ויצא- "רמאי לא מתווכח!"

"משל מליצי לפרשת ויצא". רעיון נפלא שמביא הרב שלמה לוינשטיין המסביר: "מדוע לבן לא מתווכח עם יעקב המציע לו אֶעֱבָדְךָ שֶׁבַע שָׁנִים בְּרָחֵל בִּתְּךָ הַקְּטַנָּה?!" ותירוצו הנפלא של ר' זלמן סורוצקין המסביר שלרמאי אין מה להתווכח - הוא מימלא לא עומד לכבד את ההסכם...

"רמאי לא מתווכח!"


"וַיֶּאֱהַב יַעֲקֹב אֶת רָחֵל וַיֹּאמֶר אֶעֱבָדְךָ שֶׁבַע שָׁנִים בְּרָחֵל בִּתְּךָ הַקְּטַנָּה. וַיֹּאמֶר לָבָן טוֹב תִּתִּי אֹתָהּ לָךְ מִתִּתִּי אֹתָהּ לְאִישׁ אַחֵר שְׁבָה עִמָּדִי"


יעקב אבינו ידע, שיש לו עסק עם רמאי, אבל לא נעים להגיד לבן-אדם שעתיד להיות חמיך:  "אתה רמאי..." ...

הוא מנסה להגיע לפשרה:  "בֹא תשמע, אני יודע שבני עירך הם רמאים, לכן אני רוצה לסגור איתך חוזה מדויק ... לכן אני מדגיש בפניך: רחל בתך הקטנה"

אמר לו לבן: טוֹב תִּתִּי אֹתָהּ לָךְ מִתִּתִּי אֹתָהּ לְאִישׁ אַחֵר...


נשאלת השאלה:

מדע לבן לא מתווכח?!  למה הוא לא ניסה להוציא עוד עשר שנים לפחות?...


משיב ר' זלמן סורוצקין:

אחד שמתכונן לקיים את החוזה, יש לו על מה להתווכח... אבל רמאי חושב אחרת: "אתה אמרת שבע?... אתה תעבוד אצלי כבר 14... למה לי לריב איתך מעכשיו?!"...


משל מליצי למה הדבר דומה:

היו פעם שתי רמאים, שבאו לאיזה חנות...

הרמאים: כמה עולה?

בעל החנות: 5000$

הרמאים: אפשר אולי ב- 3500$?

בעל החנות: אתה יודע מה בא נסגור על 4000$...


אומר אחד הרמאים לחבר שלו: "מה אתה מתווכח איתו, הרי ממילא אנחנו לא מתכוונים לשלם לו כלום?!"

עונה החבר: "נכון, אבל כואב לי הלב שהוא יפסיד כל כך הרבה"... J


וַיֹּאמֶר לָבָן טוֹב תִּתִּי אֹתָהּ לָךְ מִתִּתִּי אֹתָהּ לְאִישׁ אַחֵר... מה התשובה הזאת? 

תגיד כן או לא?!

אלא הוא כבר תכנן לתת לו את לאה, אבל בשביל לתת לו את לאה, צריכים להכין תירוץ...

אז ממילא הוא אמר לו כך טוֹב תִּתִּי אֹתָהּ לָךְ מִתִּתִּי אֹתָהּ לְאִישׁ אַחֵר... אחר כך נראה מה לעשות עם זה...




© כל הזכויות שמורות ל"דבר תורה" - שיעורי תורה | צור קשר | סליקה בכרטיס אשראי
‪Google+‬‏