אחרי מות- אליהו נדב ואביהוא

"דרשה לשבת אחרי מות". הפרשה פותחת דווקא בפטירת נדב ואביהוא, לומר לנו, שבזכות פטירת נדב ואביהוא, יכול הכהן הגדול להיכנס לקדש הקדשים ולהקטיר את הקטורת. ביאור הספר אור גדלי לזכות של הכהן הגדול, להיכנס לקדש הקדשים ביום הכיפורים, וכיצד היא יונקת מנדב ואביהוא. מעובד מ- "שיחתו של הרב רוזנבלום לפרשת אחרי מות"

אליהו נדב ואביהוא


בראש ובראשונה , עוסקת הפרשה בעבודת יום הכיפורים , וידוע לכולם, מה שכותב הזוהר הקדוש, וכך גם ספר יצירה שעבודת יום הכיפורים היא השיא, של חיבור שלושת הקדושות של עם ישראל.


בספר יצירה נאמר, שהעולם מחולק לשלושה חלקים, של עולם- שנה - נפש .

הזוהר תומך את זה, בפסוק ממעמד הר סיני (שמות יט, יח): וְהַר סִינַי עָשַׁן כֻּלּוֹ...

אומר הזוהר הקדוש – עָשַׁןעולם, שנה, נפש .

'עולם', פירוש הדבר מקום. 

'שנה', פירוש הדבר זמן. 

'נפש', פירוש הדבר אדם.


אומר הזוהר הקדוש – ביום הכיפורים, מתאחדים שלושת הכוחות האלה - עולם, שנה, נפש באופן הבא:

האיש הקדוש ביותר – הכהן הגדול. 

נכנס למקום הקדוש ביותר – קדש הקדשים. 

ביום הקדוש ביותר – יום הכיפורים.

ושם, השיא של העבודה, כאשר הכהן הגדול נכנס עם הכף והמחתה, ועל הכף ישנם גחלים... על הגחלים הוא שם את הקטורת, והקטורת הזאת, כמו שכתוב, הוא מפזר אותה על גבי הגחלים, כדי שתעלה עשן, והעשן הזה, זה החיבור של שלושת ה'קדקודים' של עולם, שנה, נפש.


החיבור הזה, זה החיבור המקסימלי שישנה בקדושה, ואותה הקדושה נמצאת ביום הכיפורים. 


החתם סופר מרחיב בזה מאוד, ואומר: 

ששלושת הרגלים, כל אחד מאפיין אחד מהם, של עולם, שנה, נפש. ואילו יום הכיפורים, בשעה שהכהן הגדול נכנס לקדש הקדשים - הוא המאחד את כולם.

פותחת הפרשה - "וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה אַחֲרֵי מוֹת שְׁנֵי בְּנֵי אַהֲרֹן בְּקָרְבָתָם לִפְנֵי ה' וַיָּמֻתוּ".


שואל הספר אור גדליה חלק ג', מאמרי יום הכיפורים:

למה פותחת התורה בפטירת בני אהרון?


והוא משיב:

כי הזכות של הכהן הגדול, להיכנס לקדש הקדשים ביום הכיפורים, יונקת מנדב ואביהוא.

 

היות ונדב ואביהוא הקריבו אש זרה, אשר ה' לא ציוה אותם... אבל היות ונדב ואביהוא היו כאלה 'גדולים', שעד עצם היום הזה אנחנו מתאבלים על פטירתם, והזוהר הקדוש (בפרשת אחרי-מות) כותב, שעד היום, מי שבוכה על פטירתם, מובטח לו, שלא ימותו בניו בחייו.

לכן, הפתיחה של עבודת יום הכיפורים, היא בפטירת נדב ואביהוא כיוון שהיכולת של הכהן הגדול, להיכנס לקדש הקדשים, זה בזכות נדב ואביהוא.


אומר עוד האור גדליה (לפי דברי האר"י):

ביום הכיפורים, מבקש הכהן הגדול מחילה על עם ישראל, ואומר: "אָנָּא בַשֵּׁם כַּפֶּר נָא לַחֲטָאִים וְלַעֲוֹנוֹת וְלַפְּשָׁעִים שֶׁחָטְאוּ וְשֶׁעָווּ וְשֶׁפָּשְׁעוּ לְפָנֶיךָ עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל".


המילה אָנָּא, כידוע לכולם, יש לה שני מקורות – יש שאומרים, שזה בא מהיסוד של הבקשת כפרה, שביקשו אחיי יוסף, ששם נאמר (בראשית נ, יז): אָנָּא שָׂא נָא פֶּשַׁע אַחֶיךָ וְחַטָּאתָם כִּי רָעָה גְמָלוּךָ.


אבל כותב האר"י הקדוש, שהמילה אָנָּא, היא ראשי תיבות – אליהו, נדב ,אביהו.


אומר הספר אור גדליה – כתוב באר"י הקדוש, שיסוד הכניסה של הכהן הגדול לקדש הקדשים, נובע מ- אָנָּא - אליהו, נדב ,אביהו, כיוון שגם אליהו הנביא, כידוע לכולם, נתעברו בו, נשמות נדב ואביהוא – בשעה שהרגו את זמרי בן-סלוא, נאמר בזוהר הקדוש, שפרחה נשמתו של פינחס, ונתעברו בו נשמות נדב ואביהוא.


וכאן הם תיקנו את מה שעשו למשה רבינו, כי בין הסיבות המנויות, שבגינם מתו נדב ואביהוא, הייתה שהורו הלכה בפני משה רבם -בא פינחס ותיקן את זה


היכן היה התיקון של זה?

ברגע שפינחס ידע את ההלכה, שמי שבועל ארמית, קנאין פוגעים בו, ואעפ"י שהוא ידע את ההלכה, הוא לא עשה את המעשה, אלא הוא בא קודם כל לשאול את משה רבינו... ומשה רבינו אומר לו - ''קריינא דאגרתא איהו להוי פרוונקא'' – אתה תהיה השליח לביצוע.

ממילא, היה כאן תיקון לחטא נדב ואביהוא, כשהם באו לשאול את השאלה, ולכן נתעברה בהם נשמת נדב ואביהוא, ובאו לידי תיקון.


אומר האר"י הקדוש:

אבל ידוע לכולם, שפינחס הוא אליהו... ואליהו גם כן, לקח איתו את נשמות נדב ואביהוא, ונשמתם תוקנה גם ע"י אליהו הנביא. לכן ראשי תיבות אָנָּא - אליהו, נדב אביהו, שבזכותם יבוא אהרון אל הקודש. 


לכן הפרשה פותחת דווקא בפטירת נדב ואביהוא, לומר לנו, שבזכות פטירת נדב ואביהוא, יכל הכהן הגדול להיכנס לקדש הקדשים ולהקטיר את הקטורת.




© כל הזכויות שמורות ל"דבר תורה" - שיעורי תורה | צור קשר | סליקה בכרטיס אשראי
‪Google+‬‏