תרומה- ההתעסקות במשכן

"דרשה לפרשת תרומה". "מה אכפת לי מה היו המידות של הכלים במשכן?" וכי אם יבנו את בית המקדש ייקחו אותי ליועץ?!. ועוד לשם מה מאריכה התורה בחמשת הפרשיות הללו בתיאור מדוקדק של המשכן? הלא בית המקדש השלישי ירד בנוי באש?! ביאורו של רבנו בחיי...

ההתעסקות במשכן וכליו

פרשת השבוע שנקרא בע"ה בשבת זו, פרשת תרומה. היא הפרשה שפותחת את נושא המשכן בשבתות הקרובות: תרומה ... תצוה ... כי תשא ...ויקהל ... פקודי – חמש פרשיות שעוסקות בנושא המשכן.


מדרש תנחומא (פרשת צו, אות יד) מביא סיפור:

שבשעה שעם ישראל היה בגלות, מצווה הקב"ה את יחזקאל הנביא, ואומר לו  (יחזקאל מג, י): הַגֵּד אֶת בֵּית יִשְׂרָאֵל אֶת הַבַּיִת וְיִכָּלְמוּ מֵעֲוֹנוֹתֵיהֶם  וּמָדְדוּ אֶת תָּכְנִית. אָמַר יְחֶזְקֵאל לִפְנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, עַד עַכְשָׁו אָנוּ נְתוּנִים בַּגּוֹלָה בְּאֶרֶץ שׂוֹנְאֵינוּ, וְאַתָּה אוֹמֵר לִי לֵילֵךְ וּלְהוֹדִיעַ לְיִשְׂרָאֵל צוּרַת הַבַּיִת, וּכְתֹב לְעֵינֵיהֶם, וְיִשְׁמְרוּ אֶת כָּל צוּרָתוֹ וְאֶת כָּל חֻקֹּתָיו (יחזקאל מג, יא). וְכִי יְכוֹלִין הֵן לַעֲשׂוֹת. הַנִּיחַ לָהֶם עַד שֶׁיַּעֲלוּ מִן הַגּוֹלָה, וְאַחַר כָּךְ אֲנִי הוֹלֵךְ וְאוֹמֵר לָהֶם. אז אומר להם את החובה, לעשות את המקדש, אגיד להם את התוכנית של המקדש... אָמַר לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ לִיחֶזְקֵאל, וּבִשְׁבִיל שֶׁבָּנַי נְתוּנִים בַּגּוֹלָה, יְהֵא בִּנְיַן בֵּיתִי בָּטֵל. אָמַר לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, גָּדוֹל קְרִיָּתָהּ בַּתּוֹרָה כְּבִנְיָנָהּ. בשעה שקוראים בתורה, ומתעסקים בבנין בית הבחירה, במידות, בצורות, בכלים... הרי זה כאילו בונים את בית המקדש לֵךְ אֱמֹר לָהֶם, וְיִתְעַסְּקוּ לִקְרוֹת צוּרַת הַבַּיִת בַּתּוֹרָה. וּבִשְׂכַר קְרִיָּתָהּ שֶׁיִּתְעַסְּקוּ לִקְרוֹת בָּהּ, אֲנִי מַעֲלֶה עֲלֵיהֶם כְּאִלּוּ הֵם עוֹסְקִין בְּבִנְיַן הַבַּיִת.



מבאר המדרש :

שבשעה שאנחנו לומדים על המשכן... על הכיור... על השולחן... על המנורה... ולומדים את צורות הבית... איך היה נראה הארון, הכרובים... עוסקים בזה אנו כביכול בונים את בית המקדש.


שואל יחזקאל את הקב"ה:

"מה הטעם לעסוק בזה עכשיו? הרי אנחנו נמצאים בגלות?!...

אומר לו הקב"ה:

"אתה רוצה לבנות את בית הבחירה? תקרא ותלמד... וכך אתה בונה את הבית...

בודאי עכשיו, בשבועות הקרובים שנקרא בענייני המשכן, ונתעמק בדבר... נבין, עד כמה היסוד הזה של לעסוק בעייני הבית הוא חשוב...

 

אומר רבינו בחיי (קטע אחרון של פרשת ויקהל):

ודע, כי הסיפור בעניין המשכן וכליו, והחקירה בתכונות צורותיו ומובאיו,  ושיעור אורכן ורוחבן וקומתן, אעפ"י שאין בית מקדש קיים, מצווה גדולה היא, עד שמים יגיע שכרה ותורה היא, וללמוד אנו צריכין.
וכן הזכירו רבותינו ז"ל, בענין הקרבנות, כי כל המתעסק בלימוד פרשיות, ויישא וייתן בליבו ענייניהם , כאילו הקריבו הקרבן עצמו, הוא שאמרו (מסכת מנחות ק, ב):  "כל העוסק בפרשת עֹלה, כאילו הקריב עֹלה, בפרשת חטאת, כאילו הקריב חטאת" וכן כולם.
הא למדת מזה, על הסיפור בפיו בלבד, שכרו איתו ופעולתו לפניו , כאילו עשה המעשה והקריב קרבן על המזבח. והוא הדין, בסיפור עניני המשכן והמקדש, שיש לנו זכות עצומה, ועקב רב, כאשר נהגה בהם, ונשתדל להבין פשוטן ונגליהם, על אחת כמה וכמה אם נזכה להשיג תוכם, להשכיל אחד מרמזיהם, והוא שהזכיר דוד על הענין הזה, על הנסתר והנגלה (תהילים מח, יג-טו): סֹבּוּ צִיּוֹן וְהַקִּיפוּהָ סִפְרוּ מִגְדָּלֶיהָ. שִׁיתוּ לִבְּכֶם לְחֵילָה פַּסְּגוּ אַרְמְנוֹתֶיהָ לְמַעַן תְּסַפְּרוּ לְדוֹר אַחֲרוֹן, ובזכות הסיבוב וההיקף בנגלה ובנסתר ישיב שכינתו לתוכו, שנאמר: כִּי זֶה אֱלֹהִים אֱלֹהֵינוּ עוֹלָם וָעֶד הוּא יְנַהֲגֵנוּ עַל מוּת.

 

מכאן שאל יאמר אדם מה לי ולהתעסקות עם מידות הארון והכלים, אלא עליו להבין שבעצם ההתעסקות הזו הוא בונה את בית הבחירה.


(מתוך "שיחה של הרב ברוך רוזנבלום לפרשת תרומה")



© כל הזכויות שמורות ל"דבר תורה" - שיעורי תורה | צור קשר | סליקה בכרטיס אשראי
‪Google+‬‏