משפטים- התביעה על יהודה

"וורט קצר לפרשת משפטים". יהודה חטא בשלושה דברים ועל כך תבע ממנו הקב"ה את שני בניו - ער ואונן. "מהם שלשת הדברים שחטא בהם יהודה?" ביאורו הנפלא של האלשייך הקדוש ל- "סיבת המוות של ער ואונן". ומה כל זה קשור לפסוק בפרשת השבוע: "אִם הִמָּצֵא תִמָּצֵא בְיָדוֹ הַגְּנֵבָה מִשּׁוֹר עַד חֲמוֹר עַד שֶׂה חַיִּים שְׁנַיִם יְשַׁלֵּם"?...

התביעה על יהודה


"אִם הִמָּצֵא תִמָּצֵא בְיָדוֹ הַגְּנֵבָה מִשּׁוֹר עַד חֲמוֹר עַד שֶׂה חַיִּים שְׁנַיִם יְשַׁלֵּם"


האלשיך הקדוש מסביר:

שהקב"ה כעס על יהודה בשלשה דברים הרמוזים בפסוק הזה:

הדבר הראשון:

מי שעמד בראש המכירה של יוסף, היה יהודה (הראיה שאחיו הורידוהו מגדלותו בשל כך  - בטענה שאילו היית מונע זאת מאיתנו היינו שומעים לך...) 

אז יוצא אם כן, שהיה בידו עוון "מכירת השור" (שנאמר בדברים לג, יז על יוסף: "בְּכוֹר שׁוֹרוֹ הָדָר לוֹ וְקַרְנֵי רְאֵם קַרְנָיו" - יוסף נמשל לשור), כמו שנאמר כאן: "אִם הִמָּצֵא תִמָּצֵא בְיָדוֹ הַגְּנֵבָה מִשּׁוֹר".


הדבר השני:

הייתה לקב"ה תביעה על יהודה, בדבר נוסף שנקרא בשם "חמור"... 

מה זה "חמור"?
יהודה, הוא היחיד שהתורה כותבת עליו, שהוא לקח אישה כנענית. (בשום מקום בתורה, לא כתוב שאדם התחתן עם אישה כנענית...)
אומרת התורה (בראשית לח, ב): "וַיַּרְא שָׁם יְהוּדָה בַּת אִישׁ כְּנַעֲנִי וּשְׁמוֹ שׁוּעַ וַיִּקָּחֶהָ וַיָּבֹא אֵלֶיהָ" - כתוב במפורש, שיהודה התחתן עם בת של כנעני...
למרות שרש"י במקום כותב, שזה לא כנעני, אלא לשון של סוחר... וכך כתוב גם, בתרגום אונקלוס במקום.

המקור של האלשיך, מאוד קשה למציאה... אבל אפשר להבין אותו, למרות שרש"י כותב כך, והתרגום כותב כך... כיון שכולנו יודעים, שגם אברהם אבינו, הזהיר את אליעזר (בראשית כד, ג): לֹא תִקַּח אִשָּׁה לִבְנִי מִבְּנוֹת הַכְּנַעֲנִי... וכך גם יצחק אבינו, הזהיר את יעקב שלא ייקח אשה מבנות הכנעני , שנאמר (בראשית כח, א): "וַיֹּאמֶר לוֹ לֹא תִקַּח אִשָּׁה מִבְּנוֹת כְּנָעַן"... וגם אחרי זה, שעשו שומע את זה, הוא הולך ולוקח אשה מבנות ישמעאל.

רואים מכאן, עד כמה שהם קצו בכנענים ... אז איך יכל להיות, שיהודה לקח אישה כנענית?

לכן רש"י והתרגום נוקטים, שהאישה שהוא נשא, לא הייתה כנענית ... אבל ארבע פסוקים קודם לכן, כותבת התורה {לז, לה} וַיָּקֻמוּ כָל בָּנָיו וְכָל בְּנֹתָיו לְנַחֲמוֹ...

אומר  רש"י - וכל בנתיו. רבי יהודה אומר אחיות תאומות נולדו עם כל שבט ושבט ונשאום. רבי נחמיה אומר כנעניות היו, אלא מהו וכל בנותיו, כלותיו, שאין אדם נמנע מלקרוא לחתנו בנו ולכלתו בתו.

אז אם כולם היו כנעניות, כדברי רבי נחמיה... אז מה התביעה הגדולה שהייתה על יהודה?

התשובה היא פשוטה – אצל אף אחד מהשבטים, לא כתוב שלקח כנענית, זה כתוב במדרש... כאן התורה כותבת, שהוא לקח בת כְּנַעֲנִי.
אומר האלשיך הקדוש – אז הייתה תביעה על יהודה "למה הוא לקח אשה כנענית".


הדבר השלישי:

מה שכתוב כאן שׂה, ששלח לתמר גדי עיזים מן הצאן.



יוצא איפה, שהיה לקב"ה, שלוש תביעות על יהודה נסכם:
האחד, שהוא מכר את השור, הכוונה, שהוא הציע למכור את יוסף... 

השני עַד חֲמוֹר, כלומר לקח מ"עם הדומה לחמור"... הכוונה לכנענים ... 

עַד שֶׂה , שהוא שלח גדי עיזים מן הצאן... ומה היתה התוצאה מזה ?


ומסיים האלשיך הקדוש בדבר נורא:

לכן הוא קבר שתי ילדים בחייו, שנאמר חַיִּים שְׁנַיִם יְשַׁלֵּם... -בשל כך מתו ער ואונן, כתוצאה מהתביעות שמנויים כאן בפסוק...




© כל הזכויות שמורות ל"דבר תורה" - שיעורי תורה | צור קשר | סליקה בכרטיס אשראי
‪Google+‬‏