ויגש- אחדות תביא גאולה!

"שיחה לפרשת ויגש" מהו היסוד של הגאולה? מה היה מיוחד ביוסף שיעקב מבקש ללכת ולראות אותו?! "וַיַּרְא אֶת הָעֲגָלוֹת אֲשֶׁר שָׁלַח יוֹסֵף לָשֵׂאת אֹתוֹ וַתְּחִי רוּחַ יַעֲקֹב אֲבִיהֶם" מה מיוחד בעגלות הללו ומה הקשר לעגלה ערופה?!קטע משיחתו של הרב ברוך רוזנבלום שליט"א

אחדות תביא גאולה!


"וַיַּרְא אֶת הָעֲגָלוֹת אֲשֶׁר שָׁלַח יוֹסֵף לָשֵׂאת אֹתוֹ וַתְּחִי רוּחַ יַעֲקֹב אֲבִיהֶם"


הזוהר הקדוש כותב: וכמה עגלות היו? ועונה שש עגלות.


למה דווקא שש?


אומרים חז"ל ששאלו את כל חכמי הדרום ולא ידעו לענות פשט על הפסוקים:

"וַיַּרְא אֶת הָעֲגָלוֹת אֲשֶׁר שָׁלַח יוֹסֵף לָשֵׂאת אֹתוֹ וַתְּחִי רוּחַ יַעֲקֹב אֲבִיהֶם. וַיֹּאמֶר יִשְׂרָאֵל רַב עוֹד יוֹסֵף בְּנִי חָי אֵלְכָה וְאֶרְאֶנּוּ בְּטֶרֶם אָמוּת. וַיִּסַּע יִשְׂרָאֵל וְכָל אֲשֶׁר לוֹ וַיָּבֹא בְּאֵרָה שָּׁבַע וַיִּזְבַּח זְבָחִים לֵאלֹהֵי אָבִיו יִצְחָק. וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים לְיִשְׂרָאֵל בְּמַרְאֹת הַלַּיְלָה וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב יַעֲקֹב וַיֹּאמֶר הִנֵּנִי. וַיֹּאמֶר אָנֹכִי הָאֵל אֱלֹהֵי אָבִיךָ אַל תִּירָא מֵרְדָה מִצְרַיְמָה כִּי לְגוֹי גָּדוֹל אֲשִׂימְךָ שָׁם. אָנֹכִי אֵרֵד עִמְּךָ מִצְרַיְמָה וְאָנֹכִי אַעַלְךָ גַם עָלֹה וְיוֹסֵף יָשִׁית יָדוֹ עַל עֵינֶיךָ. וַיָּקָם יַעֲקֹב מִבְּאֵר שָׁבַע וַיִּשְׂאוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת יַעֲקֹב אֲבִיהֶם וְאֶת טַפָּם וְאֶת נְשֵׁיהֶם בָּעֲגָלוֹת אֲשֶׁר שָׁלַח פַּרְעֹה לָשֵׂאת אֹתוֹ"


כל הדרך מחברון לבאר שבע הוא נסע עם העגלה שלו, הגיעו לבאר שבע שם הוא שׂם את כל העגלות ששלח לו יוסף. לא מובן לשם מה עשה יעקב את כל הדרך הזאת?!


המדרש שואל על הפסוק:
"וַיִּסַּע יִשְׂרָאֵל וְכָל אֲשֶׁר לוֹ וַיָּבֹא בְּאֵרָה שָּׁבַע וַיִּזְבַּח זְבָחִים לֵאלֹהֵי אָבִיו יִצְחָק"


א. למה נוסע יעקב לבאר שבע -  אתה נמצא בחברון, תקריב קרבנות בחברון!

ב. הוא בא לבאר שבע הוא מקריב קורבנות לאלוקי אביו יצחק למה לא לאברהם?


וַיִּזְבַּח זְבָחִים לֵאלֹהֵי אָבִיו יִצְחָק (בראשית מו, א), אָמַר רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן לֵוִי חָזַרְתִּי עַל כָּל בַּעֲלֵי אַגָּדָה שֶׁבַּדָּרוֹם שֶׁיֹּאמְרוּ לִי פָּסוּק זֶה וְלֹא אָמְרוּ לִי עַד שֶׁעָמַדְתִּי עִם יְהוּדָה בֶּן פְּדָיָה בֶּן אֲחוֹתוֹ שֶׁל בֶּן הַקַּפָּר, וְאָמַר לִי הָרַב וְהַתַּלְמִיד שֶׁהָיוּ מְהַלְּכִין בַּדֶּרֶךְ, בִּתְּחִלָּה שׁוֹאֲלִים בִּשְׁלוֹם הַתַּלְמִיד וְאַחַר כָּךְ שׁוֹאֲלִים בִּשְׁלוֹם הָרַב.


מבאר הרב ברוך רוזנבלום:

"וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב אֱלֹהֵי אָבִי אַבְרָהָם וֵאלֹהֵי אָבִי יִצְחָק ה' הָאֹמֵר אֵלַי שׁוּב לְאַרְצְךָ וּלְמוֹלַדְתְּךָ וְאֵיטִיבָה עִמָּךְ"(בראשית לב,י')


המדרש עונה תירוץ שמביא רש"י: "עַד שֶׁעָמַדְתִּי עִם יְהוּדָה בֶּן פְּדָיָה בֶּן אֲחוֹתוֹ שֶׁל בֶּן הַקַּפָּר, וְאָמַר לִי הָרַב וְהַתַּלְמִיד שֶׁהָיוּ מְהַלְּכִין בַּדֶּרֶךְ, בִּתְּחִלָּה שׁוֹאֲלִים בִּשְׁלוֹם הַתַּלְמִיד וְאַחַר כָּךְ שׁוֹאֲלִים בִּשְׁלוֹם הָרַב".


אָמַר רַב הוּנָא כַּד אֲתָא רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן לֵוִי לִטְבֶרְיָה שְׁאֵלֵיהּ לְרַבִּי יוֹחָנָן וּלְרֵישׁ לָקִישׁ, רַבִּי יוֹחָנָן אָמַר שֶׁחַיָּב אָדָם בִּכְבוֹד אָבִיו יוֹתֵר מִכְּבוֹד זְקֵנוֹ, וְרֵישׁ לָקִישׁ אָמַר עַל בְּרִית הַשְּׁבָטִים הִקְרִיב"


אם על פי השיטה שסוברת שכל מה שרצה לראות זה עגלה ערופה,  אז מה הוא רואה בעגלות? היה לו לשלוח עגלה אחת  ולשׂים אותה מקדימה. הוא שולח לו שש עָגלות לא עֶגלות, איך לומדים מעָגלה עניין של עֶגלה ערופה?! (דעת זקנים מבעלי התוספות)


בא כאן הרב רוזנבלום ואומר פשט נפלא שמובא במדרש: 

כתוב בתורה בפרשת נשׂא: "וַיָּבִיאוּ אֶת קָרְבָּנָם לִפְנֵי ה' שֵׁשׁ עֶגְלֹת צָב וּשְׁנֵי עָשָׂר בָּקָר עֲגָלָה עַל שְׁנֵי הַנְּשִׂאִים וְשׁוֹר לְאֶחָד וַיַּקְרִיבוּ אוֹתָם לִפְנֵי הַמִּשְׁכָּן" (פר' נשא ,ז, ג').


מבאר רש"י: 

שלח יוסף הצדיק ליעקב  שש עגלות כנגד שש עגלות צב שהביאו הנשיאים כדי לקחת את המשכן.


'הדעת זקנים מבעלי התוספות':  

כשיעקב נפרד מיוסף הצדיק  "... לֶךְ נָא רְאֵה אֶת שְׁלוֹם אַחֶיךָ וְאֶת שְׁלוֹם הַצֹּאן..." הם שניהם היו בבאר שבע, יעקב מלווה את יוסף עד חברון. 


אבל נשאלת השאלה: 

מה יעקב עשה בבאר שבע, שעיר מגוריו היא חברון?


אומרים חז"ל ירד יעקב כדי לטעת ארזים בבאר שבע, כתוב בפסוק (בראשית כ"א,ל"ג): "וַיִּטַּע אֶשֶׁל בִּבְאֵר שָׁבַע וַיִּקְרָא שָׁם בְּשֵׁם ה' אֵל עוֹלָם", אשל זה ארזים.

בא יעקב אבינו ונטע בסמיכות לארזים של אברהם מטע של ארזים.


-מגיע יוסף ורואה, ומיד שואל אותו: "אבא מה אתה עושה?" 

-אמר לו יעקב: "אני נוטע ארזים"


-שאל אותו יוסף: "לְמה?" 


-אמר לו יעקב: "עתיד הקב"ה לצוות את בני ישראל במדבר לעשות משכן  והמשכן עשוי מקרשים שעשויים מעצי שיטים, ומהיכן יהיו להם עצי שיטים?! 

אני הולך לארז שנטע אברהם אבינו  ואני נוטע עוד ארזים שבני ישראל יצאו למדבר, למצרים לגלות ייקחו איתם את הארזים האלה וישתלו אותם במצרים".


-שואל יוסף: "בעוד 210 שנים הארזים הללו יגיעו לגובה 'לב' אמה = שישה עשר מטר, איך הם ייקחו אותם?!" 


-אמר לו יעקב: "בני, הנשיאים עתידים להביא איתם שש עגלות צב ועליהם ישימו את הקרשים..."


 ובזה נפרדו יעקב ויוסף.


יוצא אם כן, שהמילים שמהם נפרד יעקב מיוסף היו על שש עגלות צב.


אם כן מובן מה שהזוהר הקדוש אומר: "... וַיַּרְא אֶת הָעֲגָלוֹת אֲשֶׁר שָׁלַח יוֹסֵף לָשֵׂאת אֹתוֹ..."

איזה עגלות? שש עגלות צב שעתידים הנשיאים לשים עליהם את הקרשים.


שלח יוסף ליעקב, אמר לו אבא, אתה זוכר את הפרשה שנפרדנו? שש עגלות צב! רָאָה את שש עגלות הצב "...וַתְּחִי רוּחַ יַעֲקֹב אֲבִיהֶם".


נסכם עד כאן:

לא עֶגלה מלשון עגלה ערופה אלא עֲגלות כנגד שש עגלות צב שעתידים להוביל את קרשי המשכן.


אומרת התורה בפרשת תרומה (שמות כ"ו,טו): 

"ועשית את הַקרשים למשכן עצי שטים עומדים" 


מבאר רש"י: 

המקום היחיד שכתוב בה' הידיעה זה כאן בקרשים – הַקרשים המיוחדים שהביא יעקב אבינו למצרים, אמר להם לפני שתצאו ממצרים תכרתו את הארזים ושאו אותם על שש עגלות צב כי עתיד הקב"ה לצוות אתכם לבנות משכן.


שואל ה'ספורנו' בפרשת נשׂא: 

למה שור מביא כל נשיא בנפרד, ואילו עגלה מביאים שני נשיאים ביחד?


והוא משיב:

עגלה לשני נשיאים לאות אהבה/אחדות ביניהם וברגע שהם מאוחדים יהיה ראוי שתשרה שכינה ביניהם כאומרו:  'ויהי  בישורון מלך בהתאסף ראשי עם יחד שבטי ישראל'


שואל ה'מאור שבתורה' את אותה שאלה: 

למה שור מביא כל נשיא בנפרד, ואילו עגלה מביאים שני נשיאים ביחד?


והוא משיב:

כל זמן שהמשכן עומד על תילו יש השראת שכינה, כשהמשכן מפורק איך תדע שיש אחדות בעם ישראל? איך תדע שיש השראת שכינה?
אם יש שתי נשיאים ביחד נושאים עגלה אחת תדע שהם מאוחדים! כשהמשכן מפורק הסימן לאחדות הוא – ששני נשיאים לוקחים ביחד עגלה אחת.

 

 מה זה ברית השבטים? 

חז"ל מגלים לנו (כך מביא ריש לקיש במדרש שפתחנו), הלך יעקב לבאר שבע כדי להקריב קורבנות לאלוקי אביו יצחק.


שאלנו בהתחלה למה יעקב נסע לבאר-שבע להקריב קרבנות, הרי היה יכול להקריבם בחברון?


עפ"י זה התשובה פשוטה מאוד:

הוא לא יורד לבאר שבע רק להקריב קרבנות, אלא כדי לקחת את הארזים, כיון שהוא אמר ליוסף עוד שהוא נטע אותם, אבל יעקב לא היה בטוח שהקב"ה ייתן לו רשות ללכת לבאר שבע. 


ברגע שנגלה אליו הקב"ה הוא קיבל רשות ומיד לוקח את כל הדברים שלו ומעמיס על העגלות של פרעה, אם לא הייתה ניתנת לו רשות היה אסור לו להשתמש בעגלות של פרעה. מתי מותר להשתמש? מתי שהקב"ה מתיר לך לרדת למצרים.


אומרת התורה: "וַיַּרְא אֶת הָעֲגָלוֹת אֲשֶׁר שָׁלַח יוֹסֵף לָשֵׂאת אוֹתוֹ.." מתי? אחרי שהיה בבאר שבע.


יעקב יורד לבאר שבע - זובח זבחים שנאמר "ויזבח זבחים לאלוקי אביו יצחק.."


אומר המדרש אמר ריש לקיש על ברית השבטים (ברש"י בקצרה וברד"ל בהרחבה)


רש"י - הקריב לאלוקי אביו יצחק ומהו ברית השבטים?
 

אומר רש"י על המדרש- כתוב בספרי: "וזכרתי להם ברית ראשונים" – אומרים חז"ל זה ברית השבטים , כיון שראה שכל השבטים שלמים וקיימים הביא קרבן על ברית השבטים.
ולפי שיצחק ברכו בברכה זאת (יצחק ברך אותו בסוף פרשת תולדות "והיית לקהל עמים" אומר התרגום לשנים עשר שבטים, מבטיח לו יצחק – יצאו ממך שנים-עשר שבטים) – אומר יעקב, יצחק אבי ברך אותי שיצאו ממני שנים-עשר שבטים אלך ואקריב 
את הקרבנות באותו מקום שברך אותי, והיכן ברך אותו? "וַיֵּצֵא יַעֲקֹב מִבְּאֵר שָׁבַע וַיֵּלֶךְ חָרָנָה".


נתקדם שלב נוסף:

הרד"ל שולח למדרש אחר, המדרש מופיע ברגע שיוסף איננו.
ברגע שיוסף איננו כתוב בתנחומא פר' וישב  - ברגע שיוסף לא חזר כולם באו לנחם את יעקב "וימאן להתנחם", אמר יעקב: "נפרצה ברית השבטים. כמה יגעתי להעמיד שנים-עשר שבטים רואה אני, מאחר שיוסף הלך, פסקה הברית, כל מעשיו של הקב"ה כנגד י"ב שבטים  - י"ב מזלות , י"ב שעות ביום , י"ב שעות בלילה, י"ב אבנים שהיה אהרון לובש... עכשיו הלך יוסף, נפרצה ברית השבטים".

כדי להבין מה כתוב כאן, צריך לקרוא תנא דבי אליהו ( פרק ה' אות יב'):

 וכשיצא יעקב מבית אביו ללכת לבית לבן  באה שכינה ועמדה מולו משיבה ואמרה לו: "בני שָׂא עינך השמימה ראה שתיים עשרה מזלות וכוכבים ברקיע דע לך שתים עשר שעות ביום ושתים עשרה שעות בלילה כנגד שתים עשר שבטים שאני מוציא ממך"


כשבאו ואמרו ליעקב יוסף מת אמר, זהו אין לי מה לעשות פגמתי בשליחות שנתן לי הקב"ה בעולם הזה!.
(אפשר להקשות הרי אתה יכל להתחתן ולהוליד עוד ילד וזה יכסה את החסר?!התשובה לכך שהוא לא יכל להתחתן כיון שהבטיח ללבן שהוא לא לוקח יותר נשים).


והנה רק יוסף חסר, פתאום נגמר האוכל, האחים יורדים למצרים, חוזרים חזרה ליעקב וגם שמעון איננו, מבקשים לרדת חזרה עם בנימין ביחד אומר יעקב עכשיו גם מנין לא יהיה יוסף איננו, עכשיו שמעון גם איננו וגם את בנימין אתם רוצים לקחת? "עלי היו כולנה"...


אומר יעקב: "אם מנין שבטים לא יהיה לי, אז אם כך גמרתי את התפקיד שלי!"


ברגע שהאחים חוזרים ממצרים ואומרים לו "עוד יוסף חי" הוא מלך במצרים, הוא רואה את בנימין שחזר בשלום, רואה את שמעון שחזר בשלום יש לו בחזרה את שנים עשר השבטים -הוא הולך מיד לבאר שבע למקום שבו נגלה לו הקב"ה ואמר לו תראה בשמים שנים-עשר מזלות שתים-עשר שעות ביום, שתים-עשר שעות בלילה כנגד שנים-עשר שבטים.


אז יורד יעקב לבאר שבע לא רק כדי לקחת את הארזים, יורד גם כדי לזבוח זבחים לאלוקי  אביו יצחק כי הוא הבטיח לו "ויתן לך את ברכת אברהם  לך ולזרעך איתך" אברהם התברך "הַבֶּט נָא הַשָּׁמַיְמָה וּסְפֹר הַכּוֹכָבִים אִם תּוּכַל לִסְפֹּר אֹתָם וַיֹּאמֶר לוֹ כֹּה יִהְיֶה זַרְעֶךָ.." בשמים יש שתים-עשרה מזלות לך יהיו שנים-עשר שבטים.


אם ככה נוכל להבין מדוע ירד לבאר שבע – כדי להקריב קרבנות על ברית השבטים שנפרצה.


כשראה יעקב את העגלות ותחי רוח יעקב אביהם אומרת התורה אמר יעקב: "רַב עוֹד יוֹסֵף בְּנִי חָי אֵלְכָה וְאֶרְאֶנּוּ בְּטֶרֶם אָמוּת" 


אומרים חז"ל במדרש: 

"רב עוד יוסף" – רב כוחו של יוסף ממני  למה? שאני שאלתי שאלות על הקב"ה והוא מעולם לא שאל.

ברגע שאמרו לי שצריך להוריד את בנימין אמרתי לאחים "לָמָה הֲרֵעֹתֶם לִי לְהַגִּיד לָאִישׁ הַעוֹד לָכֶם אָח" אומרים חז"ל מעולם לא דיבר יעקב אבינו דברים של בטלה חוץ מהמשפט הזה.


אמר יעקב למה כל ההסתר פנים הזה, אמר לו הקב"ה הסתר פנים?! אני עוסק להמליך את בנך למלך ואתה אומר: "לָמָה הֲרֵעֹתֶם לִי?!"...


אומר יעקב רב כוחו של יוסף ממני – עשרים ושתים שנה מתוכם שתים-עשרה בכלא אחרי כל מה שהאחים עושים לו, מעולם לא שאל: "למה נסתרה דרכי?!", כל דבר הוא קיבל באהבה.


מבאר הספר 'המאור שבתורה': 

יעקב הִתפעל משש עגלות צב. אמר יעקב אבינו: "אחרי כל מה שהאחים עשו לו הוא עוד שולח שש עגלות צב?!"


מבאר 'הספורנו' העגלות צב מלמדות אותנו על אחדות.


אומר יוסף ליעקב, אבא אין לי שום טענה כלפי האחים אני נישאר מאוחד איתם!

אומר יעקב: אם אחרי מה שעשו לו האחים, הוא עוד שולח להם שש עגלות צב? "רַב עוֹד יוֹסֵף.." - הכוח שלו יותר חזק ממני!.


אם אלה הדברים נוכל להבין  מה שכותב 'המאור שבתורה' בפרשת ויחי: 

יעקב אבינו פחד, יורדים למצרים מי יודע מה יהיה?, יוסף הצדיק שולח שש עגלות צב להראות כמה אנחנו מאוחדים, בפרשת 'ויחי' כתוב "וַיִּקְרָא יַעֲקֹב אֶל בָּנָיו וַיֹּאמֶר הֵאָסְפוּ וְאַגִּידָה לָכֶם אֵת אֲשֶׁר יִקְרָא אֶתְכֶם בְּאַחֲרִית הַיָּמִים"


אומר המדרש אמר להם 'האספו', ביקש יעקב לגלות את הקץ ונסתלקה ממנו שכינה.


אבל יעקב אמר דבר אחד: "הֵאָסְפוּ וְאַגִּידָה לָכֶם אֵת אֲשֶׁר יִקְרָא אֶתְכֶם בְּאַחֲרִית הַיָּמִים"  - אתם רוצים לדעת את קץ הגאולה? 


יש רק דבר אחד האספו = תהיו מאוחדים, מלכודים זה היסוד של הגאולה!.


אומרים חז"ל במצרים היה להם את מידת החסד שנאמר: 

"..נָחִיתָ בְחַסְדְּךָ עַם-זוּ.."(שמות ט"ו , י"ג) בזכות מידת החסד שהייתה להם הם נגאלו. 


פרעה גזר על כל אחד ואחד מעם ישראל לתת מכסה של לבנים. כתוב ב'שפתי כהן' אמרו לכל יהודי 50 לבנים, אבל הוא לא גמר את המכסה, אבל היו יהודים שכן גמרו את המכסה היו זריזים, הם המשיכו הלאה לעבוד בשביל אלה שלא גמרו את המכסה. עשו חסד אחד עם השני בזכות זה נגאלו.


אנחנו נכנסים לחודש טבת שבחודש הזה החושך רב על האור...

יזכנו הקב"ה שבזכות שש עגלות צב שנשלחו כדי לעשות את המשכן נזכה לבניין הבית השלישי במהרה בימינו אמן ואמן!!!



© כל הזכויות שמורות ל"דבר תורה" - שיעורי תורה | צור קשר | סליקה בכרטיס אשראי
‪Google+‬‏