בא- לזעזע את הגוף!

"שיחה לפרשת בא". שתי מצוות נצטי=וו ישראל ביציאתם ממצרים דם פסח ודם מילה. מדוע דווקא אלו? איך יתכן שלאחר שישחטו את הפסח, צריכים לצבור כוח, במקרה שהמצרים יבואו לתקוף, שיוכלו להשיב מלחמה, אמר להם הקב"ה – אתם תמולו עצמכם, ותהיו חסרי כוח... גם אם יבואו המצרים, שלא תוכלו להגיב... מתוך "שיחה של הרב ברוך רוזנבלום לפרשת בא"

לזעזע את הגוף


פרשת בֹא. היא הפרשה שבעצם, מתחילה את התורה... 


כך מביא רש"י בתחילת בראשית:

לא היה צריך להתחיל [את] התורה אלא (שמות יב ב) מהחודש הזה לכם...

וכותב  המהר"ל, שהמילה תורה, היא מלשון הוראה... 


התורה היא ספר הוראות,משל למה הדבר דומה:

כשאדם קונה מוצר חשמלי, אז יש לו הוראות שימוש, שמלמדות את האדם כיצד הוא יכל להשתמש באותו מוצר... 


הנמשל:

כך הקב"ה ברא עולם, ונתן לנו "ספר הוראות" , שמסביר כיצד משתמשים בעולם הזה...


ממילא, ההוראות הינם  613  המצוות הכתובות בתורה, ואם אלו ההוראות, אז התורה הייתה צריכה להתחיל מאלו ההוראות - (שמות יב, ב) מהחודש הזה לכם...


בפרשת השבוע שלנו, ישנם עשרים מצוות – אחד-עשר מצוות 'לא תעשה', ותשע מצוות 'עשה'... וגם שלושת המצוות שכבר נכתבו בספר בראשית – פרו ורבו, מילה וגיד הנשה... 


אומרים חז"ל – כל מצווה שמשה לא אמר אותה, אנחנו לא מקיימים אותה, שנאמר
(דברים לג, ד): תּוֹרָה צִוָּה לָנוּ מֹשֶׁה מוֹרָשָׁה קְהִלַּת יַעֲקֹב


כל מצווה משה צריך לצוות עליה... למשל ברית מילה, חוזרת התורה ומצווה עליה... בפרשת תזריע נאמר (
ויקרא יב, ג): וּבַיּוֹם הַשְּׁמִינִי יִמּוֹל בְּשַׂר עָרְלָתוֹ...
אז ממילא זו תחילת התורה, עפ"י מה שרש"י כותב שם.


בין המצוות הכתובות בפרשה הזו, ישנה מצווה של קרבן פסח, גם לגבי פסח מצרים, וגם לגבי פסח דורות, וישנה מצווה של מילה.


חז"ל מביאים, שמאז פטירתו של יוסף, הפסיקו האנשים במצרים, למול את עצמם, חוץ משבט לוי, ולכן לפני יציאת מצרים, נצטווה עם ישראל למול את עצמו, כי הלכה היא, שערל אסור בקרבן פסח.


אומר רש"י והיה לכם למשמרת:

היה ר' מתיא בן חרש אומר הרי הוא אומר (יחזקאל טז ח): ואעבור עליך ואראך והנה עתך עת דדים, הגיעה שבועה שנשבעתי לאברהם שאגאל את בניו ולא היו בידם מצוות להתעסק בהם כדי שיגאלו, שנאמר (שם ז) ואת ערום ועריה, ונתן להם שתי מצוות דם פסח ודם מילה, שמלו באותו הלילה, שנאמר (שם ו) מתבוססת בדמיך, בשני דמים, ואומר (זכריה ט יא) . גם את בדם בריתך שלחתי אסיריך מבור אין מים בו, ולפי שהיו שטופים בעבודה זרה אמר להם (פסוק כא) משכו וקחו לכם, משכו ידיכם מעבודה זרה וקחו לכם צאן של מצווה.


כל אחד שקורא את דברי רש"י הקדושים, שואל את עצמו:

למה בשביל להיגאל , צריכים שתי מצוות? ולמה דווקא דם פסח ודם מילה? למה דווקא מצוות שקשורות בדם?


החיד"א אומר:

שבגוף האדם ישנם רמ"ח איברים, כנגד רמ"ח מצוות 'עשה', ושס"ה גידים, כנגד שס"ה מצוות 'לא תעשה' שישנם בתורה.


כל איבר שאדם מקיים בו מצווה, האיבר מיתקן... וכשהוא עובר בו על מצוות 'לא תעשה', הגיד מתקלקל.


מבאר החיד"א:

שבשעה שאדם עובר על עבודה זרה, רח"ל, כל גופו מתקלקל... זאת לא עבירה, של תקלה באיבר אחד, או תקלה בגיד אחד... 

כל הגוף עבד עבודה זרה... זה קלקול של כל הגוף!


כדי לצאת מעבודה זרה, לא די בפעולה של מצווה אחת, כדי שתוציא אותך מזה... והיות ועם ישראל היו עובדי עבודה זרה במצרים, כפי שאמר עוזה השר של מצרים...


אומר החיד"א, כדי לצאת מזה, צריכים פעולה שמזעזעת את כל הגוף... מהי הפעולה?

דם פסח ודם מילה, מזעזעים את כל הגוף!


אומר החיד"א יסוד נפלא:
עם ישראל יוצא ממצרים, כשהוא הולך לשחוט את האלוהים של מצרים...


כשמשה רבינו שומע, שצריכים לשחוט קרבן פסח, אומר משה רבינו לקב"ה:
 "הֵן נִזְבַּח אֶת-תּוֹעֲבַת מִצְרַיִם לְעֵינֵיהֶם וְלֹא יִסְקְלֻֽנוּ?!"


אמר הקב"ה – לא יוצאים ממצרים, אם לא שוחטים את האלוהים שלהם! אתם עבדתם לשׂה במצרים, ועכשיו אתם צריכים לשחוט אותו, לעקור את העבודה זרה!

אבל מצד שני, יכולים לבוא המצרים ולתקוף אותם על כך... 

אז מה עושים?
צריכים לצבור כוח, במקרה שהמצרים יבואו לתקוף, שנוכל להשיב מלחמה...


אמר להם הקב"ה – אתם תמולו עצמכם, ותהיו חסרי כוח... גם אם יבואו המצרים, שלא תוכלו להגיב... 


מה יקרה כתוצאה מזה?


כל הגוף שלהם יהיה חלש, ושתי המצוות שקשורות בדם, יעקרו את העבודה זרה מקרבכם! 


לכן נצטווינו , דווקא על שתי המצות הללו ,דם פסח ודם מילה,  שמזעזעות את הגוף.



ר' יצחק אבוהב, בספרו מנורת המאור... כשהוא מדבר על מעלת עם ישראל בדרכם לקבל את התורה,  הוא כותב:


וּבָרוּר הוּא, שֶׁאֵין בָּאֻמּוֹת אֻמָּה רְאוּיָה לְקַבָּלַת הַתּוֹרָה אֶלָּא יִשְׂרָאֵל,  בְּנֵי אַבְרָהָם אוֹהֲבוֹ, כְּרוּתִים בִּבְרִית הַמִּילָה, מְלֻמָּדִין לְעַבְדוּת.


היסוד הזה, של ברית המילה, כהכנה ליציאת מצרים, הוא אחד היסודות הבסיסיים, כפי שחז"ל אומרים במדרש (תנחומא פרשת משפטים, אות ה'): 


לְעוֹלָם אִם אֵין אָדָם נִמּוֹל, אֵינוֹ יָכוֹל לִלְמֹד תּוֹרָה, שֶׁנֶּאֱמַר: מַגִּיד דְּבָרָיו לְיַעֲקֹב (תהלים קמז, יט), לְמִי שֶׁהוּא מָל כְּיַעֲקֹב, לֹא עָשָׂה כֵן לְכָל גּוֹי (תהלים קמז, כ), מִשּׁוּם שֶׁהֵם עֲרֵלִים.



© כל הזכויות שמורות ל"דבר תורה" - שיעורי תורה | צור קשר | סליקה בכרטיס אשראי
‪Google+‬‏