תצווה- להסתכל במבט רחב יותר

שַׁת קָרְבָּנוֹת לְפָרָשַׁת בִּגְדֵי כְהוּנָה?". "כיצד נעשית הכפרה על ידי בגדי הכהן הגדול?". הייחודיות שבתכלת - ואיך היא מכפרת ואף מונעת מלדבר לשון הרע. (קטע משיחה של הרב ברוך רוזנבלום)

להסתכל במבט רחב יותר


במסכת זבחים (דף פח, א) מביאה הגמרא את הסיבה לסמיכות של הקורבנות לבגדי הכהונה:

אָמַר רִבִּי עֲנָנִי בַּר שָׂשׂוֹן לָמָּה  נִסְמְכָה פָּרָשַׁת קָרְבָּנוֹת לְפָרָשַׁת בִּגְדֵי כְהוּנָה לוֹמַר לָךְ מַה קָרְבָּנוֹת מְכַפְּרִים אַף בִּגְדֵי כְהוּנָה מְכַפְּרִים.


כְּתוֹנֶת מְכַפֶּרֶת עַל שְׁפִיכוּת דָּמִים שֶׁנֶּאֱמַר (בראשית ל''ז) וַיִּשְׁחֲטוּ שְׂעִיר עִזִּים וַיִּטְבְּלוּ אֶת הַכֻּתּוֹנֶת בַּדָּם.


מִכְנָסַיִם מְכַפְּרִים עַל גִּלּוּי עֲרָיוֹת שֶׁנֶּאֱמַר (שמות כ''ח) וַעֲשֵׂה לָהֶם מִכְנְסֵי בָד לְכַסּוֹת בְּשַׂר עֶרְוָה.


מִצְנֶפֶת מְכַפֶּרֶת עַל גַּסֵּי הָרוּחַ מְנַיִן אָמַר רִבִּי חֲנִינָא יָבֹא דָבָר שֶׁבְּגּוֹבַהּ וִיכַפֵּר עַל גּוֹבַהּ.


אַבְנֵט מְכַפֵּר עַל הִרְהוּר הַלֵּב הֵיכָא דְאִיתֵיהּ. חשֶׁן מְכַפֵּר עַל הַדִּינִין שֶׁנֶּאֱמַר (שם) וְעָשִׂיתָ חשֶׁן מִשְׁפָּט.


אֵפוֹד מְכַפֵּר עַל עֲבוֹדָה זָרָה שֶׁנֶּאֱמַר (הושע ג') אֵין אֵפוֹד וּתְרָפִים.


מְעִיל מְכַפֵּר עַל לָשׁוֹן הָרָע מְנַיִן אָמַר רִבִּי חֲנִינָא יָבֹא דָבָר שֶׁבַּקּוֹל וִיכַפֵּר עַל קוֹל הָרָע.


וְצִיץ מְכַפֵּר עַל עַזּוּת פָּנִים בְּצִיץ כְּתִיב (שמות כ''ח) וְהָיָה עַל מֵצַח אַהֲרֹן וּבְעַזּוּת פָּנִים כְּתִיב (ירמי' ג') וּמֵצַח אִשָּׁה זוֹנָה הָיָה לָךְ.

 

צריך לדעת, שכשכתוב כאן, שבגדים מסוימים מכפרים על שפיכות דמים, ובגדים מסוימים, מכפרים על גילוי עריות. לא כתוב שמי שחטא בגילוי עריות, אז הכהן הגדול לובש את הבגדים, ומתכפר לו...

אין פירוש הדבר, אם מישהו רצח מישהו... מעשה הרציחה שלו מתכפר ע"י לבישת בגדי הכהן... (כי אם ככה, בית המקדש הראשון לעולם לא היה נחרב... כיון שבית המקדש הראשון נחרב, בגלל גילוי עריות, עבודה זרה ושפיכות דמים... בבית המקדש לבש הכהן הגדול את הבגדים... היה צריך להתכפר להם...)

 

אז כיצד נעשית הכפרה על ידי הבגדים?

 

הרבה פירושים נאמרו בדבר:

יש שאומרים שזה נאמר, רק על "מעין העוון" כפי שחז"ל מדמים: "כל המלבין פני חבירו כאילו שופך דמים" אז הכפרה בלבישת בגדי הכהן הגדול, זה לא על המעשה ממש – שפיכות דמים, אלא על "מעין המעשה" – הלבנת פנים...


כמו כן, עניין של גילוי עריות אין בבגדים כפרה על המעשה ממש, אלא יש מה שנקרא "אֲבִיזְרַיְהוּ דְּגִלּוּי עֲרָיוֹת" - כגון העברת חפץ לאישה מיד ליד, כדי ליהנות ממראה אישה...


ישנם דברים ששייכים לא לחטא עצמו, אלא לסובבים אותו, וזה פירוש הדבר שבגדי הכהן הגדול מכפרים.

 

ויש אומרים שכיוון ש: "כל ישראל ערבים זה לזה" אם אחד חוטא, ולא מחיתַ בו... אז העוון הזה נחשב עליך. 

ולכן מה שכתוב, שבגדי הכהן הגדול מכפרים, הכוונה לערבות ההדדית שישנה בינינו - אבל לא על גופה של עבירה.

 

הייחודיות שבתכלת

מְעִיל מְכַפֵּר עַל לָשׁוֹן הָרָע מְנַיִן אָמַר רִבִּי חֲנִינָא יָבֹא דָבָר שֶׁבַּקּוֹל וִיכַפֵּר עַל קוֹל הָרָע.

היות ובמעיל יש פעמונים ורימונים ובשעה שהכהן הולך, מצלצל הפעמון לכן: יָבֹא דָבָר שֶׁבַּקּוֹל וִיכַפֵּר עַל קוֹל הָרָע.

 

נשאלת השאלה:

לכאורה, אם הפעמונים (ע"י הצליל שלהם) באה הכפרה, מדוע אתה צריך לציין את המעיל? היה צריך לומר, שהפעמונים מכפרים על עוון לשון הרע?!

 

והתשובה פשוטה:

הדגש של הגמרא, זה על התכלת. המעיל שהוא לבש, זה מה שמכפר. המעיל כולל גם את הפעמונים שיש בהם את הקול.

יוצא מכאן, שבתכלת יש כפרה על עוון לשון הרע.

 

עדיין יש לשאול:

מה יש במעיל שמכפר על לשון הרע? מה המשמעות של זה?

 

משיב הגאון ר' שניאור קוטלר במשל יפה:

כאשר לבן-אדם, יש איזה שהוא מום, המום הוא נקודתי - הוא לא הופך את כל האדם להיות רע...


לדוגמא:

אדם מסוים, ברוך ה' הכול בסדר אצלו, אבל יש לו בעיה נקודתית  אחת במידות שלו - הוא קמצן. ידו לא מסוגלת להיכנס לתוך כיסו ולהוציא משם משהו למען הזולת (ואולי גם למען עצמו...).


אבל ברוך ה' הוא מתפלל שלוש תפילות ביום, הוא משתתף בשיעורי-תורה, הוא טוב לאשתו וטוב לילדיו. אבל הוא פשוט קמצן הרי ברור לכל, שאין זה הופך את כולו לבעל מום...

 

אמר הגאון ר' שניאור קוטלר דבר נפלא ביותר – אין לך דבר נפלא יותר, מאשר היַם. היַם זה המראה היפה ביותר שישנו , עד כדי כך שכשרוצים להרגיע בן-אדם, שסובל ממתחים, אומרים לו: "לך לים תירגע קצת"...


כל הרוגע הזה בא, כשאתה מסתכל על הים ממבט מלמעלה. אבל אם תרד אל החוף, ותיקח בתוך כוס, קצת מים מהים תבין שלַמַיִם האלה אין ריח נעים – הם עכורים ומלוחים...


אום תשאל: "איך יכול להיות?! הרי זה מראה כל-כך יפה?!"


אמת, המראה כל כך יפה - כל זמן שאתה לא מוציא מתוכו כוס... שאתה מסתכל עליו, מה שנקרא בשפה שלנו – בגדול (במאקרו ולא במיקרו), אז המראה הוא טוב...

 

הנמשל לכך מובן מאליו:

 נאמר בשיר השירים (פרק ד, ז): "כֻּלָּךְ יָפָה רַעְיָתִי וּמוּם אֵין בָּךְ..." כשאתה מסתכל על מישהו באופן כללי כולו יפה ממבט עליון... אבל אם אתה יורד לנקודות, תמיד תמצא חסרון - ותגיע לדבר עליו לשון הרע...

 

אמר הגאון ר' שניאור קוטלר -  התכלת שבמעיל, מכפר על עוון לשון הרע... אל תסתכל אף פעם, על נקודה אצל בן-אדם... תסתכל עליו "בגדול" תסתכל על כולו...


כשאתה מסתכל על כולו, הווה דן את כל האדם... כשאתה מסתכל על כולו, אז כולו צריך להיות בעינך, במבט של תכלת... תמיד תסתכל בראיה רחבה יותר, ולא בחלקים...


ולכן מראה התכלת כולו, בא לכפר על עוון לשון הרע... לומר לך: "תסתכל במבט רחב יותר".




© כל הזכויות שמורות ל"דבר תורה" - שיעורי תורה | צור קשר | סליקה בכרטיס אשראי
‪Google+‬‏