וישב- "פרשת וישב וחנוכה"

"הקשר בין חנוכה לפרשת וישב". "שיחה לפרשת וישב" המבארת את הקשר לחג החנוכה. כיצד נקשרת מכירת יוסף למצוות המהדרין מן המהדרין שיש בחנוכה? ומה הלקח לגבינו?... מה מלמד אותנו ראובן בעניין החזרה בתשובה ואיך זה קשור להידור במצוות... "סיפור לפרשת וישב" על ההתרשלות של משמרת בִּלְגָּה והתוצאה שלה...

"פרשת וישב וחנוכה"


כותב המדרש רבה (בראשית רבה, פרשה פד, אות יט):

" אָמַר לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מֵעוֹלָם לֹא חָטָא אָדָם לְפָנַי וְעָשָׂה תְּשׁוּבָה, וְאַתָּה פָּתַחְתָּ בִּתְשׁוּבָה תְּחִלָּה, חַיֶּיךָ שֶׁבֶּן בִּנְךָ עוֹמֵד וּפוֹתֵחַ בִּתְשׁוּבָה תְּחִלָּה, וְאֵיזֶה זֶה הוֹשֵׁעַ, שֶׁנֶּאֱמַר (הושע יד, ב): שׁוּבָה יִשְׂרָאֵל עַד ה' אֱלֹוקיךָ".


נשאלת השאלה:

וכי ראובן הוא שפתח בתשובה תחילה?!

קין היה ראשון, אחריו אדם הראשון...חז"ל מביאים שישמעאל חזר בתשובה בסוף ימיו... וְאַתָּה פָּתַחְתָּ בִּתְשׁוּבָה תְּחִלָּה?!


מבארים חז"ל:

שיש הבדל בין קין לאדם הראשון... קין ואדם הראשון חזרו בתשובה, לאחר שקיבלו נזיפה מהקב"ה...  לראובן, אף אחד לא אמר... הוא החליט מעצמו לחזור בתשובה - וְאַתָּה פָּתַחְתָּ בִּתְשׁוּבָה תְּחִלָּה...


בראשית חכמה, הוא עונה תשובה אחרת: 

קין ואדם הראשון, עשו תשובה  על 'לא תעשה' – אמרו לאדם הראשון, "לא לאכול", והוא אכל... ולקין אמרו "לא לרצוח", והוא רצח...
ואילו ראובן, עשה תשובה על 'עשה' – כיבוד אב. הוא בלבל יצועי אביו, עבר על כיבוד אב...

אלו שתי התשובות המפורסמות וידועות בעניין הזה... 


הרב ברוך רוזנבלום הסביר בדרך אחרת:

ראובן רואה שהילד איננו בבור... הוא צועק: "הילד איננו ואני אנא אני בא?!"

והביאור של זה: 

אנה אברח מצערו של אבא – כל הזמן טענתי להם, שצריך לקחת בחשבון, את צערו של אבא...

כשהוא רואה שיוסף איננו בבור, הוא לוקח את האחריות עליו – "כל זה למדו ממני, אני אשם!"

מיד הוא חוזר לשקו ותעניתו...

אמר לו הקב"ה – אתה פתחת בתשובה תחילה  - עד עכשיו הייתה תשובה, על חטא שאתה עשית...

ראובן לקח על עצמו "תיק חדש" – לא רק על עבירה שאני עשיתי, אלא, על עבירה שעשיתי - וממנה למדו אחרים, לזלזל באותה מצווה!

ראובן עשה תשובה כזאת, שעוד אף אחד לא עשה!

אמר לו הקב"ה  - אתה פתחת בתשובה תחילה! חייך, שהנכד שלך יחזיר את כולם בתשובה! איפה זה היה? אצל הושע.

מבאר הבית יצחק: 

שׁוּבָה יִשְׂרָאֵל עַד ה' אֱלֹוקיךָ – זה החטא שלך... 

כִּי כָשַׁלְתָּ בַּעֲוֹנֶךָ – מה שהכשלת אחרים בעוון שלך.

הושע עשה תשובה חדשה. הוא לימד אותנו, שבכל חטא יש שני חלקים – העוון שלך, והמעשה שאחרים למדו ממך!

 

על פי זה נבין את הקשר לחנוכה:

הַדּוּדָאִים נָתְנוּ רֵיחַ וְעַל פְּתָחֵינוּ כָּל מְגָדִים - 

הַדּוּדָאִים נָתְנוּ רֵיחַ זה ראובן...

וְעַל פְּתָחֵינוּ כָּל מְגָדִים זה חנוכה...

ראובן לימד אותנו, על מה צריך לעשות תשובת המשקל ... לא רק על החטא שלו, אלא גם על מה שלמדו ממנו!

כתוב בב"ח (הלכות חנוכה) – מה הסיבה שהיוונים קיבלו אחיזה בבית המקדש?
כיון שהתרשלו בעבודה.

מה זה "התרשלו בעבודה"?

הקטע האחרון במסכת סוכה, מלמד אותנו למה הכוונה:

היתה משמרת אחרת, שהייתה נקראת משמרת בִּלְגָּה, שתמיד הייתה מאחרת לבוא...

היו צריכים להתחיל את העבודה בארבע לפנות בוקר... היו מגיעים בשמונה...

לזה קוראים חז"ל - "נתרשלו בעבודה"... 

אז קיבלו היוונים אחיזה בבית המקדש בשביל ההתרשלות של המשמרת הזו...

האם אנחנו יותר טובים?

רבותי, מה אנחנו עושים, שתפילת שחרית מתחילה בשבע... ואדם מגיע לתפילה 25 דקות יותר מאוחר... מה אחרים לומדים ממנו?

נחשוב רגע, אם הייתה לו טיסה לארה"ב, והיה כתוב "לבוא שעתיים קודם"... הוא היה מקדים בשלוש שעות... אולי יהיה לו מושב יותר נח, חלון שלא ליד הכנף!...

ומדוע שלא תקדים ותבוא לתפילה עשרים דקות לפני שבע? תראה לקב"ה, שאתה רוצה לדבר איתו לפני שכולם באים?!...

זה נקרא "התרשלות בעבודה"!

כשאתה מאחר אחרים לומדים ממך!!!...

אחד מאחר לבית הכנסת הוא מרגיש בנוח מדוע? כי הוא 'מצדיק' את עצמו ואומר: "אם הרב של בית הכנסת מאחר עשרים דקות.... גם אני יכול!" לומדים ממנו... 

מה התיקון לזה?

המצווה היחידה, שיש לנו מהדרין ומהדרין מן המהדרין, זה חנוכה!

נר אחד לכל הבית...

מי שמהדר יותר – מדליק בשמן זית. ומי שמהדרין מן המהדרין – מוסיף והולך!

בשביל מה זה?

התשובה היא – הם הידרו... יכלו להדליק בשמן טמא, אבל הידרו – הדליקו רק בשמן טהור!

לשם מה טרחו לחפש שמן טהור, הרי שמן טמא זה גם טוב?! וגם אם תגיע לתפילה בשבע ורבע, זה גם טוב - אפשר להספיק מה הבעיה?!

לא! זה התרשלות בעבודה! עכשיו אני רוצה לכתחילה!

אז מה התקנה של זה? מהדרין מן המהדרין...


הַדּוּדָאִים נָתְנוּ רֵיחַ זה ראובן, שפתח בתשובה תחילה על מה שלמדו ממנו וְעַל פְּתָחֵינוּ כָּל מְגָדִים מהדרין מן המהדרין, לתקן את מה שלמדו החשמונאים, מהעניין הזה של ראובן, ומסרו את הנפש על העבודה בבית המקדש, להביא שמן, שחתום בחותמו של כהן גדול. זה נתן לנו את המצווה, של מהדרין מן המהדרין.


אנחנו נכנסים בס"ד לימי החנוכה הבאים עלינו לטובה. יזכנו הקב"ה, שנתעלה בעבודת הקודש, ונזכה בע"ה, בקרוב ממש, להדליק את המנורה הטהורה בבית המקדש אמן ואמן !!!


© כל הזכויות שמורות ל"דבר תורה" - שיעורי תורה | צור קשר | סליקה בכרטיס אשראי
‪Google+‬‏