דקדוק ברש"י- שמות פרק ה, פסוק ט

ביאור הדקדוק ברש"י חומש שמות פרק ה פסוק ט. ביאור פשוט ונפלא של הרב פינחס כהן המנגיש את כוונת רש"י לכל מורה ותלמיד בקטעים שרש"י קשה להבנה ויש בו סוגיות דקדוק. והפעם לחומש שמות פרק ה פסוק ט.

דקדוק ברש"י לפרשת שמות


שמות פרק ה פסוק ט

"תִּכְבַּד הָעֲבֹדָה עַל הָאֲנָשִׁים וְיַעֲשׂוּ בָהּ, וְאַל יִשְׁעוּ בְּדִבְרֵי שָׁקֶר"

 

      וְאַל-יִשְׁעוּ  בְּדִבְרֵי – שָׁקֶר.  – מבאר רש"י: 

  וְאַל יֶהְגּוּ וִידַבְּרוּ תָּמִיד בְּדִבְרֵי רוּחַ, לֵאמֹר נַלְכָה נִזְבְּחָה. וְדוֹמֶה לוֹ וְאֶשְׁעָה בְחֻקֶּיךָ  תָמִיד (תהלים קי"ט קיז),  לְמָשָׁל וְלִשְׁנִינָה (דברים כ"ח לז), מְתַרְגְּמִינָן וּלְשוֹעִין,  וַיְסַפֵּר – וְאִשְׁתָּעֵי.


וְאִי-אֶפְשָׁר לוֹמַר וְאַל יִשְׁעוּ, לְשׁוֹן וַיִּשַׁע ה' אֶל הֶבֶל וגו' וְאֶל-קַיִן וְאֶל-מִנְחָתוֹ לֹא שָׁעָה (בראשית  ד'  ד-ה), וּלְפָרֵשׁ אַל יִשְׁעוּ אַל יִפְנוּ, שֶׁאִם כֵּן הָיָה לוֹ לִכְתֹּב וְאַל יִשְׁעוּ אֶל  דִּבְרֵי שָׁקֶר, אוֹ לְדִבְרֵי שָׁקֶר, כִּי כֵן גִּזְרַת כֻּלָּם: יִשְׁעֶה הָאָדָם עַל-עֹשֵׂהוּ (ישעיה י"ז ז),  וְלֹא שָׁעוּ - עַל קְדוֹשׁ  יִשְׂרָאֵל (ישעיה ל"א א), וְלֹא יִשְׁעֶה אֶל-הַמִּזְבְּחוֹת (ישעיה י"ז ח)

וְלֹא מָצָאתִי שִׁמּוּשׁ שֶׁל בֵּי"ת סְמוּכָה לְאַחֲרֵיהֶם, אֲבָל אַחַר לְשׁוֹן דִּבּוּר כְּמִתְעַסֵּק לְדַבֵּר  בְּדָבָר, נוֹפֵל לְשׁוֹן שִׁמּוּשׁ בֵּי"ת, כְּגוֹן הַנִּדְבָּרִים בְּךָ (יחזקאל ל"ג ל),  וַתְּדַבֵּר מִרְיָם וְאַהֲרֹן  בְּמֹשֶׁה (במדבר י"ב א),  הַמַּלְאָךְ הַדֹּבֵר בִּי (זכריה א' ט), לְדַבֵּר בָּם (דברים י"א יט),  וַאֲדַבְּרָה בְעֵדֹתֶיךָ (תהלים קי"ט מו).


אַף  כָּאן אַל  יִשְׁעוּ בְּדִבְרֵי-שָׁקֶר, אַל יִהְיוּ נִדְבָּרִים בְּדִבְרֵי שָׁוְא וַהֲבָאי.   



ביאור:


רש"י דָּן כָּאן בְּמַשְׁמָעוּתָהּ שֶׁל הַמִּלָּה "יִשְׁעוּ", הוּא סוֹבֵר שֶׁהַמַשְׁמָעוּת הִיא שֶׁלֹּא  יַחְשְׁבוּ וִידַבְּרוּ בְּדִבְרֵי רוַּח, בְּדוֹמֶה לְמַשְׁמָעוּת שֶׁל הַמִּלָּה "וְאֶשְׁעָה" וְכֵן לְפִי תַרְגּוּמָהּ  שֶׁל הַמִּלָּה וְלִשְׁנִינָה "וּלְשוֹעֵי" וּלְפִי הַמִּלָּה "וְאִשְׁתָּעֵי" שֶׁהִיא תַרְגּוּם הַמִּלָּה וַיְסַפֵּר.  

 

אַךְ הוּא שׁוֹלֵל מַשְׁמָעוּת  שֶׁל יִפְנוּ כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר בְּהֶבֶל "וַיִּשַׁע" ה' אֶל הֶבֶל... אוֹ וְאֶל קַיִן  וְאֶל מִנְחָתו לֹא "שָׁעָה", כִּי בְּמַשְׁמָעוּת זוֹ אַחֲרֵי הַפֹּעַל "שָעָה" צְרִיכוֹת לָבֹא הַמִּלָּה "אֶל" אוֹ הַמִּלָּה "עַל" וְלֹא 'בְּ'  כְּמוֹ  שֶׁנֶּאֱמַר כָּאן בְּדִבְרֵי שָׁקֶר. 


וְהוּא מוֹסִיף שֶׁאַחֲרֵי הַפֹּעַל "דבר", אָכֵן אֶפְשָׁר לְהִשְׁתַּמֵשׁ בָּאוֹת 'בְּ', כְּמוֹ הַנִּדְבָּרִים בְּךָ  אוֹ וַאֲדַבְּרָה בְעֵדֹתֶיךָ, וְלָכֵן פֵּירוּשׁ וְאַל יִשְׁעוּ בְּדִבְרֵי שָׁקֶר הוּא - אַל יִהְיוּ נִדְבָּרִים בְּדִבְרֵי  שָׁוְא.   

 



© כל הזכויות שמורות ל"דבר תורה" - שיעורי תורה | צור קשר | סליקה בכרטיס אשראי
‪Google+‬‏