שבועות- חג המסוגל לגאולה

"חג שבועות דבר תורה". ביאורו של המהר"ל למדרש של ההוא גלילאה שהקב"ה נתן לנו תורה משולשת לעם משולש, על ידי שלישי בחודש השלישי וההוספה שלו "ובזכות שלישי"... "מדוע אליעזר נתן לרבקה נזם ושתי צמידים?" והמסקנה שחג השבועות מסוגל לגאולה השלימה...

שבועות הוא חג המסוגל לגאולה


לומדים חז"ל: שכל הגאולה באה בזכותו של יעקב אבינו.

יעקב אבינו הוא הזכות של הגאולה, בשבילו יבנה הבית השלישי ובזכותו תהיה הגאולה.

יש שלושה עמודים – עמוד התורה, עמוד העבודה ועמוד גמילות החסדים.

 

המשנה באבות אומרת:

"על שלושה דברים העולם עומד – על התורה, על העבודה ועל גמילות חסדים"

על התורה – כנגד יעקב.

על העבודה – כנגד יצחק.

על גמילות חסדים – כנגד אברהם.

 

הסדר במשנה גם הוא, קודם כל, תורה, לאחר מכן עבודה, ורק לאחר מכן חסד.

 

המהר"ל (רוח חיים על פרקי אבות) מבאר:

דע לך, שכל נתינת התורה, תלויה בזכותו של יעקב אבינו כמו שנאמר בתורה (דברים ל''ג): "תּוֹרָה צִוָּה לָנוּ משֶׁה מוֹרָשָׁה קְהִלַּת יַעֲקֹב".

 כל מה שנתן לנו משה את התורה, זה בזכותו של יעקב אבינו.

 

ונאמר במדרש ילקוט שמעוני:

העוסק בתורה, זוכה לנחלת יעקב, שנאמר (ישעיה נח, יד): "וְהַאֲכַלְתִּיךָ נַחֲלַת יַעֲקֹב אָבִיךָ כִּי פִּי ה' דִּבֵּר".

יוצא, שנתינת התורה, הייתה בזכותו של יעקב אבינו.

 

ממשיך המהר"ל את דבריו על המשנה:

הגמרא במסכת שבת פח, א מביאה – "דרש ההוא גלילאה עליה דרב חסדא בריך רחמנא דיהב אוריאן תליתאי לעם תליתאי על ידי תליתאי ביום תליתאי בירחא תליתאי"


פירוש: 

הקב"ה נתן לנו תורה – תורה נביאים כתובים – משולש אחד.

 

ע"י השלישי לבטן – זה משה רבינו – אהרון , מרים ומשה.

 

לעם תליתאי – כהנים לויים וישראלים.

 

ביום תליתאי- אחרי שלושה ימי פרישה.

 

בירחא תליתאי- בחודש השלישי הוא חודש סיון – ניסן, אייר, סיוון.

 

מוסיף המהר"ל, על דרשתו של ההוא גלילאה ואומר – ובזכות האב התליתאי , שהוא יעקב אבינו, בזכותו קיבלנו את התורה.

 


וכאן הוא בא ואומר רעיון גאוני :

כשאליעזר עבד אברהם, בא לבחור שידוך ליצחק אבינו, הוא אמר – (בראשית כד, יד): "וְהָיָה הַנַּעֲרָ אֲשֶׁר אֹמַר אֵלֶיהָ הַטִּי נָא כַדֵּךְ וְאֶשְׁתֶּה וְאָמְרָה שְׁתֵה וְגַם גְּמַלֶּיךָ אַשְׁקֶה אֹתָהּ הֹכַחְתָּ לְעַבְדְּךָ לְיִצְחָק וּבָהּ אֵדַע כִּי עָשִׂיתָ חֶסֶד עִם אֲדֹנִי".

אחרי שהיא נותנת לו , נותן לה אליעזר עבד אברהם נזם על האף וצמידים על ידיה .

 

מסביר המהר"ל:

אליעזר עבד אברהם, שם לה נזם על האף וצמידים על הידיים – כפי שכתוב בתורה (בראשית כד, כב): "וַיִּקַּח הָאִישׁ נֶזֶם זָהָב בֶּקַע מִשְׁקָלוֹ וּשְׁנֵי צְמִידִים עַל-יָדֶיהָ עֲשָׂרָה זָהָב מִשְׁקָלָֽם"

 

אומר רש"י:

בקע. רמז לשקלי ישראל, בקע לגלגלת. שנתנו לקרבנות ציבור, כל יהודי נתן בקע משקלו.

ושני צמידים. רמז לשני לוחות מצומדות .

 

דהיינו: ששני צמידים כנגד התורה - לוחות הברית , נֶזֶם זָהָב בֶּקַע מִשְׁקָלוֹ – כנגד עבודת הקרבנות.

 

אומר המהר"ל – חסד יש לה, ואם יש לה חסד, היא כבר לא צריכה לקבל משהו בשביל חסד.

מה אם כן חסר לה?

כנגד עמוד העבודה – יצחק אבינו - כנגד קרבנות הציבור: "נֶזֶם זָהָב בֶּקַע מִשְׁקָלוֹ" ודווקא על האף כיוון שמהאף מריחים את הריח הטוב, והקרבנות מביאים ריח להקב"ה, שנאמר: "לְרֵיחַ נִיחֹחַ אִשֶּׁה לַה'", לכן נתן לה נזם על האף.

 

כעת יש לה שני עמודים אחד של חסד ו השני עבודה – קרבנות.

 

כדי להשלים את עמוד התורה, הוא נותן לה: "וּשְׁנֵי צְמִידִים עַל-יָדֶיהָ" שיהיה לה גם את עמוד התורה. ביחד היא מקבלת את שלושת העמודים שעליהם עומד העולם – תורה, עבודה וגמילות חסדים.

 

אם כל הגאולה תהיה בזכות יעקב אבינו - בזכות התורה. 

וחג השבועות הוא חג מתן תורה הרי שחג השבועות מסוגל לגאולה השלימה.

 

יהי רצון שבזכות התורה יאמר ה' לצרותינו די, ונזכה להביא את מנחת שתי הלחם עוד השנה. אמן כן יהי רצון... 



© כל הזכויות שמורות ל"דבר תורה" - שיעורי תורה | צור קשר | סליקה בכרטיס אשראי
‪Google+‬‏