ההיבט ההלכתי בחינוך המיוחד

"מהו גדר חיוב לימוד תורה לילד בחינוך המיוחד?" ישנה חובה ללמוד תורה אך מה הדין במקרה שמדובר בילד המוגדר כחינוך מיוחד?. מי הסמכות ההלכתית המגדירה האם לפטור אותו ממצוות לימוד תורה/תפילה או לחייבו כילד רגיל? החשיבות בהצגת השאלה ההלכתית כדבעי...

ההיבט ההלכתי בחינוך המיוחד

בחינוך המיוחד ההלכה צריכה הסתכלות שונה ומיוחדת. הרבה פעמים שההלכות

בשולחן ערוך אינם רלוונטיות לתלמידי החינוך המיוחד.

כשם שהלכות שבת אינם חלים ואין להם מקום בחדר טראומה - טיפול נמרץ בבתי חולים כיוון שיש שם פיקוח נפש וודאי!


נביא דוגמה:

אין מצווה להניח תפילין לילד שאיננו מסוגל לשמור ניקיון גופו!

ובוודאי שלא ללמד ילד עם שיתוק מוחין לקרוא בתורה, בזמן שהוא פטור מזה לגמרי!

או לחלופין להכריח ילד בעל קשיים בקשב וריכוז, להתפלל את כל התפילה. 


הבעיה גדלה עוד יותר שהילד בעקבות הדרישה - שהיא בלתי אפשרית מבחינתו, מגיע לשנאה ולדחייה מהתפילה והלימוד. וזאת מכיוון שהורים ומורים

מנסים בכוח רב לשמר הלכות שאינן רלוונטיות לאותה אוכלוסיה של תלמידים!


העיקרון פשוט:

אנו לומדים "תורת חיים" ורבים לומדים רק סעיפים מן ההלכה המקוצרת. ולא מעמיקים בה בצורה יסודית ואמתית ובפרט שמדברים על תלמידי החינוך המיוחד.


תפקיד המורה:

תפקידו של המורה בחינוך המיוחד לקחת פיקוד ולפסוק את ההלכות לא רק בגלל שזה תפקידו, אלא מכיוון שההורים רואים בו דמות הלכתית סמכותית ומצפים ממנו לפסוק להם את ההלכה.


היום יש בעיה שהדור הוא בבחינת 'שאינו יודע לשאול'

הם שואלים שאלה אחת ומתכוונים למשהו אחר, אינם מציגים את השאלה כהוויתא

ומסלפים את המציאות בהתאם לתפיסתם.


בדיחה שתמחיש זאת:

שני חברים ישבו ללמוד חברותא בהיכל הישיבה. לאחר כמה דקות רצו לעשן והוחלט שאחד החברים יבקש רשות מהרב. הוא ניגש לרב ושאל: "סליחה הרב האם אני יכול לעשן במהלך הלימוד?"

הרב הזדעזע: "חצוף!!! באת ללמוד או באת לעשן?! - גש מיד להמשיך ללמוד!". הוא חזר לחברו ובישר לו שהרב מסרב בכל תוקף. 

החבר צחק עליו ואמר לו: "ככה שואלים?! שים לב איך עושים זאת בצורה מקצועית"...

כשהרב ניגש לשולחן בו למדו שאל התלמיד בתמימות: "הרב חשבתי לעצמי, האם יהיה מותר ללמוד תורה בזמן שאני מעשן?" השיב הרב, תוך שהוא זורח מאושר על השאלה: "בוודאי חביבי - ככה מנצלים את הזמן!"...

 

לסיכום:

אין מצווה שהיא תמיד מצווה! כשם שאין 'עבירה שהיא תמיד עבירה!

ולכן יש ללמוד את הדברים ביסודיות, לשאול רב המבין ומתמצא בבעיות של ילדי החינוך המיוחד ובלקויות השונות.

 להציג את הנתונים כמות שהם עם הספיקות וההתלבטויות כיון שכל נתון נוסף בהלכה, יכול לשנות את כל התשובה...


© כל הזכויות שמורות ל"דבר תורה" - שיעורי תורה | צור קשר | סליקה בכרטיס אשראי
‪Google+‬‏