חנוכה- לנצח בשם ה'!

"דרשה לחנוכה". אם כל הנס בחנוכה היה על מציאת פח שמן אחד, מדוע אם כן אומרים: "וּמִנּוֹתַר קַנְקַנִּים נַעֲשֶׂה נֵס לַשּׁוֹשַׁנִּים" - "קנקנים" ברבים ולא קנקן - ביחיד?! ומה בכלל הקשר למאמר חז"ל: אַל תִּסְתַּכֵּל בַּקַּנְקַן, אֶלָּא בְמַה שֶּׁיֶּשׁ בּוֹ?...

לנצח בשם ה'!

בפיוט 'מה עוז צור ישועתי' אנו אומרים: "וּמִנּוֹתַר קַנְקַנִּים  נַעֲשֶׂה נֵס לַשּׁוֹשַׁנִּים"...

שואל האדמו"ר הקדוש מפשיסחא:  
הרי כל הנס בחנוכה היה על מציאת פח שמן אחד קטן, מדוע אם כן אומרים "קנקנים" ברבים ולא קנקן - ביחיד?!


כותב האר"י הקדוש: 
שימי החנוכה, הם סיומם של ימי הדין והרחמים. 


והגאון מוילנה עומד על הדברים האלה, וכותב: 
שיש לנו את שמונת ימי החנוכה, שגומרים בהם את ההלל, כנגד שמונה ימים בשנה, שלא גומרים בהם את ההלל – שישה ימים של פסח, ראש השנה ויום הכיפורים.

אם ככה, כתוב במפרשים, שבחנוכה קוראים את כל הקרבנות, שלא הספיקו לקרוא, בימים הקודמים. 

כל יום יש אחד, וביום האחרון שזה יום הכיפורים, זמן חתימת הדין, קוראים את כולם זֹאת חֲנֻכַּת הַמִּזְבֵּחַ בְּיוֹם הִמָּשַׁח אֹתוֹ...

כתוב בספרים הקדושים, (אין לנו הבנה בזה, רק נגיד מה כתוב): 
בכל יום מימי החנוכה, פועלת מידה, מי"ג מידות.

כאשר ביום האחרון של חנוכה, מצטרפים כל המידות האחרונות, ומסיימים את כל י"ג המידות של הרחמים.

י"ג מידות של רחמים, הם מה שאנו אומרים כולם ביחד לאחר ויעבור ה' על פניו ויקרא: ה' | ה' אֵל רַחוּם וְחַנּוּן אֶרֶךְ אַפַּיִם וְרַב חֶסֶד וֶאֱמֶת נֹצֵר חֶסֶד לָאֲלָפִים נֹשֵׂא עָוֹן וָפֶשַׁע וְחַטָּאָה וְנַקֵּה

המידה האחרונה נקראת וְנַקֵּה, כשלמעשה ההמשך שלה הוא וְנַקֵּה לֹא יְנַקֶּה.


מבאר היהודי הקדוש מפשיסחא: 
וְנַקֵּה לֹא יְנַקֶּה זו מידה של דין ולא של רחמים. 

בחנוכה, פעלו החשמונאים בשם שנמצא ב- וְנַקֵּה לֹא יְנַקֶּה. הכיצד?

וְנַקֵּה לֹא יְנַקֶּה תוריד את ה"לא"... יישאר לך וְנַקֵּה יְנַקֶּה.

אם תוציא קו"ף ונו"ן מהמילה – יְנַקֶּה .... ותוציא קו"ף ונו"ן מהמילה – וְנַקֵּה , יישאר לך י-ה-ו-ה


כעת נבין מה כתב מחבר הפיוט 'מה עוז צור ישועתי':

וּמִנּוֹתַר קַנְקַנִּים  - מה שאתה מוציא משני ה-יְנַקֶּה..... נַעֲשֶׂה נֵס לַשּׁוֹשַׁנִּים

באמצעות שם ה', שנמצא ב- וְנַקֵּה לֹא יְנַקֶּה, זה השם שדרכו הצליחו החשמונאים, להתגבר על היוונים!


ממשיך וכותב היהודי הקדוש מפשיסחא:

אז ממילא תבין, מה שכתוב  וּמִנּוֹתַר קַנְקַנִּים  נַעֲשֶׂה נֵס לַשּׁוֹשַׁנִּים, והדא הוא דכתיב,  מה שאמרו לנו חז"ל (אבות ד, כ) אַל תִּסְתַּכֵּל בַּקַּנְקַן, אֶלָּא בְמַה שֶּׁיֶּשׁ בּוֹ – 
אל תסתכל ב- וְנַקֵּה לֹא יְנַקֶּה, אלא במה שיש בו... שם מונח היסוד של נס החנוכה!


הניצחון בשם ה' - מעטים מול רבים הכיצד ינצחו הם?! 

כאשר צדיקים (הולכים בשם ה' אזי מנצחים אפילו) מול רשעים... הכמות לא חשובה!...

צריכים לדעת לנצל את הרחמים של הימים הקדושים האלה...

(מעובד משיחתו של הרב ברוך רוזנבלום)



© כל הזכויות שמורות ל"דבר תורה" - שיעורי תורה | צור קשר | סליקה בכרטיס אשראי
‪Google+‬‏