הדרכה פדגוגית- תפקיד המורה בזמן התפילה

"מה על המורה לעשות בזמן התפילה?". מהן המטרות העיקריות שעל המורה לתת את הדעת בזמן התפילה בכיתה?. לאלו הכנות נדרש המורה לפני התפילה? מורה שלוקח אחריות על התפילה של התלמיד – הופך את התפילה מצורך של התלמיד לצורך של המורה... האחריות הייתה ונשארת של התלמיד אנחנו רק מכוונים ומסבירים: מהי תפילה נאותה...

תפקיד המורה בזמן התפילה 

ראיון עם הרב שלמה קזיוף - חלק ב' שנת תשס"ו


מהו תפקידו של המורה בזמן התפילה?

למורה חלק חשוב במערך התפילה בבית הספר בכלל ובכיתה בפרט.

לתפילה בכיתה יש מספר מטרות שהמורה צריך לשאוף לקיומן שהשתיים העיקריות הן:

1.      לטפח חוויה נעימה שתיצור תשוקה עתידית גם שלא במסגרת הבית-ספרית.

2.      להקנות הרגלי תפילה שיהוו הכנה לתפילה בציבור ובבית הכנסת.

 

אין ספק שקשה ליצור חוויה איכותית ומשפיעה (בפרט בשעה הראשונה שלילדים יש הרבה מה לספר על אמש...) אבל אם המטרות לנגד עינו של המורה אזי יישא הוא פרי. שהרי בריא לנו, שיום הלימודים בדרך כלל יקבע על פי התנהלות התפילה באותו הבוקר.

על מנת ליצור אווירת רצינות, על המורה להיערך בהתאם מבעוד מועד:

כיתה מאורגנת ומסודרת – ניתן למנות תורנים

לדאוג שלכל ילד יש סידור – ניתן למנות תורנים

מינוי חזן על פי רשימה ברורה וידועה ושיתייצב במקומו.

לוודא שלכולם יש את אותו הסידור או לחלופין שכולם יודעים היכן מתחילים ומהו המיקום בסידורים שלהם.

שיח מקדים של שתי דקות על חשיבות התפילה והציפיות של המורה על התנהלותה.

הפקת לקחים מתפילה קודמת ויישום שינויים בתפילה הנוכחית.

התחלת התפילה בזמן.

 

החל מרגע התחלת התפילה על המורה להיות כל כולו עם התלמידים (הוא לא מתעסק עם שום דבר: לא עם תלמידים מאחרים, לא עם מורים אחרים ואף לא עם מערכי שיעור...). עליו לעודד, לחזק, לסייע ולמקם את מי שצריך.

 

המורה הוא לא שוטר! יש להבחין בין הארה להערה. התפילה היא שיח בין התלמיד לבורא עולם – אין למורה רשות לשפוט את התנהלות השיח, אלא עליו להאיר את עיני הילד איך התפילה שלו נראית בעיני ה'. כיצד הורו לנו חז"ל לנהוג במקרים כאלה...

 

מורה שלוקח אחריות על התפילה של התלמיד – הופך את התפילה מצורך של התלמיד לצורך של המורה...  

האחריות הייתה ונשארת של התלמיד אנחנו רק מכוונים ומסבירים: מהי תפילה נאותה...

 

במידה ויש בעיה כוללת יש לעצור את התפילה ולהסביר מה המשמעות של הטעות או הבעיה. התלמידים לא יודעים לעשות את החישוב הזה בעצמם...

 

ככלל בבעיות משמעת בתפילה יש להתייחס לצורת התפילה והשליליות שהיא יוצרת בעיני המביט מהצד ולא  להתייחס למתפלל עצמו.


המורכבות של התפילה בחינוך המיוחד יוצרת מחויבות גדולה של המורה והכנה גדולה שבעתים


הרב "שלמה קזיוף" – תואר ראשון בחינוך מיוחד ותואר שני במנהל מערכות חינוך ומדיניות ציבורית מאוניברסיטת בר-אילן, ישראל. הוכשר כמדריך פדגוגי במכון מופ"ת.

עיסוקו העיקרי: מדריך פדגוגי בכיר, מרצה לפדגוגיה תורנית וניהול מערכות חינוך. משמש כמרכז הדרכה פדגוגית במכללה להכשרת מורים וכקצין ביקור סדיר בעיריית תל-אביב יפו. 


לחץ כאן להמשך...


© כל הזכויות שמורות ל"דבר תורה" - שיעורי תורה | צור קשר | סליקה בכרטיס אשראי
‪Google+‬‏