וישב- צדיקותו של יוסף

"פרשת וישב דבר תורה". תשובתו של הגאון בעל "אפיקי ים" זצ"ל לשאלות: מה רצתה התורה לומר במילים: "והוא נער"? מדוע כתבה התורה את הלשון "ויבא" היה לה לומר "ויספר"? מהו הלשון: "אל אביהם" וכי אביהם הוא ולא אביו?! והוא מבאר בכל זה צדקת יוסף הצדיק ע"ה...

צדיקותו של יוסף 

 

"אֵלֶּה תֹּלְדוֹת יַעֲקֹב יוֹסֵף בֶּן שְׁבַע עֶשְׂרֵה שָׁנָה הָיָה רֹעֶה אֶת אֶחָיו בַּצֹּאן וְהוּא נַעַר אֶת בְּנֵי בִלְהָה וְאֶת בְּנֵי זִלְפָּה נְשֵׁי אָבִיו וַיָּבֵא יוֹסֵף אֶת דִּבָּתָם רָעָה אֶל אֲבִיהֶם".

 

הגאון בעל "אפיקי ים" זצ"ל שואל כמה שאלות:

מה רצתה התורה לומר במילים: "והוא נער"?

 

מדוע כתבה התורה את הלשון "ויבא" היה לה לומר "ויספר" כפי שמופיע בהמשך הפסוק: "ויספר אל אביו ואל אחיו"?

 

מהו הלשון: "אל אביהם" היה לו לומר "אל אביו" וכי אביהם הוא ולא אביו?!

 

והוא משיב בספרו "בינה במקרא":

הפסוק בא לומר כמה גדלה צדקתו של יוסף עליו השלום, שלא בא חלילה להוציא דיבה על אחיו, רק שכוונתו הייתה לטובה, ובאופן שמותר על פי הדין.

 

אם אדם רואה אחד שעושה דבר שלא כהוגן והוא רוצה לגלות לאביו או לרבו על מנת שיוכיחו אותו ויחזירוהו למוטב, יש בזה כמה תנאים עיקריים:

 

  1. שבתחילה יוכיח אותו בעצמו. ואם לא יועיל אזי מותר לגלות לאביו או לרבו שיוכיחוהו. וכן אם משער שתוכחתו לא תועיל, מותר לגלות.
  2.  שלא יגדיל העולה יותר, ולא יוסיף שום דיבור שיוכל להגדיל העולה וכיוצא בזה.
  3.  שיכוון דווקא לתועלת, ולא ליהנות חס ושלום מפגם חברו.

 

 עתה יובן הפסוק:

מתחילה מקדים "והוא נער" כדי לתרץ מפני מה לא הוכיח יוסף לאחיו בטרם גילה לאביו, כפי הדין. והוא משום שלפי השערתו חשב שוודאי לא תועיל תוכחתו. כיון שהם היו מזלזלים בבני השפחות והוא היה משרת ומשמש אצל בני השפחות, וכן פרש במלבי"ם, אם כן בוודאי לא תועיל תוכחתו.

 

ואחר כך אמר: "ויבא יוסף" ולא "ויספר", להורות שלא הוסיף שום דבר מעצמו אלא הביא זאת כפי שהיה באמת, רק "ויבא", כמביא דבר ממקום למקום ממש, בלא הוספה וגרעון.

 

ובמה שנאמר: "אל אביהם" ולא "אביו". רצתה התורה לומר שיוסף הצדיק לא רצה ליהנות מהפגם שלהם. שאילו נכתב "אביו" הלא יוכל להיות שיוסף נתכוון ליהנות מהפגם שלהם, שאביו יחבבו ביותר.

ועל כן אמר שהייתה כוונה רצויה רק לתועלת, כאילו אין הדבר נוגע כלל לעצמו וכאילו אינו אביו כלל.

 

ומבואר בכל זה צדקת יוסף הצדיק עליו השלום.



© כל הזכויות שמורות ל"דבר תורה" - שיעורי תורה | צור קשר | סליקה בכרטיס אשראי
‪Google+‬‏