשה כן לכל גוי ומשפטים בל ידעום" כי לא הודיע להם כי אם החוקים, ולא מסר להם לב מבין כמו לישראל כן לכל עם ולשון...

 





© כל הזכויות שמורות ל"דבר תורה" - שיעורי תורה | צור קשר | סליקה בכרטיס אשראי
‪Google+‬‏