בלק- לעורר מחדש את חטא העגל

"פרשת בלק דרשה". בלק מביא משל – "כִּלְחֹךְ הַשּׁוֹר אֵת יֶרֶק הַשָּׂדֶה", כדי להסביר לזקני מדין איך לנצח את עם ישראל. מה בעצם זמם בלק לעשות? ומה זה קשור לי"ז בתמוז?. "הקשר בין פרשת בלק ליום יז בתמוז"

לעורר מחדש את חטא העגל


"וַיֹּאמֶר מוֹאָב אֶל זִקְנֵי מִדְיָן עַתָּה יְלַחֲכוּ הַקָּהָל אֶת כָּל סְבִיבֹתֵינוּ כִּלְחֹךְ הַשּׁוֹר אֵת יֶרֶק הַשָּׂדֶה...".

 

מבאר רש"י - אל זקני מדין:

והלא מעולם היו שונאים זה את זה, שנאמר (בראשית לו, לה) המכה את מדין בשדה מואב, שבאו מדין על מואב למלחמה. אלא מיראתן של ישראל עשו שלום ביניהם.

 ומה ראה מואב לטול עצה ממדין? כיון שראו את ישראל נוצחים שלא כמנהג העולם, אמרו מנהיגם של אלו במדין נתגדל, נשאל מהם מה מדתו. אמרו לו אין כחו אלא בפיו. אמרו אף אנו נבא עליהם באדם שכחו בפיו.

 

נשאלת השאלה:

בשביל מה צריך בלק להביא משל – "כִּלְחֹךְ הַשּׁוֹר אֵת יֶרֶק הַשָּׂדֶה", כדי להסביר את הפחד שלו?!

 

ביאורו של ר' חיים ויטאל:

בכתבי האר"י הקודש כתוב, שאלו שעשו את העגל, היו למעשה יוֹנוֹס וְיִּמְבְּרוּס, בניו של בלעם הרשע.

 

שעם ישראל יצאו ממצרים, הצטרף אליהם ערב רב, כמו שנאמר (שמות יב, לח): "וְגַם עֵרֶב רַב עָלָה אִתָּם..."

 

בין אלה שעלו איתם, היו שני בניו של בלעם. לאחד קראו יוֹנוֹס ולשני קראו יִּמְבְּרוּס הם היו שני מכשפים, שהיו בתוך הערב רב שיצאו ממצרים

בשעה שהגיע הזמן, ומשה רבינו לא חוזר. הלכו יוֹנוֹס וְיִּמְבְּרוּס, ועשו את העגל בכישופים.

אומר האר"י הקדוש – וזה מה שנאמר (תהילים קו, כ): "וַיָּמִירוּ אֶת כְּבוֹדָם בְּתַבְנִית שׁוֹר אֹכֵל עֵשֶׂב".

 

לכאורה, כל מי שקורא את הפסוק הזה, שואל את עצמו שאלה:

הרי הם לא עשו שור - הם עשו עגל... ועוד, מה זה משנה לנו, אם השור אוכל עשב, או אוכל ירקות?!

הם עשו שור! למאי נפקא מינה מה הוא אוכל?!

 


מבאר הרב ברוך רוזנבלום:

שכתוב בחז"ל, שביום עשיית העגל, הלכו עם ישראל, ונתנו לעגל לאכול מָן.  ושכל ענין הורדת השור, היה מן המרכבה...


הרי עם ישראל ראה את הקב"ה יורד במרכבה, ובמרכבה ישנם ארבעה דמויות – אריה, שהוא מלך החיות... השור, שהוא מלך הבהמות... הנשר, שהוא מלך העופות... ודמותו של האדם.

 

הערב רב, לא רצו לקחת שתי דמויות, של אריה ונשר (שהם חיות טורפות) והעדיפו דווקא לעשות בְּתַבְנִית שׁוֹר אֹכֵל עֵשֶׂב, כיון שם חששו, שברגע שמשה רבינו לא יורד, כבר לא יהיה להם מה לאכול...

 

כפי שמביאה הגמרא במסכת תענית ט.:

"שלשה פרנסים טובים עמדו לישראל אלו הן משה ואהרן ומרים וג' מתנות טובות ניתנו על ידם ואלו הן באר וענן ומן באר בזכות מרים עמוד ענן בזכות אהרן מן בזכות משה..."

 

אם משה רבינו לא יורד מההר, חששו העם שלא יהיה להם מה  לאכול, לכן הם בחרו להוריד את הדמות של השור -כי השור הוא מקור התבואה בעולם. כפי שנאמר בספר משלי יד, ד: "וְרָב תְּבוּאוֹת בְּכֹחַ שׁוֹר" – התבואה מתבשלת במזל שור. הזמן שהתבואה מתבשלת בעולם בחודש אייר – מזלו שור, ולכן הקציר הוא בחודש סיון.

 

היות והערב רב חשש, שמא מזל טלה נמחק מגלגל המזלות (שהרי הקב"ה הכה את מצרים, בשיאו של מזל טלה, אז הראשון לגלגל המזלות, הוא דמות השור... – שבחודש אייר) והיות והאוכל בא דרך מזל שור, הם החליטו לייצר את הדמות, שאם משה רבינו לא יורד, יבוא האוכל דרך השור.

 

דבר נוסף, כידוע לכולם,  יוסף הצדיק נקרא (דברים לג, יז): "בְּכוֹר שׁוֹרוֹ הָדָר לוֹ..." ויוסף הצדיק, הוא זה שפרנס את כל מצרים...

 

יוצא אם כן, שלא רק מזל שור הוא המפרנס אלא גם יוסף הצדיק שמזלו שור. שלח אותו הקב"ה לפרנס את מצרים, ולכן הם עשו את השור...

 

והדגש "בְּתַבְנִית שׁוֹר אֹכֵל עֵשֶׂב", שהשור איננו טורף, בשונה מהאריה ומהנשר, אלא אוכל עשב. זה הרעיון שמביא האר"י הקדוש.

 

אומר האר"י הקדוש - יוֹנוֹס וְיִּמְבְּרוּס עשו את העגל (ישנה דעה שנייה סוברת, שמיכה הוא זה שעשה את העגל, ע"י זה שזרק את הטס 'עלה שור' לאש).

 


שואל המהרח"ו:

מדוע יש דגש בפסוק: "וַיָּמִירוּ אֶת כְּבוֹדָם בְּתַבְנִית שׁוֹר אֹכֵל עֵשֶׂב"?

 

והוא מבאר:

עֵשֶׂב ראשי תיבות שבעה עשר בתמוז.


וַיָּמִירוּ אֶת כְּבוֹדָם בְּתַבְנִית שׁוֹר... אתה יודע מתי זה קרה, שהמירו את כבודי בתבנית שור?! - ביום שנקרא עֵשֶׂב - שבעה עשר בתמוז.

 


קיבלנו כאן פשט חדש לי"ז בתמוז... וכעת, נוכל עכשיו להבין מה רוצה בלק:

 

כשבלק רוצה להזמין את בלעם, כדי לבוא ולקלל את ישראל, הוא רוצה להשתמש בכוחו של בלעם, אביהם של יוֹנוֹס וְיִּמְבְּרוּס, שהם אלה שעשו את העגל...

 

הוא רוצה לעורר את הקטרוג מחדש על עם ישראל, דרך חטא העגל , לכן הוא אומר:

"עַתָּה יְלַחֲכוּ הַקָּהָל אֶת כָּל סְבִיבֹתֵינוּ כִּלְחֹךְ הַשּׁוֹר אֵת יֶרֶק הַשָּׂדֶה" – אני מבקש שבלעם יבוא, ויעורר מחדש את מעשה השור, שהיה בחטא העגל.

 

ה' הפר עצתו, וגם בלק הלך למקומו...


© כל הזכויות שמורות ל"דבר תורה" - שיעורי תורה | צור קשר | סליקה בכרטיס אשראי
‪Google+‬‏