משפטים- דלת ומזוזה

"פרשת משפטים דבר תורה קצר". מדוע רוצעים את העבד דווקא ליד הדלת והמזוזה? ביאורים נפלאים של החתם סופר והכלי יקר להסבר הטעם שמגישים את העבד דווקא אל הדלת או המזוזה?...

דלת ומזוזה

 

"והגישו אל הדלת או אל המזוזה"

 

מבאר רש"י:

"שאמר הקב"ה דלת ומזוזה שהיו עדים במצרים כשפסחתי על המשקוף ועל שתי המזוזות ואמרתי כי לי בני ישראל עבדים, עבדי הם ולא עבדים לעבדים, והלך ומכר את עצמו יירצע בפניהם".

 

מסביר החתם סופר את הקשר באופן הבא:

אותו גנב, אשר נמכר בגניבתו על ידי בית דין, עשה מעשיו בסתר, כאילו ואין עין של למעלה רואה אותו, וכאילו שאין מי שמשגיח במעשיו...

 

אבל שכח אותו גנב שהקב"ה ראה את אשר נעשה במסתרים, וראיה לכך שכאשר הקב"ה פסח על בתי בני ישראל במצרים הוא ראה את דם הפסח אשר היה על מזוזת הבית מבפנים, ולכן מקום המזוזה מזכיר לנו את ראיית הקב"ה במסתרים, דבר אשר אותו אדם שנמכר התעלם ממנו בשעה שגנב, ומשום כך נרצע אל המזוזה...

 

 

הכלי יקר שואל:

מה טעם שמגישים את העבד דווקא אל הדלת או המזוזה?

 

והוא משיב:

לפי שאחרי שפתחו לו פתח לצאת מעבדות לחירות, והוא בחר לו בטובות מדומות (כי טוב לו עמך - עמך במאכל), ומניח את הדלת פתוחה ואינו רוצה לצאת לחופש - יירצע בדלת.

או אל המזוזה, שחקוקה עליה פרשת ואהבת את ה' אלוקיך, והוא מחליף אהבת ה' באהבת האדון ואשתו השפחה...




© כל הזכויות שמורות ל"דבר תורה" - שיעורי תורה | צור קשר | סליקה בכרטיס אשראי
‪Google+‬‏