במדבר- המדבר והתורה

"דברי תורה לפרשת במדבר". "מדוע ניתנה התורה במדבר?". מה מיוחד במדבר עד שחז"ל מביאים במדרש: "לֹא נִתְּנָה הַתּוֹרָה לִדְרֹשׁ אֶלָּא לְאוֹכְלֵי הַמָּן"?!. מהי ההתעלות שהגיע אליה עם ישראל דווקא במדבר?. הבטחתו של הרמב"ם: למי שמקבל על עצמו עול תורה, לא יצטרך לדאוג לצרכיו - מדוע? ביאור נפלא מהרצאתו של הרב ברוך רוזנבלום על שלשת הדברים שישי במדבר ובדרך קניית התורה.

המדבר והתורה


"וַיְדַבֵּר ה' אֶל משֶׁה בְּמִדְבַּר סִינַי"

 

למה ניתנה התורה דווקא במדבר? - שלשת התכונות של המדבר וההקבלה שלהן לקניית התורה. 


המדרש בבמדבר רבה, פרשה א, אות ז מביא את הסיבה:

לָמָּה בְּמִדְבַּר סִינַי? מִכָּאן שָׁנוּ חֲכָמִים בִּשְׁלשָׁה דְבָרִים נִתְּנָה הַתּוֹרָה, בָּאֵשׁ, וּבַמַּיִם, וּבַמִּדְבָּר.

בָּאֵשׁ מִנַּיִן (שמות יט, יח): וְהַר סִינַי עָשַׁן כֻּלּוֹ וגו'. וּבַמַּיִם מִנַּיִן, שֶׁנֶּאֱמַר (שופטים ה, ד): גַּם שָׁמַיִם נָטָפוּ גַּם עָבִים נָטְפוּ מָיִם.

וּבַמִּדְבָּר מִנַּיִן וַיְדַבֵּר ה' אֶל משֶׁה בְּמִדְבַּר סִינַי, וְלָמָּה נִתְּנָה בִּשְׁלשָׁה דְבָרִים הַלָּלוּ? אֶלָּא מָה אֵלּוּ חִנָּם לְכָל בָּאֵי הָעוֹלָם כָּךְ דִּבְרֵי תוֹרָה חִנָּם הֵם, שֶׁנֶּאֱמַר (ישעיה נה, א): הוֹי כָּל צָמֵא לְכוּ לַמַּיִם.

דָּבָר אַחֵר, וַיְדַבֵּר ה' אֶל משֶׁה בְּמִדְבַּר סִינַי, אֶלָּא כָּל מִי שֶׁאֵינוֹ עוֹשֶׂה עַצְמוֹ כַּמִּדְבָּר, הֶפְקֵר, אֵינוֹ יָכוֹל לִקְנוֹת אֶת הַחָכְמָה וְהַתּוֹרָה, לְכָךְ נֶאֱמַר: בְּמִדְבַּר סִינָי.

 

השוואה נוספת מביאה הגמרא במסכת ברכות כב,א:

דתניא "והודעתם לבניך ולבני בניך" (דברים ד-ט). וכתיב בתריה "יום אשר עמדת לפני ה' אלוקיך בחורב" - מה להלן באימה וביראה וברתת ובזיע אף כאן באימה וביראה וברתת ובזיע.

 

לומדת כאן הגמרא, שלימוד התורה, צריך להיות באותה צורה כמו שניתנה בסיני...

 


המדרש בשיר-השירים רבה, פרשה ג, אות ה:

מִי זֹאת עֹלָה מִן הַמִּדְבָּר, עִלּוּיָהּ מִן הַמִּדְבָּר, חִלּוּקָהּ מִן הַמִּדְבָּר, מִיתָתָהּ מִן הַמִּדְבָּר, הֵיאַךְ מָה דְאַתְּ אָמַר (במדבר יד, לה): בַּמִּדְבָּר הַזֶּה יִתַּמּוּ, תּוֹרָה מִן הַמִּדְבָּר, מִשְׁכָּן מִן הַמִּדְבָּר, סַנְהֶדְרִין מִן הַמִּדְבָּר, כְּהֻנָּה מִן הַמִּדְבָּר, לְוִיָּה מִן הַמִּדְבָּר, מַלְכוּת מִן הַמִּדְבָּר, שֶׁנֶּאֱמַר (שמות יט, ו): וְאַתֶּם תִּהְיוּ לִי מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים, וְכָל מַתָּנוֹת טוֹבוֹת שֶׁנָּתַן הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְיִשְׂרָאֵל, מִן הַמִּדְבָּר.

אָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יוֹחָאי בַּמִּדְבָּר טָעֲנוּ וּבַמִּדְבָּר פָּרְקוּ, נְבוּאָה מִן הַמִּדְבָּר, הֱוֵי עִלּוּיָהּ מִן הַמִּדְבָּר.

 

עם ישראל התעלה במדבר. זה מה שנאמר "מִי זֹאת עֹלָה מִן הַמִּדְבָּר".

 

המדרש גם מביא את מיתת האנשים במדבר, כפי שנאמר בחטא המרגלים (במדבר יד, לה): "בַּמִּדְבָּר הַזֶּה יִתַּמּוּ וְשָׁם יָמֻֽתוּ..." אבל זה עצמו, היווה התעלות של עם ישראל.

התהליך הזה, של אותם אנשים שהיו בחטא המרגלים - גרם להתעלות!

 


המדבר הוא מקום של נשיאת עיניים למרום באופן מוחלט.


במדבר אין מה לצפות לכלום – אין מים, אין מה לאכול ... אדם הולך במדבר, ואין לו שום דבר, הוא תולה את בטחונו, אך ורק בבורא יתברך.


זה לא כמו שהוא הולך במקום של ישוב  ואמר לעצמו: "אין לי מה לדאוג... מקסימום... אני אראה מישהו, אני אבקש ממנו לשתות"... אין במדבר כלום , רק חול וחול!

לכן אחד שמגיע למדבר, ואין לו מה לאכול - הוא תולה את בטחונו בקב"ה.

 

אלו הם דברי מדרש בתנחומא שמות, אות כ:

"לֹא נִתְּנָה הַתּוֹרָה לִדְרֹשׁ אֶלָּא לְאוֹכְלֵי הַמָּן".

 

אומרת הגמרא מסכת יומא עו, א - שאלו תלמידיו את רבי שמעון בן יוחי מפני מה לא ירד להם לישראל מן פעם אחת בשנה? אמר להם אמשול לכם

משל למה הדבר דומה:

למלך בשר ודם שיש לו בן אחד פסק לו מזונותיו פעם אחת בשנה ולא היה מקביל פני אביו אלא פעם אחת בשנה. עמד ופסק מזונותיו בכל יום והיה מקביל פני אביו כל יום...

הנמשל:

אף ישראל מי שיש לו ארבעה וחמשה בנים היה דואג ואומר שמא לא ירד מן למחר ונמצאו כולן מתים ברעב נמצאו כולן מכוונים את לבם לאביהן שבשמים.

 

היסוד הראשון של המדבר הוא, להביא את ישראל כל הזמן, שיישאו עיניהם כלפי מעלה.

 

כותב הספר 'שירת דוד':

המדבר הוא מקום שלא נעבד, מקום שלא נזרע, מקום שלא גודל בו שום דבר, וכל מה שיש בו, זה רק מהבורא יתברך.

 

כעת נוכל להבין מה שכותב הרמב"ם בסוף הלכות שמיטה ויובל, הלכה יג:

וְלֹא שֵׁבֶט לֵוִי בִּלְבַד אֶלָּא כָּל אִישׁ וְאִישׁ מִכָּל בָּאֵי הָעוֹלָם אֲשֶׁר נָדְבָה רוּחוֹ אוֹתוֹ וֶהֱבִינוֹ מַדָּעוֹ לְהִבָּדֵל לַעֲמֹד לִפְנֵי ה' לְשָׁרְתוֹ וּלְעָבְדוֹ לְדֵעָה אֶת ה' וְהָלַךְ יָשָׁר כְּמוֹ שֶׁעֲשָׂהוּ הָאֱלֹהִים וּפָרַק מֵעַל צַוָּארוֹ עַל הַחֶשְׁבּוֹנוֹת הָרַבִּים אֲשֶׁר בִּקְּשׁוּ בְּנֵי הָאָדָם הֲרֵי זֶה נִתְקַדֵּשׁ קֹדֶשׁ קָדָשִׁים וְיִהְיֶה ה' חֶלְקוֹ וְנַחֲלָתוֹ לְעוֹלָם וּלְעוֹלְמֵי עוֹלָמִים וְיִזְכֶּה לוֹ בָּעוֹלָם הַזֶּה דָּבָר הַמַּסְפִּיק לוֹ כְּמוֹ שֶׁזָּכָה לַכֹּהֲנִים לַלְוִיִּם. הֲרֵי דָּוִד עָלָיו הַשָּׁלוֹם אוֹמֵר (תהילים טז-ה) 'ה' מְנָת חֶלְקִי וְכוֹסִי אַתָּה תּוֹמִיךְ גּוֹרָלִי' .

 

מבטיח הרמב"ם, שאדם שמקבל על עצמו עול תורה, לא יצטרך לדאוג לצרכיו. כמו שהקב"ה במדבר, דאג לספק את צרכי בני ישראל...


כמו שבארץ ישראל, דאג הקב"ה לספק צרכי הכוהנים והלויים, כך ידאג הקב"ה, למי שמקבל על עצמו לעמול בתורה.


יסוד נוסף שלומדים מהמדבר – חינם!

במדבר לא גובים ארנונה.

 

אומרים רבותינו – מזה לומדים, שכמו שבמדבר אף אחד לא גובה ממך שום דבר, ככה התורה שניתנה במדבר... כשאתה מלמד אותה, אל תיקח עבורה כסף, תלמד אותה בחינם!

 

זו בעצם גמרא במסכת בכורות כט, א ששואלת:

מנהני מילי שאין לוקחים שכר על לימוד התורה? אמר רב יהודה אמר רב דאמר קרא (דברים ד-ה): "ראה למדתי אתכם..." מה אני בחינם אף אתם בחינם!

 

תניא נמי הכי: "כאשר ציווני ה' אלוהי" - מה אני בחינם אף אתם בחינם ומנין שאם לא מצא בחינם שילמד בשכר? תלמוד לומר {משלי כג-כג} אמת קנה ומנין שלא יאמר כשם שלמדתיה בשכר כך אלמדנה בשכר תלמוד לומר אמת קנה ואל תמכור.

 

אז יש לנו יסוד ראשון שלמדנו במדבר – היסוד של תלות מוחלטת בבורא, והדבר השני שמבטא המדבר, זה לימוד התורה בחינם.

 

הדבר השלישי שלומדים רבותינו מן המדבר, הוא ההסתפקות במועט!

אין במדבר שום תענוגות.

בכל המודעות בעיתונים, תמצאו נופש במקומות שיש בהם מים ואטרקציות. אבל אף אחד לא נוסע למדבר... אין מה לחפש במדבר!

גם אם מתארגן איזה טיול ג'יפים במדבר... זה לא בגלל שבמדבר יש ממה ליהנות אלא מכיוון שמנסים להנאות מהג'יפ.  - בכל אופן, המדבר הוא לא מקום של הנאה...

 

הדבר הנוסף שנלמד מן המדבר – אתה רוצה לקנות קניין תורה, זה התנתקות למקום שאין בו תענוגות - מדבר.


מספרת הגמרא במסכת שבת קמז, ב:

אמר רבי חלבו חמרא דפרוגייתא שם מדינה שיינה משובח ומיא דדיומסת קיפחו עשרת השבטים מישראל רבי אלעזר בן ערך איקלע להתם אימשיך בתרייהו איעקר תלמודיה כי הדר אתא קם למיקרי בספרא בעא למיקרא {שמות יב-ב} החדש הזה לכם אמר החרש היה לבם בעו רבנן רחמי עליה והדר תלמודיה

מקום תענוגות, השכיחו מהתנא האלוקי, אלעזר בן ערך, את התורה שלו!

התורה ניתנה במדבר, כדי להתרחק מן התענוגות ולכן ניתנה במדבר.




© כל הזכויות שמורות ל"דבר תורה" - שיעורי תורה | צור קשר | סליקה בכרטיס אשראי
‪Google+‬‏