משפטים - השופט זה האבא

"משל ונמשל לפרשת משפטים". משל נפלא של הסבא מקלם לפרשת משפטים. מדוע נפתחים המשפטים דווקא בעניין של עבד עברי משל ונמשל המביאים להבנה שהשופט זה האבא של הנאשם החוקים נראים קצת אחרת... הקב"ה איננו מחפש להעניש את בניו אלא להחזירם למוטב

השופט זה האבא


"ואלה המשפטים... כי תקנה עבד עברי..."



שואל סבא מקלם:

מדוע פתח הקב"ה את משפטי התורה דווקא בעבד עברי?
 


והוא משיב בדרך משל:


לאב שיש לו עשרה ילדים כולם תלמידי חכמים וראשי ישיבות, מִסָּלְתָּהּ וּמִשַּׁמְנָהּ של עם ישראל - "מלח הארץ". 


והנה לצערו הרב ילד אחד סרח והתדרדר לעולם הפשע. 


כמובן שמאותו הרגע שהבן נתפס בגנבתו, כל ראשו של האב נתון לאותו אחד שסרח ולא לאחרים שאותם הוא אוהב לא פחות...



כן הוא הנמשל: 


הקב"ה כל כולו נתון לבן שהלך וגנב והדבר הראשון היא לשקם אותו.


באף בית משפט לא נשמע סלחנות כלפי אחד שגנב כפי שאנו רואים בתורה הקדושה. רק בבית משפט שהשופט הוא אבא של הנאשם...


הקב"ה איננו מחפש להעניש את בניו אלא להחזירם למוטב


עבד עברי הוא הדוגמה לכך, כל המטרה לשקם את הגנב ולשים אותו אצל אדון ירא שמים שילמד אותו - איך חיים באמונה ומצליחים מבלי לשלוח יד ברכוש שאיננו שלו...




© כל הזכויות שמורות ל"דבר תורה" - שיעורי תורה | צור קשר | סליקה בכרטיס אשראי
‪Google+‬‏