במדבר- תורה בחינם!

"למה התורה ניתנה במדבר?". אם נוכנה האימרה: "מה שנותנים בחינם, שווה חינם" - למה התורה בחינם?!. ואם כך הוא מדוע דוד ושלמה אמרו: "יְקָרָה הִיא מִפְּנִינִים וְכָל חֲפָצֶיךְ לֹא יִשְׁווּ בָהּ"? "טוֹב לִי תוֹרַת פִּיךָ מֵאַלְפֵי זָהָב וָכָסֶף"?!. ביאור נפלא של הספר 'אוהל משה' שללא התורה אין חיים לעולם. ובכלל מה עדיף ללמוד תורה או לתמוך בלומדי התורה?

תורה בחינם!


"וַיְדַבֵּר ה' אֶל משֶׁה בְּמִדְבַּר סִינַי"

 

המדרש בבמדבר רבה, פרשה א, אות ז מבהיר את העניין של המדבר:

לָמָּה בְּמִדְבַּר סִינַי?

מִכָּאן שָׁנוּ חֲכָמִים בִּשְׁלשָׁה דְבָרִים נִתְּנָה הַתּוֹרָה, בָּאֵשׁ, וּבַמַּיִם, וּבַמִּדְבָּר...

וְלָמָּה נִתְּנָה בִּשְׁלשָׁה דְבָרִים הַלָּלוּ?

אֶלָּא מָה אֵלּוּ חִנָּם לְכָל בָּאֵי הָעוֹלָם כָּךְ דִּבְרֵי תוֹרָה חִנָּם הֵם...

 

רבים המפרשים השואלים:

מהי כוונת המדרש לומר מָה אֵלּוּ חִנָּם לְכָל בָּאֵי הָעוֹלָם כָּךְ דִּבְרֵי תוֹרָה חִנָּם הֵם?


הרי ישנה אימרה ידועה שאומרת: "מה שנותנים בחינם, שווה חינם" – כשאתה רוצה לייקר דבר, תתבע עליו כסף ... אם אתה מחלק דבר בחינם, אנשים לא מעריכים אותו... ואפילו אם תגבה רק שקל אחד ...

 

ניתן דוגמה:

נניח שאני מוציא עלון בכל שבוע. אני אומר לעצמי – אם כל אחד ישלם שקל, יש סיכוי שמישהו אפילו יקרא מה שכתוב שם – הוא לא "יצא פראייר" – הוא שילם על זה... אבל אם אתן לו בחינם, יש סיכוי שאחד לא יקרא את זה... זה לא מעניין אותו – אין לו ערך לזה!...

 

ובפרט שיש לנו תפקיד לייקר את התורה! – אז למה בחינם?!

 

דוד המלך מייקר את התורה ואומר (תהילים קיט, עב): "טוֹב לִי תוֹרַת פִּיךָ מֵאַלְפֵי זָהָב וָכָסֶף".

 

בנו שלמה המלך גם הוא מפליג בערך התורה ואומר (משלי ג, טו): "יְקָרָה הִיא מִפְּנִינִים וְכָל חֲפָצֶיךְ לֹא יִשְׁווּ בָהּ" – אין לנו מושג, כמה יקרה היא התורה! כל החפצים שיש לך, לא ישווה למילה אחת של התורה!

 

וגם בשיר-השירים (ח, ז) אומר החכם מכל אדם: "אִם יִתֵּן אִישׁ אֶת כָּל הוֹן בֵּיתוֹ בָּאַהֲבָה בּוֹז יָבוּזוּ לוֹ" – כל העולם כולו, לא שווה לתורה...

 

והנה כאן באים חז"ל, ואומרים לנו: "מה אלו בחינם (מדבר-אש-מים), כך התורה בחינם!" היתכן?! לכאורה, זה נוסח שמוריד את ערכה של התורה.

 

מדוע אם כן, לקחו חז"ל, את המשל של אש-מים-מדבר, ולמדו מזה שהתורה היא בחינם?

 

 

משיב הספר 'אוהל משה':

 ההיפך! חז"ל רצו לומר לך שהתורה היא חמצן, לכן היא בחינם!


כפי שאומר בעל חובת הלבבות בשער הבחינה - בוא ותראה, יש דבר אחד שישנו בכל מקום, כל עת ובכל שעה בלי כסף - אוויר.


ניתן  להסתדר ללא מים גם כמה שעות, ואפילו עם אוכל מועט - אפשר להסתדר גם עם ארוחה אחת ביום.

זהב וכסף, שלא נזקקים לך לענייני היומיום, נמצאים הרבה פחות ועולים יותר יקר.

 

מדגישים לנו חז"ל – אש, מים ומדבר זה חמצן שלנו!

אם זה חמצן שלנו, לא יכול להיות שזה יעלה כסף כי דבר שנצרך, נמצא בכל עת ובכל שעה ולא יעלה ממון!

 

מבאר לנו 'נפש החיים':

העולם עומד על התורה, שנאמר (ירמיה לג, כה): "אִם לֹא בְרִיתִי יוֹמָם וָלָיְלָה חֻקּוֹת שָׁמַיִם וָאָרֶץ לֹא שָׂמְתִּי". אם יהיה רגע אחד בעולם ללא תורה, העולם יתמוטט!

 

לכן שבחצי כדור הארץ לילה, בחצי הכדור האחר יום, ובזמן שאנו הולכים  לישון הם כבר קמו ויושבים ועוסקים בתורה - כדי שלא ייווצר רגע אחד בעולם, שלא ילמדו בו תורה! – כי התורה היא חמצן לעולם נצרכת לקיומו...

 

 

עכשיו נשאל הפוך:

אם החיים שלנו כמו חמצן – ועליה להיות בחינם, אז מדוע דוד ושלמה אמרו: "יְקָרָה הִיא מִפְּנִינִים וְכָל חֲפָצֶיךְ לֹא יִשְׁווּ בָהּ"? "טוֹב לִי תוֹרַת פִּיךָ מֵאַלְפֵי זָהָב וָכָסֶף"?!

 

התשובה פשוטה:

אומר דוד המלך לפעמים חושב האדם שיש לו כסף, שעדיף לו לתת לאחרים שילמדו בעבורו. דהיינו, הוא מבין: "טוֹב לִי תוֹרַת פִּיךָ" – זה שאני תומך בתורה, ונותן אפשרות לאחרים ללמוד תורה – אני הרי מספק להם 'בלוני חמצן' שיוכלו לשבת וללמוד... דע לך שזה איננו רצון ה'.

 

אומר הקב"ה טוֹב לִי תוֹרַת פִּיךָ – זה שאתה יושב ולומד תורה, יותר טוב לי מזהב וכסף שאתה נותן לאחרים, שהם ילמדו!...


ולכן יש מעלה ללומד התורה יתר מזה שתומך בה.




© כל הזכויות שמורות ל"דבר תורה" - שיעורי תורה | צור קשר | סליקה בכרטיס אשראי
‪Google+‬‏