בין המצרים- למה קרבן התמיד לא כיפר?

"וורט ליז בתמוז". "וורט לימי בין המצרים". אם קרבן התמיד של שחר, מכפר על עברות של לילה, ותמיד של בין הערבים, מכפר על עברות של יום, אז איך נחרב בית המקדש?! ביאור של הלשם בחיבורו שנקרא "ביאור הדע"ה" הקב"ה לא מקבל תשובה שאין עימה חרטה וקבלה לעתיד...

למה קרבן התמיד לא כיפר?


המדרש  במדבר רבה, פרק כא, אות כא:

אָמַר רַבִּי יְהוּדָה בַּר רַבִּי סִימוֹן  מֵעוֹלָם לֹא הָיָה אָדָם בִּירוּשָׁלַיִם וּבְיָדוֹ עָוֹן, כֵּיצַד, תָּמִיד שֶׁל שַׁחַר מְכַפֵּר עַל עֲבֵרוֹת שֶׁבַּלַּיְלָה, וְשֶׁל בֵּין הָעַרְבַּיִם מְכַפֵּר עַל עֲבֵרוֹת שֶׁנַּעֲשׂוּ בַּיּוֹם, מִכָּל מָקוֹם לֹא לָן אָדָם בִּירוּשָׁלַיִם וּבְיָדוֹ עָוֹן, שֶׁנֶּאֱמַר (ישעיה א, כא): צֶדֶק יָלִין בָּהּ וגו'.

 


ללש"ם יש ביאור שנקרא "ביאור הדע"ה", שזה ראשי תיבות דרושי עולם התוהו, ושם הוא שואל שאלה:

אם אתה אומר, שקרבן התמיד של שחר, מכפר על עברות של לילה, ותמיד של בין הערבים, מכפר על עברות  של יום, אז איך נחרב בית המקדש?


הרי העברות מתכפרות באופן אוטומטי ... כל זמן שהקריבו קרבן תמיד, זה כיפר, אז איך נחרב בית המקדש?!

 


משיב  הלש"ם תשובה פשוט מאוד:

קרבן התמיד מכפר על עברות כשבן-אדם עבר עברה, והוא חוזר בתשובה, אז זה מכפר...

אבל בני אדם שעושים עברה, מתוך ידיעה , שקרבן התמיד מכפר, עליהם זה לא כיפר, זה כיפר רק על אנשים שרצו לעשות תשובה.

 

אדם שחטא ואמר – כדי שקרבן התמיד יכפר - זה לא כיפר. היות והאנשים השתמשו בקרבן התמיד הזה, כדי לעבור עברות, לכן הקב"ה לא קיבל את זה, ולכן נחרב בית המקדש. 


© כל הזכויות שמורות ל"דבר תורה" - שיעורי תורה | צור קשר | סליקה בכרטיס אשראי
‪Google+‬‏