יתרו- גיור של אמת

"סיפור מליצי לפרשת יתרו". "וַיִּשְׁמַע יִתְרוֹ כֹהֵן מִדְיָן..." מדוע מזכירה התורה שיתרו היה כהן מדיין - כומר לעבודה זרה? הרי אין זה מן הראוי להזכיר לגר את חטאיו הראשונים?! ביאור נפלא שמביא הרב רוזנבלום ב-"שיחה לפרשת יתרו" עם "מילתא דבדיחותא לפרשת יתרו" להסברת העניין...

גיור של אמת


"וַיִּשְׁמַע יִתְרוֹ כֹהֵן מִדְיָן חֹתֵן מֹשֶׁה אֵת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה אֱלֹוקִים לְמֹשֶׁה וּלְיִשְׂרָאֵל כִּי הוֹצִיא ה' אֶת יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם".


רש"י – וישמע יתרו. מה שמועה שמע ובא?, קריעת ים סוף ומלחמת עמלק.


רבותינו מעירים הערה בתחילת הפרשה– למה התורה מזכירה שיתרו היה כהן מדין? לא נוהגים להזכיר לגר עוונות ראשונים... אדם שהוא גר, כתינוק שנולד

מדוע אם כן, צריך להזכיר לו שהוא היה כהן במדין? איזו תועלת יש במידע הזה?

 

ספר שארית יעקב עונה תשובה:

הוא מביא גמרא במסכת יבמות (דף כד, ב): ת''ר אין מקבלין גרים לימות המשיח כיוצא בו לא קבלו גרים לא בימי דוד ולא בימי שלמה.


מה הסיבה שבימי דוד ובימי שלמה לא קיבלו גרים?

אומרים רבותינו, משום שבימי דוד הרבה התגיירו מהפחד שפחדו מעם ישראל... דוד ערך מלחמות ונצח בהם, משום כך רצו כולם להתגייר


זה מופיע במפורש במגילת אסתר (פרק ח, יז): "...וְרַבִּים מֵעַמֵּי הָאָרֶץ מִתְיַהֲדִים כִּי נָפַל פַּחַד הַיְּהוּדִים עֲלֵיהֶם.


הם התייהדו, לא מתוך זה שכבר הגיעו להכרה שהקב"ה ברא את העולם ועם ישראל הוא העם הנבחר וארץ ישראל היא הארץ המובטחת, אלא בגלל שפחדו מהיהודים - ראו את הכוח שיש ליהודים, פחדו מהם והתגיירו, זה בימי דוד.

 

בימי שלמה לא היו מלחמות - וַתִּשְׁקֹט הָאָרֶץ אַרְבָּעִים שָׁנָה. הזמן היפה ביותר שהיה לעם ישראל ולכן אנשים באו להתגייר. לא מתוך הכרה בהקב"ה אלא משום שעם ישראל היה במצב הכי טוב שלו - ברום המעלה...


חז"ל אף מציינים במדרש, שבתקופתו של שלמה המלך הייתה הלבנה בשלמות, ולכן לא מקבלים גרים בימי שלמה כיון שזה לא מוכח שאלו גרי צדק, שבאמת באו מתוך אמונה בהקב"ה... 


הם התגיירו, כיון שהם רצו בשפה שלנו היום: 'סל קליטה' – ברוך ה' עם ישראל במצב טוב, אפשר לקבל דיור ציבורי, רכב, מוצרי חשמל וכו' – לכן לא קיבלו גרים גם בימי שלמה.


נשאלת השאלה:

אם ככה, איך יכול להיות ששלמה המלך גייר את בת פרעה והתחתן איתה? הרי אם לא מקבלים גרים בימי שלמה, אז למה הוא קיבל את בת פרעה?! ולא עוד, אלא, הוא התחתן איתה בסוף?!

 

התשובה פשוטה:

כל הסיבה שלא מקבלים גרים בימי שלמה, כיוון שהיו אלה שרוצים הטבות, אבל אם היה אחד שהמעמד שלו טוב - ברוך ה' מצבו הכלכלי שלו איתן, אין לו צורך לקבל את ההטבות... הוא משׂתכר בכסף רב...


יוצא אם כן, שאם הוא לא צריך את זה, אז ממילא הגירות שלו היא גיור אמת...

לבת פרעה לא הייתה בעיה כלכלית, היא התגיירה כי רצתה להתגייר. היא לא צריכה את כל ההטבות בפרט שאביה מלך – לכן קיבלה שלמה ואף נישא לה.

 

כעת נבין מדוע מזכירה התורה - וַיִּשְׁמַע יִתְרוֹ כֹהֵן מִדְיָן...


בהקשר לזה נקדים סיפור מליצי:

היה איזה כומר אחד, שרצה לנסוע לשבועיים חופש... אבל הוא לא רצה לסגור את העסק..."חבל זה מכניס כל יום ראשון, כמה אלפי יורו..."


הוא חשב לעצמו, שאם הוא יכניס במקומו כומר אחר, זה יגנוב לו את כל "הלקוחות"... הפתרון הכי טוב קבע הוא: "אני יביא את הרב של היהודים!"

אמר ועשה.


הוא קרא לרב, והתחיל להסביר לו איך העסק עובד: "תקשיב, כל יום ראשון באים להתפלל פה... הם מתוודעים על כל החטאים שעשו... ואני גובֶה כסף"...


"ואיך אדע כמה לחייב על כל עבירה?" – שאל הרב בתמימות


חייך הכומר ואמר: "אל דאגה - אני ייתן לך תעריפון עבירות... ואם לא תמצא את העבירה שם, תתקשר אליי, אני יתמחר לך... לפעמים יש "יצירות חדשות" של מופיעות בתעריפון..."


הכומר נותן לו את המפתחות של החדר וטס בלב שקט לחופשה...


הרב ניכנס לחדר ביום ראשון על הבוקר, שמונה וחצי, הנה מגיע פציינט ראשון:

"כן.. מה יש לך לספר?" – שואל הרב מאחרי הפרגוד

"תראה... יום שישי רח"ל, ראיתי אישה ברחוב... שמתי את היד על הארנק... וסחבתי לה אותו, בלי שתרגיש...לא נעים, סחבתי לה מכה-מכה ... אני באמת מרגיש לא נעים... אני מוכן לתרום, אם תכפר לי העוון הזה... כמה זה עולה?"

הרב מסתכל בתעריפון... "גניבת ארנק=500 יורו"


טוב... אין לי ברירה... קח!


שואל אותו הרב: "תגיד... אתה רגיל לגנוב? זה דבר שקורה לך כל פעם... או שזה חד פעמי?"

מתוודה האיש: "אף אחד לא שומע... כן... כל שבוע זה קורה לפחות פעמיים... יום שישי הייתה מכה-מכה... אבל לא תמיד"...


הרב הציע לו עיסקה: "תשמע, אני מוכן לעשות איתך דיל... במקום שתשלם 100 על גניבה קטנה, ו-500 על גניבה גדולה... אני אמכור לך כרטיסיה, עם עשרים ניקובים... כל פעם שתגנוב, תעשה חור.... במקום לשלם לי 3000 יורו... אני יעשה לך הנחה 1500 יורו... מה אתה אומר?"


"נשמע רעיון מצוין!" קפץ האיש מהתלהבות ספר 1500 יורו, ונתן לרב...


אחריו, נכנס עוד פציינט... "שמע, עשיתי כך וכך"...וכך מכר הרב עשרות כרטיסיות לכל שואל במחירים מוזלים...


לאחר שבועיים חוזר הכומר... מחפש לכסות את ההוצאות של החופשה... מתיישב על הכיסא... אף פציינט לא ניכנס!


נכנס לכנסייה ... הוא קולט את הגנב ניגש אליו ושואל: "מה איתך? הרי אתה גנב... מה קרה לא באת היום להתוודות?!"


"אדוני, אני מסודר לשנה הקרובה! היהודי מכר לי כרטיסיה... אני לא מפסיק לנקב!"...


אמר הכומר לעצמו – לא רציתי להכניס כומר, כי חשבתי שייקח לי את המשרה... בא היהודי וגנב לי את העבירות לחמש שנים קדימה!...

 


כעת נבין מדוע מזכירה התורה שיתרו היה כהן מדין:

לומר לך, יתרו היה במצב כלכלי טוב, הוא לא בא להידבק בעם ישראל, כיון ששמע שלעם ישראל יש רכוש רב... (כל אחד יצא עם תשעים חמורים לובים... ובנוסף הקב"ה נתן להם ביזת מצרים ועוד ביזת הים ועָם ישראל מלא בכסף...)


הוא היה כהן מדין, ולכמרים שם לא חסר כסף, יש להם הכול בשפע, אז זאת הייתה גירות אמת ולכן התורה אומרת שהיה כֹהֵן מִדְיָן.



© כל הזכויות שמורות ל"דבר תורה" - שיעורי תורה | צור קשר | סליקה בכרטיס אשראי
‪Google+‬‏