וישב- "איך מורידים את יעקב?!"

"דרשה קצרה לפרשת וישב". בכל פרשה ופרשה, מתחילת חומש בראשית, תמיד התורה מרוממת דמותו של הצדיק, ומורידה את דמותו של הרשע. ומה נאמר ומה נדבר, על הפרשה שלנו שעוסקת במכירת יוסף?!... "משל ונמשל לפרשת וישב" המבארים איך סיבבה ההשגחה העליונה כך, שיוסף יגיע למצרים, כדי שיעקב ירד בכבוד גדול.

"איך מורידים את יעקב?!"


הפרשה עוסקת במכירת יוסף.

ידוע שהמגיד מדובנה היה אומר, שבכל פרשה ופרשה, מתחילת חומש בראשית, תמיד התורה מרוממת דמותו של הצדיק, ומורידה את דמותו של הרשע.

בפרשת בראשית - יש לנו את קין והבל. 

בפרשת נח - יש לנו את נח ודור המבול. 

בפרשת לךלך - יש את אברהם ולוט. 

בפרשת וירא - יש את יצחק וישמעאל. 

בפרשת חיי שרה - יש את רבקה ואת ביתו של בתואל. 

פרשת ויצא - יעקב ולבן. 

"ומה נאמר ומה נדבר, על הפרשה שלנו - פרשת וישב, שיש את יוסף והשבטים, שכולם בניו של יעקב אבינו, מהם יצא עם ישראל... מה נאמר ומה נדבר על מכירת יוסף?!"... כך אמר המגיד מדובנה, בשעה שישב לעסוק בפרשת וישב.


כמובן שאין לנו הבנה, מה היה כאן, ובוודאי שכל אחד צריך לקרוא, את דברי המדרש תנחומא בפרשת השבוע... כשהוא מנסה לבאר לנו, שהכול היה בכוונת מכוון, הכל היה בהנהגת הקב"ה.


 אעפ"י שהגמרא (מסכת שבת י, ב) מביאה: 

אמר רבא בר מחסיא אמר רב חמא בר גוריא אמר רב לעולם אל ישנה אדם בנו בין הבנים שבשביל משקל שני סלעים מילת שנתן יעקב ליוסף יותר משאר בניו נתקנאו בו אחיו ונתגלגל הדבר וירדו אבותינו למצרים.


אעפ"י שבברית בין הבתרים נגזר (בראשית טו, יג): "יָדֹעַ תֵּדַע כִּי-גֵר  יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם אַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָֽה"..


אם כך נשאלת שאלה: 

מדוע נאמר: שבשביל משקל שני סלעים מילת שנתן יעקב ליוסף יותר משאר בניו נתקנאו בו אחיו ונתגלגל הדבר וירדו אבותינו למצרים?!


התוספות מבאר במקום: 

ואע''ג דבלאו הכי נגזר דכתיב (בראשית טו) ועבדום וענו אותם שמא לא היה נגזר עליהם עינוי כל כך אלא ע''י זה, שהרי ארבע מאות שנה התחילו קודם שנולד יצחק ל' שנים.


מביא המדרש תנחומא (פרשת וישב, אות ד): 

לְכוּ חֲזוּ מִפְעֲלוֹת אֱלֹהִים נוֹרָא עֲלִילָה עַל בְּנֵי אָדָם (תהלים סו, ה). וְאָמַר רַבִּי יוּדָן, הָיָה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מְבַקֵּשׁ לְקַיֵּם גְּזֵרַת יָדֹעַ תֵּדַע, וְהֵבִיא עֲלִילָה לְכָל דְּבָרִים אֵלּוּ, כְּדֵי שֶׁיֶּאֱהַב יַעֲקֹב אֶת יוֹסֵף וְיִשְׂנְאוּהוּ אֶחָיו וְיִמְכְּרוּ אוֹתוֹ לַיִּשְׁמְעֵאלִים וְיוֹרִידוּהוּ לְמִצְרַיִם וְיִשְׁמַע יַעֲקֹב שֶׁיּוֹסֵף חַי בְּמִצְרַיִם וְיֵרֵד עִם הַשְּׁבָטִים וְיִשְׁתַּעְבְּדוּ שָׁם. הֱוֵי, וְיוֹסֵף הוּרַד מִצְרָיְמָה, אַל תִּקְרֵי הוּרַד אֶלָּא הוֹרִיד אֶת אָבִיו וְהַשְּׁבָטִים לְמִצְרָיִם. 


אָמַר רַבִּי תַנְחוּמָא, לְמָה הַדָּבָר דּוֹמֶה: 

לְפָרָה שֶׁמְּבַקְשִׁין לִתֵּן עֹל בְּצַוָּארָהּ, וְהִיא מוֹנַעַת הָעוֹל מִן צַוָּארָהּ. 

מֶה עָשׂוּ?. 


נָטְלוּ אֶת בְּנָהּ מֵאַחֲרֶיהָ וּמָשְׁכוּ אוֹתָהּ לְאוֹתוֹ מָקוֹם שֶׁמְּבַקְשִׁין בּוֹ לַחֲרוֹשׁ, וְהָיָה הָעֵגֶל גּוֹעֶה. שָׁמְעָה הַפָּרָה בְּנָהּ גּוֹעֶה, הָלְכָה שֶׁלֹּא בְטוֹבָתָהּ בִּשְׁבִיל בְּנָהּ. 


והנמשל:

כָּךְ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא הָיָה מְבַקֵּשׁ לְקַיֵם גְּזֵרַת יָדֹע תֵּדַע, וְהֵבִיא עֲלִילָה לְכָל אֵלּוּ הַדְּבָרִים וְיָרְדוּ לְמִצְרַיִם וּפָרְעוּ אֶת הַשְּׁטָר. לְכָךְ נֶאֱמַר: וְיוֹסֵף הוּרַד מִצְרָיְמָה, הֱוֵי, נוֹרָא עֲלִילָה וְגוֹ'.


ממילא, סיבבה ההשגחה העליונה כך, שיוסף יגיע למצרים, כדי שיעקב ירד בכבוד גדול.



© כל הזכויות שמורות ל"דבר תורה" - שיעורי תורה | צור קשר | סליקה בכרטיס אשראי
‪Google+‬‏