הדרכה חינוך מיוחד- תפקיד המורה בהכנה לתפילה

"הדרכה פדגוגית לתפילה בחינוך מיוחד". במה שונה תפקידו של המורה בזמן התפילה בכיתת החינוך המיוחד? מהן ההכנות הנדרשות לקיום אקלים מיטבי בזמן התפילה בכיתת חינוך מיוחד?. ראיון עם "הרב שלמה קזיוף" – תואר ראשון בחינוך מיוחד ותואר שני במינהל מערכות חינוך ומדיניות ציבורית מאוניברסיטת בר-אילן, ישראל. הוכשר כמדריך פדגוגי במכון מופ"ת. עיסוקו העיקרי: מדריך פדגוגי בכיר, מרצה לפדגוגיה תורנית וניהול מערכות חינוך. משמש כמרכז הדרכה פדגוגית במכללה להכשרת מורים וכקצין ביקור סדיר בעיריית תל-אביב יפו.

תפקיד המורה בהכנה לתפילה בכיתת החינוך המיוחד

ראיון עם הרב "שלמה קזיוף" - חלק ב' - המשך שנת תשס"ו


במה שונה תפקידו של המורה בזמן התפילה בכיתת החינוך המיוחד?

בשונה מתפילה בכיתה רגילה, בה התלמידים בעלי יכולת הטרוגנית (או ממוצעת עד כמה שניתן...). בכיתת החינוך המיוחד קצוות היכולת רחוקות זו מזו וספק אם יש תלמיד בעל יכולות דומות לחברו.

השוני בא לידי ביטוי הן ביכולת עצמה והן בתרגום היכולת לעשייה בפועל.

לדוגמה:

ילד היפר-אקטיבי תפילתו צריכה להיבנות באופן שונה מילד הסובל מדיסלקציה שהקריאה היא משא כבד עבורו.


לכן בכיתת החינוך המיוחד יש לבנות תת"א (=תוכנית תפילה אישית) בדומה לתכניות הלימודים האישיות שהם מקבלים.


המטרות אומנם זהות אך היישום צריך להיבנות בהתאם ליכולות הילד וליצירת חוויה נעימה שתיצור תשוקה עתידית לתפילה גם שלא במסגרת הבית-ספרית.


לא הכמות היא זו שקובעת אלא האיכות! "טוב מעט בכוונה מהרבות שלא בכוונה" ובפרט אם הדבר יביא לידי זלזול – אז המטרה הוחמצה...

 

כיצד אם כן על המורה להתכונן לתפילה בכיתת חינוך מיוחד?

אמנה מספר פרמטרים שיכולים להוות משקל חשוב ביצירת אווירה מיטבית לתפילה עבור ילדים בכלל וילדי החינוך המיוחד בפרט:


1.      מיקום – על המורה לבחור עבור התלמיד מקום ראוי לתפילה שיסיח את דעתו כמה שפחות. ילדים עם מוסחות יתר נעדיף להצמידם ללוח ירוק בפינת הכיתה, ילדים עם בעיות שמיעה – ליד החזן. בעלי רגישות יתר לאור – להרחיקם מחלון וממוקד התאורה, אלו בעלי הפרעת קשב – נקרבם לקדמת הכיתה ולבעיות ריכוז – הרחקה מדלת הכיתה תהווה פתרון מעולה...

לא מן הנמנע להתייעץ עם הילד היכן הוא בוחר לשבת, כמובן שמילוי בקשתו יידרש לעמידה במבחן התוצאה.


2.        הסידור – חלק מהדרישה הבסיסית היא להתפלל מתוך הסידור, אך האם הסידור מתאים לילד?! יש להיערך לכך מבעוד מועד. לילד עם בעיות ראיה ניתן סידור עם אותיות מאירות עיניים, לילד עם בעיות קשב וריכוז נעדיף לתת סידור מתומצת עם הדפים הרלוונטיים לאותה תפילה (דפים מרובים עלולים לייאש אותו...). לילד עם בעיות דיסלקציה נדפיס דפים עם הפונט (=צורת וסוג האותיות המועדף עליו), לאחרים יתכן ומרווח גדול בין השורות יקל על מלאכת הקריאה... לילדים עם בעיות ריכוז נוותר על סידורים עם תמונות או בעלי כריכה מפוארת, חיה ומלאת צבעים...

ברוב המקרים של דחייה מהתפילה הסידור הוא בין הגורמים המשמעותיים לכך

 

3.      ידע מקדים – לילדים חייב להיות ידע מקדים בכל הקשור למתי עליהם לעמוד ובאילו קטעים צריך לשבת. אלו קטעים נאמרים בלחש, מהן קטעי הסולו של החזן והיכן כולם שרים ביחד.


ילדים אלו, לרוב אינם מבצעים קישור בין הקימה של כולם לקטע בו הם נמצאים. מה שקורה שכשולם נעמדים הם בטוחים שנכנס מישהו שבשלו יש לעמוד. הם יתורו אחר פתח הדלת לראות מי הזר שנכנס ושיבחינו שהדלת סגורה, יחפשו הם לראות מה נשתנה? האם המורה יצא, אולי המנהל מסתובב בכיתה או שבכלל כולם 'עמדו סתם'...

תהליך כזה יכול לגזול מהילד בין 2-4 דקות המהווים בין 10-20 אחוז מזמן התפילה...

 

4.      זמן התפילה – יש לקבוע זמן ברור ומוגדר לכל תפילה בהלימה ליכולת הריכוז של התלמידים. כדאי להתחיל בזמן קצר ולהעלות על פי יכולת התלמידים. היה ויחס המסוגלים (-בעלי יכולת שהות ארוכה יותר) - הוא גדול, ניתן לקצר לאחרים את התפילה ולהפעיל את אלו שאינם יכולים לקחת חלק במטלות בתוך הכיתה כהכנה ללימוד (חלוקת ספרים, מחיקת הלוח, כתיבת תאריך ואמירת הלכה יומית).

 

ההכנה היא קריטית ליצירת אווירה של תפילה, להקלה על העומס ולהפיכת התפילה למשהו נגיש, אפשרי ולא מתסכל.


כעת יש לעבוד עם כל ילד בנפרד על היכולת שלו אל מול תכנית התפילה האישית.


© כל הזכויות שמורות ל"דבר תורה" - שיעורי תורה | צור קשר | סליקה בכרטיס אשראי
‪Google+‬‏