תרומה- כמה סוגי תרומות היו במשכן?

"ביאור רשי לפרשת תרומה". לדברי רשי היו 13 סוגי תרומות במשכן אך אם סופרים מגלים שיש 15-16 תרומות, מדוע אם כן רש"י קובע שהיו רק 13? ביאורם של הרא"ם המהר"ל והש"ך על דברי רש"י...

כמה סוגי תרומות היו במשכן?


"דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִקְחוּ לִי תְּרוּמָה מֵאֵת כָּל אִישׁ אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ תִּקְחוּ אֶת תְּרוּמָתִי"

 

מבאר רש"י - תקחו את תרומתי:

אמרו רבותינו שלש תרומות אמורות כאן, אחת תרומת בקע לגלגלת, שנעשו מהם האדנים, כמו שמפורש באלה פקודי (שמות לח כו. כז) , ואחת תרומת המזבח בקע לגלגלת לקפות לקנות מהן קרבנות צבור, ואחת תרומת המשכן נדבת כל אחד ואחד. שלשה עשר דברים האמורים בעניין כולם הוצרכו למלאכת המשכן או לבגדי כהנה, כשתדקדק בהם.

 

ונשאלת השאלה:

רש"י אומר שאם תדקדק בהם - יש כאן י"ג דברים אבל אם אם לא תדקדק ותספור, אתה תספור או חמישה-עשר דברים, או ששה-עשר דברים ...

במילים שלנו: אעפ"י שתספור חמישה-עשר, או ששה-עשר דברים, אני מתייחס רק לי"ג דברים...

למה רש"י מתייחס רק לי"ג דברים, ולא  לחמישה-עשר או ששה-עשר?

כי רש"י מדגיש - שלשה עשר דברים האמורים בעניין כולם הוצרכו למלאכת המשכן או לבגדי כהנה ... כלומר, ישנם דברים נוספים, אבל הם לא קשורים, לא בגדי כהונה ולא למלאכת המשכן...

למה רש"י התכוון, ומה הוא רוצה לומר לנו כאן?

 

הרא"ם מיישב זאת כך:

"ושלושת הבדים תְכֵלֶת וְאַרְגָּמָן וְתוֹלַעַת שָׁנִי , זה צמר שצבוע בצבעים שונים..."

שלושת סוגי הצמר שישנם כאן, אלו סוגי צמר, שהשוני שלהם הוא רק בצבע... לכן אין טעם למנות אותם שלוש פעמים...

זה כמו שתאמר למישהו: "יש לי בד צהוב... בד אדום... בד כחול..." - שלושתם בדים, פשוט צבעם שונה...

אז אם יש לך כאן חמישה-עשר פריטים, אנחנו מצמצמים את שלושת סוגי הצמר, לסוג אחד...

אם ככה, אומר לך כאן רש"י, שיש לך כאן רק שלושה-עשר ולא חמישה-עשר.

 

המהר"ל עונה תשובה אחרת:

היות והתורה כותבת "מֵאֵת כָּל אִישׁ אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ תִּקְחוּ אֶת תְּרוּמָתִי", התרומה צריכה להיות מכל אדם... ישנם כאן, שני פריטים, שלא כל אדם יכול להביאם...

אַבְנֵי שֹׁהַם וְאַבְנֵי מִלֻּאִים, שייכים אך ורק לנשיאים, לא היה יכולת לבני האדם, להביא את התרומות האלה, כי הקב"ה הביאם באמצעות העננים...

זה לא דבר ששייך לכל אדם להביא... והיות ונאמר מֵאֵת כָּל אִישׁ אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ תִּקְחוּ אֶת תְּרוּמָתִי... והתרומות האלה, של אַבְנֵי שֹׁהַם וְאַבְנֵי מִלֻּאִים ניתנו אך ורק לנשיאים, אז לא ניתן  למנות אותם בכלל התרומות...

לכן יש כאן, רק שלושה-עשר דברים...

 

הש"ך מתרץ באופן נוסף:

ישנן כאן שתי תרומות, שרש"י מדגיש אותם, שצריכים אותם למלאכת המשכן, או לבגדי כהונה...

שֶׁמֶן לַמָּאֹר לא שייך, לא למלאכת המשכן ולא לבגדי כהונה... וכך גם בְּשָׂמִים לְשֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה...

אז לך כאן שתי פריטים שלא שייכים, ולכן רש"י מדגיש לך, שאנחנו מונים כאן י"ג פריטים, שקשורים לבגדי כהונה ולמלאכת המשכן.

אומר הש"ך – לכן שתי המינים האלה, אינם בכלל, כיון שאינם קשורים, לא למלאכת המשכן ולא לבגדי הכהונה.

יוצא שרש"י מדקדק, שמספר התרומות למלאכת המשכן, הוא במספר של שלושה –עשר פריטים.

 

מקורו של רש"י לשלושה-עשר פריטים, נמצא במדרש תנחומא, פרשת תרומה:

התנחומא בפרשת השבוע, לוקח פסוק בספר יחזקאל, ושם נאמר שהקב"ה נתן לעם ישראל במצרים, שלושה-עשר דברים:

"אָמַר רַבִּי יְהוּדָה בַּר רַבִּי סִימוֹן: אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְיִשְׂרָאֵל: לֹא תִּהְיו סְבוּרִים שֶׁאַתֶּם גּוֹמְלִים עָלַי. שְׁלֹשָׁה עָשָׂר דְּבָרִים שֶׁהִפְרַשְׁתֶּם לִי, כְּנֶגֶד שְׁלֹשָׁה עָשָׂר דְּבָרִים שֶׁעָשִׂיתִי לָכֶם בְּמִצְרַיִם. וְאֵלּוּ הֵן: וָאַלְבֵּשֵׁךְ רִקְמָה, וָאֶנְעֲלֵךְ תָּחַשׁ, וָאֶחְבְּשֵׁךְ בַּשֵּׁשׁ, וַאֲכַסֵּךְ מֶשִׁי, וָאֶעְדֵּךְ עָדִי, וָאֶתְּנָה צְמִידִים עַל יָדַיִךְ, וְרָבִיד עַל גְּרוֹנֵךְ, וָאֶתֵּן נֶזֶם עַל אַפֵּךְ, וַעֲגִילִים עַל אָזְנָיִךְ, וַעֲטֶרֶת תִּפְאֶרֶת בְּרֹאשֵׁךְ (יחזקאל טז י, יב), וְלַחְמִי אֲשֶׁר נָתַתִּי לָךְ סֹלֶת וָשֶׁמֶן וּדְבַשׁ הֶאֱכַלְתִּיךְ (יחזקאל טז, יט). הֱוֵי, כְּנֶגֶד שְׁלֹשָׁה עָשָׂר דְּבָרִים שֶׁהִפְרַשְׁתֶּם לִי, וַאֲנִי מַעֲלֶה עֲלֵיכֶם שֶׁאַתֶּם גּוֹמְלִים עָלַי".




© כל הזכויות שמורות ל"דבר תורה" - שיעורי תורה | צור קשר | סליקה בכרטיס אשראי
‪Google+‬‏