שבועות- ההתדרדרות המסוכנת!

"חג שבועות דבר תורה". אלימלך עוזב את הארץ. אם היית שואל את אלימלך, חודש לפני שהוא עזב את ארץ ישראל: "תגיד, נראה לך שיש מצב בדימיון הכי פרוע שלך, שאתה הולך להיות מחותן עם עגלון מלך מואב? נראה לך שבניך, פרנסי הדור, יתחתנו עם גויות?" התשובה הייתה ברורה וחדה – אלימלך היה זורק אותך מכל המדרגות... וצועק: "איך אתה מסוגל לדבר על בנים של גדול הדור כאן?!"... "מדוע נקראו מחלון וכליון בשמות האלה?". ביאור נפלא של החיד"א להסביר מהי "עבירה גוררת עבירה"...

ההתדרדרות המסוכנת!


המגילה מתחילה לספר, על שלושה גברים ואישה אחת, שעזבו את ארץ ישראל והלכו למואב ...

פותחת מגילת רות כך (רות א, א): "וַיְהִי בִּימֵי שְׁפֹט הַשֹּׁפְטִים וַיְהִי רָעָב בָּאָרֶץ וַיֵּלֶךְ אִישׁ מִבֵּית לֶחֶם יְהוּדָה לָגוּר בִּשְׂדֵי מוֹאָב הוּא וְאִשְׁתּוֹ וּשְׁנֵי בָנָיו".

 

אומרת הגמרא מסכת בבא בתרא צא, א:

היה ר' שמעון בן יוחאי אומר אלימלך מחלון וכליון גדולי הדור היו ופרנסי הדור – הם היו עשירים גדולים, וכל פרנסת הדור היתה על כתפיהם.

'גדולי הדור', זה לא כינוי שבן-אדם נותן... הגמרא כותבת עליהם 'גדולי הדור ופרנסיהם' (בפשטות, משמע מרש"י – צדיקי הדור)

 

המדרש (רות רבה, פרשה א, אות ד) מביא את הסיבה  לכך שעזבו את ארץ ישראל:

כָּךְ אֱלִימֶלֶךְ הָיָה מִגְּדוֹלֵי הַמְּדִינָה וּמִפַּרְנָסֵי הַדּוֹר, וּכְשֶׁבָּאוּ שְׁנֵי רְעָבוֹן אָמַר עַכְשָׁיו כָּל יִשְׂרָאֵל מְסַבְּבִין פִּתְחִי, זֶה בְּקֻפָּתוֹ וְזֶה בְּקֻפָּתוֹ, עָמַד וּבָרַח לוֹ מִפְּנֵיהֶם, הֲדָא הוּא דִכְתִיב: וַיֵּלֶךְ אִישׁ מִבֵּית לֶחֶם יְהוּדָה.

 

אמר אלימלך לעצמו – בקצב הזה שאנשים דופקים לי על הדלת ... אני העשיר היחיד שנישאר כאן, ואם אני צריך לפרנס אותם עד תחילת הקציר הבא, בקצב הזה תוך חודשיים-שלושה, אני נהיה עני.

 

מחליט אלימלך לתפוס את כל רכושו, ולברוח מארץ ישראל .

אעפ"י שכותב לנו הרמב"ם, שלעולם אדם לא יעני מן הצדקה... כפי שאומרת הגמרא במסכת גיטין ז, א:

אם רואה אדם שמזונותיו מצומצמין יעשה מהן צדקה...

 


משל למה הדבר דומה:

לשתי רחילות שהיו עוברות במים אחת גזוזה ואחת אינה גזוזה.  הרחל הגזוזה צלחה את הנהר והצליחה לעבור לצידו השני. ושאינה גזוזה לא עברה...

 

כן הוא הנמשל:

אם תיתן את הכסף שיש לך לצדקה תוכל לעבור משברים כלכליים בחיים...


 

אך לא כך אלימלך, הוא רואה שהעניים ממשיכים לבוא אליו, ואם הוא יישאר בארץ ישראל, לא יישאר לו מאומה מרכושו, הוא עוזב את ארץ ישראל ומהגר למואב...

 

מה יש במואב?

 

ארבע יהודים גרים במואב – הוא, אשתו ושתי בניו, הוא מתחיל לפתוח שם במסחר... ולאחר תקופה קצרה, איבד את כל ממונו! - כל הרכוש שאיתו הוא ברח לארץ ישראל, כדי שהעניים לא ירוקנו לו אותו, הכל נאבד!

 

מהצער מת אלימלך ... נשארה נעמי עם שתי ילדים וכעת היא נאלצת לשוטט ברחובות לבקש אוכל...

אשתו של פרנס הדור, עכשיו צריכה ללכת ולבקש אוכל! אתם יודעים איזו בושה זאת?!


מגיע עגלון מלך מואב, ומציע להם שידוך - יש לו שתי בנות, שיתחתנו עם שתי הבנים!

ועדין ערפה ורות לא התגיירו כפי שאומר המדרש (רות רבה, פרשה ב, אות ט): "תָּנֵי בְּשֵׁם רַבִּי מֵאִיר לֹא גִּיְּרוּם וְלֹא הִטְבִּילוּ אוֹתָם" – גויות למהדרין!

 

(בכלי חמדה כתוב, שקיבלו עליהם גירות של גר תושב ולא גיירו אותם כי גם אם היו מגיירים אותם, היה להם אסור להם, בין-כה להתחתן איתם - כי עדין לא נתקנה ההלכה של לֹא יָבֹא עַמּוֹנִי וּמוֹאָבִי בִּקְהַל ה'... (עמוני ולא עמונית, מואבי ולא מואביה...)  ואילו היו מתחתנים איתם, באותו רגע הם היו פסולי חיתון.

 

בספרי הקבלה כתוב - שמחלון וכליון היו גלגולים של ער ואונן...

 


למה קראו להם מחלון וכליון?

 


נביא כמה תשובות:

אומרת הגמרא במסכת ב"ב צא, ב - ולמה נקרא שמן מחלון וכליון? מחלון שעשו גופן חולין וכליון שנתחייבו כליה למקום .

 

אומר המדרש ברות רבה, פרשה ב, אות ה- וְשֵׁם שְׁנֵי בָנָיו מַחְלוֹן וְכִלְיוֹן, מַחְלוֹן, שֶׁנִּמְחוּ מִן הָעוֹלָם. וְכִלְיוֹן, שֶׁכָּלוּ מִן הָעוֹלָם.

 

אומר הרשב"ם – כיון שיצאו מארץ ישראל לארץ טמאה.

 

אומר המהרש"א – כיון שנשאו נשים נכריות .

 

אומר המשבצות זהב – מי שמתחתן עם גויה, נעשה כל גופו חולין, לכן שמם מחלון וכליון.

 

כותב החיד"א:

אם היית שואל את אלימלך, חודש לפני שהוא עזב את ארץ ישראל: "תגיד, נראה לך שיש מצב בדימיון הכי פרוע שלך, שאתה הולך להיות מחותן עם עגלון מלך מואב? נראה לך שבניך, פרנסי הדור, יתחתנו עם גויות?"


התשובה הייתה ברורה וחדה – אלימלך היה זורק אותך מכל המדרגות... וצועק: "איך אתה מסוגל לדבר על בנים של גדול הדור כאן?!"...

 

אך מה הפלא כותב החיד"א – עזבת את ארץ ישראל – עבירה מספר אחת. סגרת את שיבר של הצדקה – עבירה מספר שתיים... עבירה גוררת עבירה, עד לנישואי ילדיך עם גויות!


כל זה מלמד אותך, עד כמה מצווה גוררת מצווה, ועבירה גוררת עבירה.




© כל הזכויות שמורות ל"דבר תורה" - שיעורי תורה | צור קשר | סליקה בכרטיס אשראי
‪Google+‬‏