דקדוק ברש"י- שמות פרק טו, פסוק ב

ביאור הדקדוק ברש"י חומש שמות פרק טו פסוק ב. ביאור פשוט ונפלא של הרב פינחס כהן המנגיש את כוונת רש"י לכל מורה ותלמיד בקטעים שרש"י קשה להבנה ויש בו סוגיות דקדוק. והפעם לחומש שמות פרק טו פסוק ב.

דקדוק ברש"י לפרשת  בשלח

 

שמות פרק טו פסוק ב

 

"עָזִּי וְזִמְרָת יָהּ וַיְהִי לִי לִישׁוּעָה, זֶה אֵלִי וְאַנְוֵהוּ"??  

 

עָזִּי וְזִמְרָת יָהּ, מבאר רש"י:

אוֹנְקְלוּס תִּרְגֵּם: תָּקְפִּי וְתֻשְׁבַּחְתִּי, עָזִּי כְּמוֹ עֻזִּי  בְּשׁוּרוּק (=בְּקֻבּוּץ), וְזִמְרָת כְּמוֹ וְזִמְרָתִי, וַאֲנִי תָּמֵהַּ עַל לְשׁוֹן הַמִּקְרָא שֶׁאֵין לְךָ כָּמוֹהוּ בִּנְקֻדָּתוֹ בַּמִּקְרָא אֶלָּא בִּשְׁלֹשָׁה מְקוֹמוֹת שֶׁהוּא סָמוּךְ אֵצֶל וְזִמְרָת, וְכָל שְׁאָר מְקוֹמוֹת נָקוּד שוּרוּ"ק. (הַכַּוָּנָה  לְקֻבּוּץ) ה' עֻזִּי וּמָעֻזִּי (ירמיה  ט"ז  י"ט). עֻזֹּו אֵלֶיךָ אֶשְׁמֹרָה (תהלים  נ"ט י').

 

וְכֵן כָּל תֵיבָה בַּת שְׁתֵּי אוֹתִיּוֹת הַנְּקוּדָה מלאפו"ם כְּשֶׁהִיא מָאֳרֶכֶת בְּאוֹת שְׁלִישִׁית וְאֵין הַשְּׁנִיָּה בִּשְׁוָ"א (בַּחֲטָף), הָרִאשׁוֹנָה נְקוּדָה בְּשוּרוּ"ק (= קֻבּוּץ)

כְּגוֹן: עֹז עֻזִּי, רֹק רֻקִּי, חֹק חֻקִּי (משלי ל' ח'), עֹל עֻלּוֹ. יָסוּר וגו' ועֻלּוֹ (ישעיה י' כ"ז), כָּל כֻּלּוֹ - וְשָׁלִשִׁם עַל כֻּלּוֹ. (שמות י"ד ז').

 

וְאֵלּוּ שְׁלֹשָׁה עָזִּי וְזִמְרָת שֶׁל כָּאן, וְשֶׁל יְשַׁעְיָה (ישעיהו י"ב ב'). וְשֶׁל תְּהִלִּים (תהלים קי"ח י"ד). נְקוּדִים בַּחֲטַף קָמָ"ץ.

וְעוֹד אֵין בְּאֶחָד מֵהֶם כָּתוּב וְזִמְרָתִי אֶלָּא וְזִמְרָת, וְכֻלָּם סָמוּך לָהֶם וַיְהִי לִי לִישׁוּעָה.

 

לְכַך אֲנִי אוֹמֵר לְיַשֵּׁב לְשׁוֹן הַמִּקְרָא, שֶׁאֵין עָזִּי כְּמוֹ עֻזִּי, וְלֹא וְזִמְרָת כְּמוֹ וְזִמְרָתִי, אֶלָּא עָזִּי שֵׁם דָּבָר הוּא, כְּמוֹ: הַיֹּשְׁבִי בַּשָּׁמַיִם (תהלים קכ"ג א'). שֹׁכְנִי בְחַגְוִי-סֶלַע (עובדיה א' ג'). שֹׁכְנִי סְנֶה (דברים  ל"ג  ט"ז).  וְזֶהוּ הַשֶּׁבַח עָזִּי וְזִמְרָת יָהּ הוּא הָיָה לִי לִישׁוּעָה.


וְזִמְרָת דָּבוּק הוּא לְתֵיבַת ה', כְּמו: לְעֶזְרַת ה' (שופטים ה' כ"ג). בְּעֶבְרַת ה' (ישעיה ט' י"ח ). עַל דִּבְרַת בְּנֵי הָאָדָם (קהלת ג' י"ח). 

וּלְשוֹן וְזִמְרָת, לְשׁוֹן: לֹא תִזְמֹר (ויקרא  כ"ה  ד'). זְמִיר עָרִיצִים (ישעיה כ"ה ה'). לְשׁוֹן כִּסּוּחַ וּכְרִיתָה. עֻזּוֹ וְנִקְמָתוֹ שֶׁל אֱלֹהֵינוּ הָיָה לָנוּ לִישׁוּעָה.

 

וְאַל תִּתְמַהּ עַל לְשׁוֹן וַיְהִי שֶׁלֹּא נֶאֱמַר הָיָה,שֶׁיֵּשׁ לָנוּ כַּמָּה מִקְרָאוֹת מְדַבְּרִים בְּלָשׁוֹן זֶה, וְזֶה דוּגְמָתוֹ:
אֶת-קִירוֹת הַבַּיִת סָבִיב לַהֵיכָל וְלַדְּבִיר וַיַּעַשׂ צְלָעוֹת סָבִיב (מלכים א' ו' ה'), הָיָה לוֹ לוֹמַר עָשָׂה צְלָעוֹת סָבִיב. וְכֵן בְּדִבְרֵי הַיָּמִים. וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל הַיֹּשְׁבִים בְּעָרֵי יְהוּדָה וַיִּמְלֹךְ עֲלֵיהֶם רְחַבְעָם (דברי-הימים ב' י' י"ז) הָיָה לוֹ לוֹמַר מָלַךְ עֲלֵיהֶם רְחַבְעָם. מִבִּלְתִּי יְכֹלֶת ה' וגו' וַיִּשְׁחָטֵם (במדבר י"ד ט"ז), הָיָה לוֹ לוֹמַר שְׁחָטָם. וְהָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר שָׁלַח מֹשֶׁה וגו' וַיָּמֻתוּ (במדבר י"ד ל"ו-ל"ז), מֵתוּ הָיָה לוֹ לוֹמַר. וַאֲשֶׁר לֹא שָׂם לִבּוֹ אֶל דְבַר ה' וַיַּעֲזֹב (שמות  ט'  כ"א), הָיָה לוֹ לוֹמַר עָזַב.



ביאור:

רש"י עוֹסֵק כָּאן בִּשְׁלֹֹשָׁה נוֹשְׂאִים:


א) הַנִּקּוּד שֶׁל הַמִּלָּה עָזִּי וּפֵירוּשָׁהּ. 

ב)פֵּירוּשׁ הַמִלָּה וְזִמְרָת. 

ג) הֶסְבֵּר לַמִּלָּה וַיְהִי (שֶׁהִיא עָתִיד מְהֻפָּךְ לְעָבָר).


תְּחִלָּה הוּא מַסְבִּיר שֶׁלְּפִי הַתַּרְגּוּם,שֶׁתִּרְגֵּם תָּקְפִּי, הַמִּלָּה עָזִּי זֵהָה בְּמַשְׁמָעוּתָהּ לַמִּלָּה עֻזִּי (בְּנִקּוּד קֻבּוּץ), שֶהִיא מִלְּשוֹן חֹזֶק, אֶלָּא שֶׁהוּא תוֹהֶה עַל כַּךְ שֶׁהַמִּלָּה עֻזִּי בְּנִקּוּד זֶה (שֶׁל קֻבּוּץ) מוֹפִיעָה שָׁלֹשׁ  פְּעָמִים בִּלְבַד בַּמִּקְרָא וּבְכֻלָּן צְמוּדָה לַמִּלָּה וְזִמְרָת, וְלָכֵן לְדַעְתּוֹ הִיא שֵׁם עֶצֶם כְּמוֹ מִלַּת עֹז וְהַיּוּ"ד יְתֵרָה כְּמוֹ שֹׁכְנִי סְנֶה  וַאֲחֵרִים  שֶׁצֻּיְּנוּ בַּהֶמְשֵׁךְ.


אֶת הַמִּלָּה וְזִמְרָת הוּא רוֹאֶה כְּנִסְמֶכֶת לְשֵׁם יָהּ כְּאִלּוּ  נְקוּדָה בְּפָתָח, לַמְרוֹת שֶׁהִיא נְקוּדָה בְּקָמָץ.


וּלְבַסּוּף הוּא מֵעִיר שֶׁמִּלַּת וַיְהִי מַשְׁמָעוּתָהּ הָיָה, כְּמוֹ בְּמִקְרִים דּוֹמִים הַמּוֹפִיעִים בַּמִּקְרָא הַמּוּבָאִים  עַל  יָדוֹ בַּהֶמְשֵׁךְ.






© כל הזכויות שמורות ל"דבר תורה" - שיעורי תורה | צור קשר | סליקה בכרטיס אשראי
‪Google+‬‏