פינחס- רוצות נחלה בארץ ישראל

"דבר תורה לפרשת פינחס". בנות צלופחד באות ודורשות נחלה בארץ ישראל. על פי רש"י הן היו צדיקות וחיבבו את ארץ ישראל. מי אמר שהם מחבבות את הארץ? אולי הם היו חובבות נדל"ן?! ביאורו הנפלא של הנצי"ב מוולוז'ין והראיה שגדלותן של בנות צלופחד לא הייתה רק בעצם הבקשה אלא גם בעיתוי שלה...

רוצות נחלה בארץ ישראל


בהמשך הפרשה, לאחר שהקב"ה מצווה את משה, לחלק את הארץ בגורל. בנות צלופחד באות ודורשות נחלה בארץ ישראל. וכך אומרת התורה:

 

"וַתִּקְרַבְנָה בְּנוֹת צְלָפְחָד בֶּן חֵפֶר בֶּן גִּלְעָד בֶּן מָכִיר בֶּן מְנַשֶּׁה לְמִשְׁפְּחֹת מְנַשֶּׁה בֶן יוֹסֵף וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֹתָיו מַחְלָה נֹעָה וְחָגְלָה וּמִלְכָּה וְתִרְצָה. וַתַּעֲמֹדְנָה לִפְנֵי מֹשֶׁה וְלִפְנֵי אֶלְעָזָר הַכֹּהֵן וְלִפְנֵי הַנְּשִׂיאִם וְכָל הָעֵדָה פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד לֵאמֹר. אָבִינוּ מֵת בַּמִּדְבָּר וְהוּא לֹא הָיָה בְּתוֹךְ הָעֵדָה הַנּוֹעָדִים עַל ה' בַּעֲדַת קֹרַח כִּי בְחֶטְאוֹ מֵת וּבָנִים לֹא הָיוּ לוֹ. לָמָּה יִגָּרַע שֵׁם אָבִינוּ מִתּוֹךְ מִשְׁפַּחְתּוֹ כִּי אֵין לוֹ בֵּן תְּנָה לָּנוּ אֲחֻזָּה בְּתוֹךְ אֲחֵי אָבִינוּ. וַיַּקְרֵב מֹשֶׁה אֶת מִשְׁפָּטָן לִפְנֵי ה'..."

 


מבאר רש"י שהן היו צדיקות:

למשפחת מנשה בן יוסף. למה נאמר, והלא כבר נאמר בן מנשה? אלא לומר לך: יוסף חבב את הארץ, שנאמר (בראשית נ, כה) והעליתם את עצמתי וגו', ובנותיו חבבו את הארץ, שנאמר (במדבר כז, ד) תנה לנו אחזה. וללמדך שהיו כולם צדיקים, שכל מי שמעשיו ומעשה אבותיו סתומים ופרט לך הכתוב באחד מהם ליחסו לשבח, הרי זה צדיק בן צדיק...

 


שואל הנצי"ב מוולוז'ין:

מי אמר שהם מחבבות את הארץ? אולי הם היו חובבות נדל"ן?!

 

משיב הנציב יש ענין מיוחד, שלאדם תהיה נחלת אבות:

הראיה לכך, מפסוק בספר מלכים. שם מסופר, שאחאב חמד את כרם נבות, הוא בא אליו לבקש את הכרם ואז הוא אומר לו (מלכים א'. כא, ג): "וַיֹּאמֶר נָבוֹת אֶל אַחְאָב חָלִילָה לִּי מֵה' מִתִּתִּי אֶת נַחֲלַת אֲבֹתַי לָךְ..."

 

מה זה כל כך משנה לו?! תן לו את הדונם שלך, הוא ייתן לך במקום אחר ארבע דונם... אבל הוא לא יכול לתת את הכרם - רואים מכאן, שיש ענין גדול לשמר את נחלת האבות.

 

התורה מספרת לנו, כיצד באו בנות צלופחד והבקשה שלהן היתה – "לָמָּה יִגָּרַע שֵׁם אָבִינוּ מִתּוֹךְ מִשְׁפַּחְתּוֹ" - "למה לא נזכה, שהשם של אבינו יונצח על הקרקע"?

 

ברגע שאישה מתחתנת, היא בין-כה מחליפה שם משפחה, אבל  במקום שיש בן, הבן ממשיך לשמר את נחלת האבא - באו בנות צלופחד, שהיו רווקות כולן, ואמרו: "אם לא יהיה לנו שטח, אז השם של צלופחד לא יהיה יותר"... הם רצו להנציח את שם אביהם, לכן הן ביקשו נחלה.

 

לכך באים חז"ל בספרי, ומשבחים לא רק את הבקשה של בנות צלופחד, אלא משבחים גם את העיתוי שלהן.

 


בנות צלופחד עמדו בדור המדבר, זכו ליטול שכר כולם, כיוון שבשעה שאמרו ישראל למשה (במדבר יד, ד): "נִתְּנָה רֹאשׁ וְנָשׁוּבָה מִצְרָיְמָה..." אמר להם משה: כל ישראל מבקשים לחזור למצרים, ואתן מבקשות נחלה בארץ?!

 

אמרו לו בנות צלופחד: יודעות אנו שסוף כל ישראל להחזיק בארץ, זה שנאמר (תהילים קיט, קכו): עֵת לַעֲשׂוֹת לַה' הֵפֵרוּ תּוֹרָתֶךָ ... אל תהי קורא כן, אלא הֵפֵרוּ תּוֹרָתֶךָ, עֵת לַעֲשׂוֹת לַה'!

 

וכן אמר הלל: בשעת המפזרים כנס - אם תראה סחורה מסוימת שאין עליה קופצים, תקנה אותה. ובמקום שאין איש, תשתדל להיות איש...

 


הפסוק נִתְּנָה רֹאשׁ וְנָשׁוּבָה מִצְרָיְמָה נאמר בשנה השנייה, שחזרו המרגלים מלתור את ארץ ישראל, ואמרו שהארץ לא טובה... ומשה רבינו אומר להם, שכל אלה שהוציאו דיבת הארץ (במדבר יד, לה): "בַּמִּדְבָּר הַזֶּה יִתַּמּוּ וְשָׁם יָמֻֽתוּ..." דתן ואבירם הובילו את המהלך שבני ישראל אמרו (במדבר יד, ד): נִתְּנָה רֹאשׁ וְנָשׁוּבָה מִצְרָיְמָה.

 

כשהם רצו לחזור למצרים, באו בנות צלופחד, ואמרו "הם רוצים לחזור למצרים, אנחנו רוצות נחלה בארץ ישראל".


מכאן מוכיחים חז"ל, את החביבות הגדולה שהייתה לבנות צלופחד, לנחלה בארץ ישראל.

 


כתוב בחז"ל, שכל הדברים שדיברו בנות צלופחד, זה כבר היה כאשר משה וכל בני ישראל, ניצבים כבר בנחלת בני גד ובני ראובן (בפרשת שבוע הבא אנחנו נקרא, שבני גד ובני ראובן ביקשו נחלה בעבר הירדן, ומשה צירף אליהם חצי שבט מנשה).

 

אמרו בנות צלופחד – אנחנו לא רוצות נחלה בעבר הירדן. אנחנו רוצות נחלה בארץ ישראל!  בעבר הירדן לא נמצאת המשפחה של אבא שלנו...

 

היות והייתה להם אפשרות לקבל נחלה גדולה יותר בעבר הירדן, והם העדיפו נחלה קטנה יותר, אבל בארץ ישראל... מכאן הראיה, שהן חיבבו את ארץ ישראל!



למשל ונמשל לפרשת פינחס>>>לחץ כאן


© כל הזכויות שמורות ל"דבר תורה" - שיעורי תורה | צור קשר | סליקה בכרטיס אשראי
‪Google+‬‏