הדרכה פדגוגית- מטרות ויעדים בתפילה

"הדרכה פדגוגית תורנית בחינוך המיוחד". "ההבדל בין מטרות ליעדים". "אלו מטרות ויעדים יש בתפילה?". "דוגמאות למטרות ויעדים בנושא התפילה בחינוך המיוחד": צעדים פשוטים בבחירת המטרות בתפילה בכיתת החינוך המיוחד והדרך ליישומן על ידי יעדים ברורים הניתנים למשוב ובקרה...

מטרות ויעדים בתוכנית תפילה אישית


  ההבדל בין מטרות ליעדים

המטרות הם משהו כללי, הן מציבות את הרצון שלנו בנקודה שעלינו לשאוף ולהגיע אליה.

היעדים הם דרך הפעלה להגיע אל המטרות שהצבנו. לכל מטרה יהיו מספר יעדים שבמידה והתלמיד יעמוד בהם זה אומר שהמטרה הושגה.

 

לא כדאי להפריז במטרות אלא למקד אותן שיהיו ברי-השגה.

לדוגמה: לא נציב מטרה כמו: "התלמיד ידע את התפילה בעל פה" לילד עם בעיות זיכרון... כשם שלא נציב מטרה כמו: "התלמיד ידע את פירוש התפילה על בורייה" לילד המתקשה בקריאה... לא דיי שהוא עסוק עם הקריאה הייתכן שיבין במקביל את פירושה?!...

 

בבואנו להגדיר מטרות לתפילה יש לזכור שהן אינדיבידואליות לכל ילד. בפרט בכיתת החינוך המיוחד שכל ילד הוא עולם שלם בפני עצמו.

ישנם קווי כלליים בין הרצון ליצור דרך של תפילה ולהקנות הרגלי תפילה לא רק בכיתה. אך עם זאת אין תוכנית אחת זהה לחברתה למעט מקרים מיוחדים בהן יש דמיון של 100 אחוז בין לילד לחברו...

 

מיקום התלמיד בכיתה בזמן התפילה

למשל, אינה דומה מטרה של מיקום התפילה בין ילד בריא לילד נכה היושב בכיסא גלגלים.

 

דוגמה למטרת מיקום בתפילה:

?     הילד יזהה את מקומו וייגש אליו באופן עצמאי

 

חלק מהיעדים לילד רגיל יכולים להיות:

?     הילד יזהה את מקומו על פי תמונתו האישית או צבע מסוים שבחר.

?     הילד יוודא שהכיסא אכן שלו על פי סימון שנקבע מראש.

 

בשונה ממנו, לילד נכה בכיסא גלגלים יהיו יעדים שונים:

לא נבקש מילד נכה לזהות את הכיסא אם הוא מגיע איתו מהבית... אבל בהחלט נפלס לו דרך ונבקשו לזהות את השולחן

לדוגמה:

?     הילד ייסע אל מקומו על פי סימן דרך המופיע על הרצפה.

?     הילד יוודא שהשולחן שייך לו על פי תמונה אישית או צבע שבחר.

 

הסידור

סידור התפילה או המקור לקטעי התפילה חייבים אף הם להיות מותאמים בהתאם לרמת הילד ומגבלותיו.

אינו דומה ילד בעל דיסלקציה וקשיים בקריאה או ראיה לילד עם בעיות נוירולוגיות.

גם כאן יש קווים משותפים – לשניהם המטרה זהה אך היעדים להשגתה שונים.


דוגמאות למטרות הקשורות לסידור התפילה:

?     הילד יתפלל מתוך הסידור

?     התלמיד יזהה את הקטעים בסידור ומיקומם ביחס לתפילה

 

היעדים יכולים להיות:

?     התלמיד יאתר טקסטים על פי מילה פותחת (ניתן להגדילה/להדגישה על מנת להקל...)

?     התלמיד יזהה היכן הכיתה נמצאת על פי המנגינה (ניתן להגדיר מנגינה לכל קטע על מנת להקל...)


© כל הזכויות שמורות ל"דבר תורה" - שיעורי תורה | צור קשר | סליקה בכרטיס אשראי
‪Google+‬‏